Ane sine akvarier (side 12)

Aller først: "postet i dag kl. 06:51"!!! Du burde få en medalje for å være aktiv på forumet så avsindig tidlig på morgenen

Veldig kjedelig når det er trøbbel i karene... Håper du får tatt knekken på sykdommen med en gang, da, i alle fall, og at i dag blir en bedre dag, lykke til!

Bra det finnes trøst i små søte adolfoier! Jeg koser meg med å gå å kikke på de tre (hehe, hele 3 stk, gitt) pandaeggene mine. De er befruktet og jeg kan se yngelen vokse inni, så nå er jeg veldig spent på om de skal klekke snart.



Ja, jeg er ufrivillig morgenfugl for tiden. Samboeren jobber tidlig vakt denne uken og da må jeg lufte hundene før jobb... Det blir tidlig det... Men går egentlig greit når en bare er innstilt på at det er slik det er.

Ting ser lysere ut i dag, de svarte coryene virker piggere og alle spiser godt, så jeg får håpe at rensing av filter og vannbytte hjalp noe. Jeg klarer ikke helt å kaste resten av eggene enda, jeg gav de nytt vann i dag og lar de gå til de gode har klekket, hvis det ikke har skjedd noe da så går de nok i do ja...

Plukket ut 5 egg til i dag så adolfoiene har tydeligvis ikke tenkt å gi seg med det første, noe som er svært hyggelig for meg Og ynglene er det masse futt i, synd at jeg har mistet oversikten siden de nå er i en 60 liter med rot, javamose, masse planter og eikeblader så vet jeg ikke lenger om alle spiser eller hva som skjer. Men de jeg faktisk ser virker å ha det veldig fint.
Kjedelig... Jeg sitter på jobb og venter mye for tiden. Venter på at folk skal svare på spørsmålene mine og venter egentlig bare på at tiden skal gå. Utrolig lite motiverende! Jeg har egentlig mest lyst til å være hjemme og dille med karene mine.
Må nesten lage en liten fanfare *tamtamtatta*. Coryynglene mine er 4 uker (eller noe slikt) i dag! Foreløpig har det gått veldig bra så nå håper vi i det lengste at det er over "kneiken".

De har kun fått diskusgranula og microorm i det siste, men når eggene begynner å klekke blir det jo "til overs" artemia på de også.
Gratulerer med dagen til dem! *sender discusgranulat/nyklekketartemia kake* Hørtes ikke særlig godt ut hehe.
Takktakk, jeg er sikker på de blir vill av begeistring!
NÅ er planen klar... tror jeg...

Kar 1 (112l) - mallekar
Her skal gruppen med maccus og de to albino ancistrusene gå. Karet får 2 stk Fluval 4+ pumper (dvs masse guff) og en stim med sitrontetra må også gå oppi her (ellers legger samboeren min ned veto mot "tomme" kar eller "fisk man aldri ser" og det kan jeg jo ikke ha noe av)

Kar 2 (110l)
Gruppen min med 15 stk C.adolfoier skal bo her (denne blir vel supplert med babyene deres etterhvert), sammen med en liten gruppe tico og røde krystallreker.

Kar 3+4 - yngel
Dette er 60+10 literne øverst oppe og de blir nok brukt kun til yngel av ymse slag, komme litt ann på hva som dukker opp.

Kar 5 (70l)
Fromosa og cauca-molly blir gående her alene (mulig noen epliser) og pH og GH blir da regulert akkurat slik de liker det best.

Kar 6 (60l)
C.pygmeatus og aspidorasene

Kar 7 (60l)
C.gossei og C.sterbai

Kar 8 (400l) - stuekaret
Dette er egentlig nesten ferdig, både i innredning og i fisk. Jeg får kanskje byttet til meg 3 melini til nærmere jul (det spørs om adolfoi ynglene mine overlever så lenge) og jeg må sette inn en stim med Kardinaltetra for å gjøre min kjære samboer fornøyd (men det må komme om en mnds tid slik at jeg er heeeelt sikker på at karet tåler mere belastning og til jeg har penger...)

[External Image]
Hvis jeg noen gang, muligens, kanskje får meg et kjøkkenkar så vil fromosa og molly flytte hit og sterbaiene får sitt eget kar. Men jeg tror faktisk at jeg har utnyttet alle tenkelige steder å sette kar nå...
Hm... Eggene klekker ikke... Kanskje det er for kaldt hos meg, men idag er det femte dagen. Nå har jeg begynt å se yngelen som en svart stripe inni eggene. Jeg gjorde hard prosess i dag, alle egg som ikke viste noen tegn til utvikling ble kastet og de resterende eggene fikk nytt vann. Så er det bare å vente tålmodig og håpe de klekker snart.

Jeg hadde en runde med stripsene mine i dag (ja jeg vet at de ikke er så nøyaktig som dråpetester, men det gir en ide). Fint, fint, fint, fint, fint, SKRIK! Det var rosa hos de voksne adolfoiene! Da var det bare å brette opp ermene og bytte vann. Tok like greit å renset filteret også når jeg holdt på og skrapte alger så nå bør det bli bra. Jeg byttet 40% og skal sjekke igjen i morgen. Lurer på hva som gjorde dette? Var det for mye fôr kanskje...
Synd de ikke klekker da, men du har jo heldigvis en hel barnehage allerede

Mine tre små klekket i går kveld. Jeg hadde også begynt å bli utålmodig. Har hatt de hengende i en finmasket håv i 180-literen siden de bare er 3 stk. Orker ikke sette i gang noe eget til de.

Det som var litt spesielt var at i går ordnet jeg sånn at det ble en del mer strøm i karet jeg har de i, også inn i nettet jeg hadde eggene i. Da klekket de alle 3, mindre enn 5 min etter at jeg hadde øket strømmen! Aner ikke hvorfor, men kanskje et godt klekketips?
Jeg venter noen dager til. Har det ikke travelt egentlig, men jeg vil gjerne at de skal klekke nå! Jeg har kun brusestein og temperaturen er sikkert ikke mer enn 20 grader så da blir det litt lenger tid... Men det er greit, jeg venter jeg...
Når man snakker om solen Eggene klekker!

Jeg var oppe i dag tidlig og skulle mate mine søte små og da så jeg en liten strek som pilte over bunnen på plasttankene. Da måtte jeg jo sette meg ned å plukke ut eggeskall, det var ca ti tomme skall og endel egg med hale som trengte litt bedre tid på seg.

Når jeg kommer hjem i kveld flytter jeg de vellykkede klekkede ynglene over i nabo tanken og gjør klar til artemiaklekking igjen...
Stolt fiskemamma nå ja!
Tålmodighet lønner seg visst

Gratulerer med småtroll!
Tusen takk!

Jeg måtte jobbe hardt med megselv for å rive meg løs fra tanken og dra på jobb (kom bare 15 min for sent, men sjefen var enda senere så da gikk det bra). Så nå gleder jeg meg til å begynne voktingen
Gratulerer! Så bra at de bestemte seg for å klekke
Takk takk, jeg er veldig glad!

En annen ting jeg er glad for nå er at Casper viser seg mer og mer i karet (dette er L128 mallen min). Det virker som han liker godt steinhaugen jeg har laget til i ene hjørnet og det er flere dager på rad nå at jeg har sett han både en og to ganger Jeg driver å lurer inn fôrtabletter i steinrøysen når lyset er av for å gjemme de for scalarer og nøkkelhullciklider som er noen skikkelige matvrak!
Gratuelerer med yngel. Morsomt
Jeg byttet vann på ynglene i går og da så jeg at det var 1-2 stk som nesten hadde brukt opp plommesekken sin så jeg satt i gang artemia klekkingen. Jeg er litt bekymret for 2 stk som ikke ser ut som de kommer seg ut av egget sitt, men de vil jo ikke stå i ro slik at jeg kan prøve å hjelpe dem. Skal se i kveld når jeg bytter vann om de klarte det for hvis ikke vil de nok sulte i hel om noen få dager.

Ellers har jeg kjøpt bil! Veldig fornøyd og like nervøs. Det er en svart VW Touran 1,9 liter diesel 105 hester og 2 seter (dette er alt av tall jeg klarte å ta inn om bilen)... jeg trenger den i jobben, men det skal bli litt kjekt å ikke være helt avhengig av mamma og min samboer hele tiden.
Hm, jeg er litt usikker på hva jeg skal gjøre med ynglene når jeg drar nå... Jeg tror kanskje jeg bare skal slippe de oppi til de eldre søskene sine. Tror ikke de kommer til overleve alene i en plastikk boks uten mat i 3 dager. Satser på at det går bra
Etter å ha stirret i to dager inn i yngelkaret kan jeg fremdeles ikke si om noen av plommesekkyngelen som jeg slapp oppi før helgen har klart seg... Jaja, ikke noe å gjøre med det.

Jeg plukket ut 17 egg fra adoloiene igjen. Siden jeg reiser vekk igjen til helgen så klistret jeg de bare til glasset i yngelkaret. Litt riski, men jeg er evig optimist
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap