Ane sine akvarier (side 11)

Nå har jeg plukket flere egg og mistet tellingen (er det noe uvanlig?). Men det var i alle fall 20 egg til hvis ikke nærmere 30... og likevel var det mange egg igjen som jeg ikke ville prøve å ta ut for da måtte jeg lirke de ut av javamosen og det er ikke så lett.

Jeg har lagt bananskall til tørking i tilfelle det skulle bli noe av de bittesmå eggene, men det er vel litt mye å håpe på...

Jeg byttet også bort kakadueciklidene. Jeg fant ut at de "tok opp" et kar som jeg ønsker å bruke til coryer. Etter jeg fikk adolfoi ynglene er det nå bestemt at jeg skal "satse" litt mer på coryer og så kan andre ta seg av apistogramma fisker
Oi så misunnelig jeg er , håper du får maaange til å vokse opp
Angrer du på at du solgte de nå? Jeg aner ikke om det er de som jeg kjøpte fra deg som leker eller de jeg kjøpte i butikk for med en gang jeg kommer inn i rommet er det bom stopp i all aktivitet.

Vi kan jo ta en prat rundt juletider (hvis jeg nå får disse til å vokse opp) hvis du vil ha adolfoier igjen...

Hvordan går det med de grønne og rød laserne dine forresten? Trives og vokser?
Er ikke fritt for det ja
Kan godt være det er noen av mine ja ,for de la jo egg hos meg og, men tror ikke de ble befruktet . kanskje du har fått produktive hanner ?

De grønne og røde lazerne går det veldig fint med ,de røde har vokst godt i det siste. Men skulle gjerne hatt de i eget kar ,nå går de sammen med Sterbaiene. Skulle nok hatt Adolfoi igjen og Men det er den plassen da

Ja det er et evig problem her også, men nå tror jeg at det skal bli greit etterhvert.

Men jeg klarer ikke helt å kvitte meg med ancistrusene mine enda... Jeg burde helt klart gjort det. De kommer til å bli for mange til slutt og "ta over" karet de skal dele med maccusene, men foreløpig har jeg ikke hjerte til det så jeg venter litt til... Maccusene er ikke klar til å produsere egne små før om minst 12 mnd, gjerne 18 og da kan det være jeg er klar til å gi slipp på ancistrusene... Men bare tiden vil vise det
Ikke lett å skille seg av med fisk nei

Lurer forresten på hvilken ph og temperatur vannet har når Adolfoiene dine legger egg ?
PH ligger mellom 6,0 og 6,5, det er litt vanskelig å bedømme sjateringene på fargekartet synes jeg, men men. Det eneste jeg bruker til å senke pH er eikeblader. Tempraturen er 22-23 grader. Jeg flyttet de fra en 60 liter til en annen 60 liter for 3 dager siden, har fôret godt og i går var det den store plukke egg dagen.

Det kan jo godt være at det kun var miljøskiftet som var triggeren denne gangen. Det gamle karet deres er mye bedre tilpasset å ha som oppvekst til yngelen, hang-on filteret klarte ikke belastningen til 15 store adolfoier, men er sikkert supert til 25(?) bittesmå.
Om min kjære venninne!
Jeg har en fantastisk ordrapp og morsom venninne!

La oss begynne fra begynnelsen: For ca 2 år siden kjøpte annema og toggen et akvarium (som jeg nå har rappet) og oppi der kjøpte de noen corydoras. Da de flyttet til et nytt hjem og et større akvarium fant de ut at Billy (den ene coryen) var en trillineatus og ikke en agassizii som de andre og det ble bestemt at han skulle få komme og bo hos meg i mitt store kar. Dette er nå lenge siden og han har endelig fått kommet hjem til min 400l. Vi måtte jo finne noen venner til Billy og etter mye leiting fant jeg Willi og en liten familie til han.

De har en veldig artig oppførsel i 400l i forhold til de andre coryene i samme kar. Triliene er virkelig en sammensveiset gjeng, de er alltid samme alle 6 og da mener jeg ALLTID! De har tokt over sanden og så tilbake til hulene under filteret i hjørnet. Da jeg påpekte dette til annema fikk jeg følgende svar:

"OK, gutter! Her er planen! Vi svømmer ut i flokk, foretar et sveip over bunnen ved den fremste steinen. Gunnar holder utkikk, mens Fredrik leder skvadronen. Ved det minste signal trekker vi oss tilbake. En for alle, alle for en! GO GO GO GO!"

Slike kommentarer gjør bare dagen min sååå mye bedre og det gjør godt å le høyt selv om man sitter og egentlig skal gjøre andre ting! Stor klem til deg! Du er gull verdt!
Greit med litt info å sammenligne andre coryer sine eggleggingsvannverdier.

Miljøskifte har jeg selv sett flere ganger trigger til egglegging. Fristende å begynne bytte rundt på de av og til
Ja det kan fort bli fristende det. Jeg har noe mer flytting på tapetet før alt er klappet og klart slik jeg vil ha det.

Erfaringsmessig så vil det ta en stund før reolene er klare (pappa må bygge og da er oppstart tiden det vanskeligste). Så inntil den er på plass skal karene bare få stå akkurat slik de står nå, midt på gulvet Jeg håper at reolen er klar til jeg går på ferie slik at jeg kan bruke endel dager på å gjøre akvariekroken min ferdig!

Det er fryktelig rotete hos meg for tiden, men nå er det snart helg og da skal jeg gjøre en KJEMPEOPPRYDDNING! Skal på Clas Olson i dag og kjøpe esker (som hundene ikke klarer å åpne) og merkelapper og LAGE SYSTEM! Jeg brukte 30 min i går på å finne den siste brusesteinen som jeg var helt sikker på at jeg hadde et sted, som jeg måtte ha til coryeggene jeg plukket ut. Jeg har endelig fått teken på den rulle på fingeren og rulle av fingeren teknikken som mona beskrev når hun plukker ut egg, men det tok noen skjelvende forsøk før jeg lært hvor mye et egg tåler
Jeg kom hjem med to bittesmå corydoras i dag. De var så ensom og forlatt og såg så bedende på meg! I butikken lignet det på en gold stripe variant av aenus. Det kan selvfølgelig være jeg tar feil, men de skal nå få bo hos meg likevel...

Ellers plukket jeg nye 27 egg fra adolfoienes kar i dag før jeg fôret med mygglarver. Jeg tror snart jeg skal gi de en liten "tørkeperiode" med bare tabletter, men de spiser så hjertelig at jeg er ikke helt sikker på om jeg klarer det

Jeg såg Casper (L-128 mallen min) igjen i dag Han lå så nydelig oppe på steinen i hjørnet og så veldig flott ut! Jeg blir fryktelig glad hver gang jeg ser han og veldig fornøyd over at jeg kjøpte han

Jeg var innom Galleriet i dag og de hadde fått noen nydelige L-241 Leporacanthicus cf. galaxias! Som selvsagt skal ha større kar enn det jeg har og var ganske så dyre, men sært pen fisk!
Hehehe, er det noen som kan fortelle Corydoras black at det er bunnfisk? De er overalt hele tiden og drar med seg de to små aenusene jeg kjøpte i går Veldig fornøydelig å se på.
Kanskje de er litt yr pga. nye venner ?
Eller kanskje det er lek på gang der og ? Du er jo så godt igang nå så

Ellers så skal du være forsiktig med å ha div.aenuser i samme kar , da kan du få mix hvis de yngler.
Det er derfor jeg må ha red lazer i samme kar som Sterbaiene selv om det hadde vært bedre plass i de andre karene . Har jo bare
aenuser snart jeg ,aenus sp. black ,aenus sp. Green lazer og aenus sp. red lazer
Det er nok ikke noe problem i stuekaret. De to nye er små og blir ikke kjønnsmodne på i alle fall et halvt år. Dessuten er stuekaret et selskapskar både med scalarer og nøkkelhullciklider, ingen javamose eller flyteplanter så jeg regner ikke med at et eneste egg kommer til å overleve fra noen av fiskene mine Dette karet skal bare se pent ut så tar jeg all oppdrett og slikt på arbeidsrommet. Skulle de vise slike tendeser så får jeg bare ta å flytte de og jakte etter flere med gyllen stripe.

Jeg flyttet forresten adolfoi yngelen i dag, nå er de 1 mnd gammel. Jeg ble kjempeoverrasket over hvor mange de var, hadde tippet 25 stk, men nå flyttet jeg 40! Pluss at jeg har over 100 egg til klekking... Jeg tror kanskje jeg klemte en med hoven, men jeg håper han klarer seg likevel.

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å skille de røde krystallrekene fra adolfoiene, men det viste seg å være helt umulig. Så de fikk være med på flyttingen. Nå skal jeg vaske10 literen godt og sette den vekk til jeg får opp reolen (har hintet litt forsktig til pappa igjen, kanskje det skjer noe i neste uke kanskje...?)
Nei, da skulle jo ikke det være noe problem , og gøy at du fant så mange yngel da
Ja jeg ble veldig positivt overrasket Ikke at jeg ser noen som helst igjen nå som de har flyttet fra 10 liter til 60 liter. Det er masse eikeblader, røtter og javmose i det nye karet deres så det ekke mye jeg jeg får se nei...

Og takk for tipset om aenusene, tenkte ikke egentlig på det der med kryssing. Jeg kom bare så langt som at "å det var kjekt da kan de jo være med i den svarte stimen" *panneklask*, men jeg skal ta tak i det om det blir et problem.
Anen
I begynnelsen er det spennende, men når en driver å vasker og styrer og alt bobler rundt deg og lukter gammelt, varmt saltvann så er det mindre fristende... Men hva gjør vi ikke for våre nydeliger små? Nå "holder jeg av" 6 stk til deg og 6 stk til annema, så nå håper jeg inderlig at så mange overlever til november/desember... Blir fiiin julegave det ;-) Hvis dette skulle gå bra så vil jeg beholde resten selv enn så lenge. Ting ser ut til å ha roet seg i stuekaret, temperaturen er stabil på 26 grader og fiskene spiser godt. Fremdeles er det "tåkete" i karet, men det skal jeg ta knerten på når jeg orker ;-)


Dette innlegget har jeg visst helt gått glipp av! Da er det bare å smøre seg med MASSE tålmodighet og håpe de spiser godt og vokser fort Jippi!

Utrolig spennede at det popper frem nye egg bare du nærmer deg karet! Pandaene mine lekte igjen i går kveld, men det merket jeg først da jeg skulle gå og legge meg kl 02:00 etter å ha sett den siste fotballkampen. Typisk! Det var rett og slett ikke aktuelt å begynne å fiske opp egg 5 timer før jeg skulle opp og på jobb. I dag var de borte, så noen har fått seg en luksuriøs frokost, i alle fall
Ja, jeg er helt i ekstase for alle eggene. Det må ha vært flere hunner med i denne dansen for adolfoier skal jo liksom bare legge noen titalls egg hver gang. Og når jeg har plukket ut over 100 på tre dager MÅ det jo være flere hunner med, tror du ikke?

Nåvel, ikke at det spiller så veldig mye rolle, det er god genetisk variasjon uansett siden de jeg kjøpte fra Sølvi var VF. Kan avle lenge på disse

Jeg har ryddet på loftet i dag, ryddet masse faktisk. Sortert alt i egne esker og kurver med lapp utenpå over hva som er oppi osvosv og er nå ganske så stolt over meg selv her
Namnam, hjemmelaget kjøttgryte til middag og fotball på tven

Jeg tok noen bilder oppe på loftet i dag, men det ble liksom ikke helt det store... Gjennskinn fra vinduer og alger på ruten, jaja vi prøver igjen en annen dag.

Bilde av boksen hvor adolfoi eggene ligger!
[External Image]
Hmf, i går var virkelig ikke dagen min...

Kom hjem etter eto deilige dager på landet og skulle ta tak i ukens vannbytte. Nå var det også på tide å skrape alger og rense noen av filtrene. Satt i gang med friskt mot, men så begynte problemene...

I 400l hadde de svarte coryene fått hvitt belegg på gjellelokkene, så der var det bare å fjerne alt av kull i filterne og behandle med 2000.

Mange av eggene fra adolfoiene så ut til å være ubefruktet. Der plukket jeg ut alle som jeg kunne SE var i ferd med å snart klekke over i den ene "skikkelige" plasttanken og byttet vann på de andre. Jeg har bestemt meg for å gi de en sjanse og heller flytte de plommesekkynglene som kan dukke opp.

Så gikk det bra en god stund før jeg kom til 110l og der var en død maccus! Å så lei meg jeg ble, disse fantastisk nydelige mallene må jo ikke dø fra meg! I min fortvilelse så mistet jeg blåfilteret oppi bøtten med drittvann så det skvulpet utover gulvet... Ikke bra, ikke bra i det hele tatt...

Jeg kunne nesten erklært søndagen for møkkakveld, men så satt jeg forran oppvekstkaret til adolfoiyngelen og ble glad igjen. De er så herlige, fyker rundt som noen små rakketter, begraver hele/halve hodet i sanden i jakt på mat og da tenker jeg at jeg har jo gjort noe rett.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap