Ane sine akvarier (side 28)

Min bedre halvdel kikket over ryggen min mens jeg surfet og bet seg merke i dette: "Pizza og øl... mmmm... deilig!" -og sa: "Der ser du Maren, Ane har virkelig skjønt det!" Knegg!

Bra innsats i dag Ane, håper du kom i mål?

Ikke dårlig. Hadde det ikke vært for sykdom så skulle jeg også ha jekket meg en øl eller flere. Ble litt for mange på Bygdalarm på Øystese forrige helg.
Jobbe fra 08.00-22 i dag.... Snart ut på tur med beboerne utover Sotra. Blir spennende. Kanskje jeg finner noe vrakgods eller fine steiner for å ha i akvariet.
Lykkelig!!! Nå har jeg vært å hentet 5 stk grønn lazer hos Sølvi og de er bare helt fantastisk nydelige! Jeg har gitt dem "trygghetskaret mitt". Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å plassere dem i 70 literen fordi det er det største, men etter litt nærmere ettertanke så kom de i det øverste karet i reolen. Det er 60 liter, men har to pumper og veldig stor filter kapasitet og er det eneste karet jeg har som ikke har blitt veldig varmt i sommer.

For å få det ledig måtte jeg omrokkere endel, så nå går concolorene nede i 400 literen sammen med sterbai og melini. 3 corygrupper er egentlig veldig fint i det store karet. Jeg har også flyttet glødelysdanioene ut av karantene og ned i stuen. De er sinnsykt aktive og stimer veldig flott sammen, men det spørs om de fortsetter med stimingen når de har vendt seg til karet...
Misunner deg lite de skjønne grønne fra Sølvi Du er såååå heldig!
Drømmer selv om noen røde i første omgang, men vil gjerne ha noen grønne og. Bor bare så altfor langt unna Sølvi.
Lykke til med de nye coryene!
Ja, jeg vet! Men nå er jeg også såååå blakk

Men det går bra, jeg kan leve på luft og kjærlighet lenge nå jeg! Heldigvis har jeg masse av begge deler hjemme for tiden. De var allerede begynt å få tilbake den flotte grønnfargen sin bare minutter etter at jeg slapp de løs. Men nå slo jeg av lyset for å gi de fred, jeg kan alltid sikle litt mer på de i morgen
Fint å høre at fargen var begynt å komme tilbake ,de var litt bleik om nebbet etter å ha blitt fanget og det stresset det medfører for de.

Lykke til videre med de Ane.
I går satt jeg å stirret på mine nye coryer leeeenge. De er så vakre! Jeg er helt henført og kjenner lykkefølelsen bre seg i hele kroppen bare jeg tenker på dem

Jeg må ta en liten kraftinnsats å få byttet ut sanden min med finere sand nå i sommer en gang, veldig kjekt å få gjort alt jeg skal av fiskeflytting før høstens storauksjon (ja jeg har allerede begynt å tenke på den).

I den forbindelse lurer jeg på om jeg skal selge L-mallene mine... Det er et fryktelig vanskelig valg for jeg er blitt skikkelig glad i dem og de er strålende vakre de to gangene i mnd jeg ser dem, men de tar jo opp et helt 112 liters kar som kunne vært brukt til 20-30 coryer... Vaaaanskelig dette...

Muligens kunne jeg satt L107 gruppen ned i 400literen, de er 5 stk og ikke fullvoksen enda... Det som allerede bor på bunnen der er 9 stk C.melini, 12 stk C. sterbai, 9 stk C.concolor, 1 stk L199 og 1 stk L128... Det er to stimgrupper oppi der også, glødelysdanio og kardinaltetra, men de holder seg i toppen for det meste... Hjelp?
Da har jeg fått et langt og utfyllende svar fra min personlige (og mange andres også tror jeg) rådgiver, Inger Anne. Vi er altså så heldige som har "tilgang" på så mye erfaring i personer som henne her på forumet!

L107 mallene skal få flytte ned i stuen. Da får maccusene fred til å konsentrere seg om andre "ting" og så får vi bare vente å se hva som skjer fram mot jul. Jeg har skikkelig lyst på å få babyer på disse mallene!

Og når vi snakker om babyer! C. similisene har lagt egg! De fikk sitt eget kar for slett ikke så lenge siden og jeg er superfornøyd med denne utviklingen! Det er ut som om de aller fleste ikke er befruktet, men det kan jo være de blir flinkere med litt trening!
Jeg fikk for litt siden en gruppe med 7 stk Corydoras schwartzi, de har gått i karantenekaret nå og fått en liten hestekur fordi de hadde litt flisete finner og noe som kunne ligne på sopp på snuten. Jeg liker bare å være sikker siden de skal gå sammen med arcuatusenen mine og de vil jeg gjerne ha leeeenge.

Jeg tok en skikkelig opprydning i mallekaret i går også. Renser filter og slamsuget og flyttet de 5 L107 ned i 400 literen i stuen. Jeg fikk beskuet Maccusene litt og de er alle fine og runde og masse fart i så nå håper jeg på litt action nå som de blir alene.
Jeg skulle egentlig bytte vann i karene mine i går, men etter en knallhard lørdag så blir den utsatt til i dag, hvis jeg noen gang kommer meg hjem fra jobb :-S

Jeg har nå satt 50 liter til lufting og tenkte jeg skulle ta en litt skikkelig test på hvor mye eikebarkekstrakt som må til for å justere pHen i 10 liter vann hjemme hos meg... Det ser ut som om noen vil forbarme seg over guppy gruppen min slik at jeg får et eget kar til adolfoiene og da er det best å ha kontroll på pH og temperatur slik at vi kan motivere dem litt

Men alt i hele verden skal skje når jeg kommer hjem fra ferie

Det øser og det pøser og det er altså meldt slikt vær hele denne og neste uke... Jaja, slik er nå dette livet. Jeg drar på ferie når sommeren er over... Men det går jo ann å håpe på at været er bedre i Sverige.

Jeg har lagt opp vaskeplan for neste uke, huset på tirsdag, alle akvariene på onsdag og pakke på torsdag så er det fri i 3 uker, hurra meg hei!
Tar ferie fra neste uke vi og .Det er litt for seint synes jeg, men håper som deg på bedre vær et annet sted . Vi skal bare østover en tur men godt å komme seg hjemmenifra uansett.

Ha en fin ferie
Heisan, hilsen fra det blide sørland...not. Her pøsregner det, og skal jo bli storm! Jeg ble lurt til å bare pakke med sommertøy, men har ikke fått brukt noe av det så langt.

Fiskene lever ungkarslivet med samboeren, håper de klarer seg fint.

Skal du jobbe enda en uke altså, før det er ferie, eller roter jeg nå?

Får håpe du finner en spennede zoobutikk i sverige i alle fall, der kan det nok hende du finner en godbit eller to! Lurer på hva man kan få tak i Sverige som kan være kult å ta med hjem?
Jeg kan trøste deg med at det har vært drittvær her også...

Jeg kommer nok ikke til å få lov av mannen til å ta med fisk hjem fra Sverige er jeg redd. Det siste han vil kjører rundt med er et boblende lite akvarium i 2 uker Men jeg kan jo alltids titte litt.

Jeg gjorde forresken noe trist i dag. Den ene Corydoras melinien måtte avlives, den har oppført seg merkelig en stund, men jeg har ikke klart å få tak i den. I dag lå den kun å spant i ene hjørnet så da tok jeg den ut. En rask halshugging så var dens lidelser over, men det er jo litt tungt da.

Det har vært et så veldig fint kar i det siste og jeg håper ikke dette er starten på noe nytt styr. Det eneste jeg har mistet på over et år er en veeeldig gammel ciklide, en og annen otto og kardinaltetra. Coryene har alltid gått klar fram til nå... Så krysser fingrene for at dette var en tilfeldighet og at det ikke blir flere.
...Bare EN dag igjen med jobbing for deg, og EN dag igjen med ferie for meg... Jaja, skulle gjerne stått ved begynnelsen igjen!

Mente nå ikke at du skulle shoppe fisk i Sverige akkurat, men det kan jo finnes ett og annet spenndende i butikken som ikke er levende vil jeg tro Er alltid morro å sjekke ut nye butikker selv om man ikke kjøper så mye.
Slutt på ferien nå... sukk...
Da var jeg hjemme igjen. Ferien var super og jeg er litt lei den er over selv om det er godt å være hjemme igjen også. Jeg har nå hatt en liten opprydning i karene mine og er godt fornøyd med resultatet. Jeg har byttet bunnsubstrat i to kar til en 0,33 rådasand, coryene ser ut til å like den mye bedre, og så har jeg flyttet på masse fisk.

Adolfoiene har fått artskar igjen og ikke mindre enn to dager etter flyttingen var det egg på glasset Jeg har det alt for travelt for tiden til å plukke de ut, men det kan jo være de klarer seg selv.
Leeeenge siden det ble skrevet noe her nå, men det har ikke skjedd allverden heller. Jeg mater og bytter vann og solgte et kar på fredag. Ja, tenk det går ann å gjøre det den veien også ikke bare kjøpe

Jeg driver å vurderer å omrokkere litt, men det ser ut som om fiskene trives selv om det alltid er litt for mye snegler i karet og litt for mye alger på glasset og hullete planter... Er ikke helt fornøyd med utseendet hele tiden, men så lenge fiskene har det bra så går det greit.
Da har vi gjort litt omrokkeringer Det må jo gjøres en gang i blandt for å trimme musklene. Jeg har solgt Corydoras concolor, pygmeatus og melini, byttet bort gruppen med maccuser og L107. Tilbake har jeg fått 7 stk L210 og 5 stk Corydoras weitzmani (og litt peng) Godt fornøyd med det, men nå som storauksjonene er neste helg så blir det større rokkeringer, heeeeelt sikkert!

Jeg skal begynne med å flytte ned de fiskene jeg ikke har ynglehåp for det neste året så kan de gå der og bli feit. Så skal jeg selge den ene 60 literen, den står ikke så bra i reolen, det er noe dritt å jobbe oppi der pga skråtaket så nå skal det ut. Kanskje det kan erstattes med et bittelite, men det skal jeg ikke spekulere i nå.

Pygmeatus
pygmeatusene stortrives. Fikk seg 3 nye venner fra Sotra også.
Som henger som noen klegger på de voksne individene dine.

Ha en flott helg videre Ane.

Espen
Godt å høre at de trives og har det bra
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap