Ane sine akvarier (side 3)

I dag har jeg handlet! Vi har vært på Bømlo og der ble det 9 stk Corydoras black (disse var planlagte), 6 stk Corydoras sterbai og 4 stk hvite scalarer... Og nå er jeg så utrolig lykkelig!!!

Har begynt å flytte fisk og gud bedre meg for et vanvittig arbeid! Men nå er jeg (nesten) klar. Som vanlig så ombestemte jeg meg 4 ganger underveis om hvilke fisk som skulle bo hvor, men nå er det rimelig greit tror jeg... Men stakkars fisken så stresset den ble...

Det er fremdeles masse mere arbeid å gjøre, så jeg skal ta en skikkelig oppdattering i morgen når ting har roet seg litt mer.
Da er jeg forhåpentligvis ferdig med omrokkeringer for denne gang. Nå bor adolfoi og trilli i det gamle 60 karet. Panda, sterbai, danioer og 15 nye kirsebær reker bor i det nye 60 karet. I 70 literen har det ikke skjedd noen endringer, jo forresten jeg har tatt livet av en galaxyrasbora, den hadde knekk på ryggen og det var bare et spørsmål om tid likevel. 10 literen ser ut til å være tett og de røde krystallrekene har det bare fint.

I 112l har jeg fjernet de svarte neontetraene, de gav jeg til en kollega. Og her bor nå neocardia sp. reker (ukjent antall), 2 ancistrus, 9 corydoras sp. black, alle de levendefødende, et par med gule dvergciklider og 4 hvite scalarer (jeg kommer helt sikkert til å kjøpe med meg to svart marmorerte scalarer på vei hjem i dag). Så får vi se om vi klarer å ikke kjøpe flere fisker på en stund
Sånn går det når man samler opp til en 400 liter Håper det kommer snart, så du slipper flere omrokkeringsrunder
Det håper jeg også! Men må nok trekke fram den lille tålmodigheten jeg har og gjøre mitt beste. Kan ikke helt kaste all fisken over likevel
Nå er jeg skikkelig spent på å se bilder av alle de nyinnkjøpte i sine nye hjem!

For en jobb det har vært å få alle på plass etter turen! Regner med at det har vært minst like mye arbeid for deg... Jeg er enda ikke ferdig. Levendeføderne går i et veldig midlertidig akvarie uten grus eller noe, bare masse løse planter og de to fiskene. De venter på at jeg skal ta meg sammen og ordne dette siste akvariet...

Så har jeg et lite forslag til deg du kan tenke på... Jeg har jo to nyyydelige nøkkelhullciklider som er skattene mine "sukk"... Nå synes jeg de har litt lite plass i 180-literen min, dessuten begynner jeg å bli sikker på at det er to hanner, og da bør jeg jo egentlig ha flere. SÅ jeg lurer på: kunne du tenke deg å adoptere de? Når du får 400-literen?

Du har jo litt tid til å tenke på det. Evt. kan du til og med låne de og se hva du synes?

Jeg har jo ikke lyst til å gi de fra meg, men vet at det fort kan gå et halvt år før jeg får meg et større kar.

For øvrig er de de greieste fiskene jeg noen gang har hatt! De spiser ikke yngelen til de levendefødende engang!

Nydelige er de også, med sin staselige og rolige oppførsel, røde øyne og tegninger som skifter mønster etter humøret. Legger ved noen bilder, så får du se om du blir fristet Må tenke på det jeg også, for var egentlig 100% sikker på at disse skulle ALDRI flytte. Men så må jeg jo tenke litt på fiskens behov også...

Jeg håper på å få 400 literen om 2 uker, men som han sa (den veldig hyggelige mannen fra Zooservice) når det er utsolgt fra importøren må man kanskje vente litt lenger. Så det er nok uansett en mnd før jeg kan tenke på å adoptere/være forsterhjem for ciklidene dine.

Sikker på du ikke skal ha et større kar selv? Du kan jo også høre med Håkon på Aquazoo om han har en hun som du kan bytte den ene hannen i... Jeg skal ta å se litt på den fiskesammensetningen jeg hadde tenkt meg og komme tilbake til deg, hvis du ikke har funnet en genial løsning før mitt store kar kommer på plass
Høres bra ut!

Og jo, jeg er sikker på at jeg skal ha større kar!!! Men det er dessverre ikke jeg, men lommeboken som bestemmer når, det er derfor det kan ta litt tid...

Og så tror jeg ikke jeg har hjerte til å sende fra meg den ene til et ukjent hjem. Tror ikke jeg hadde klart å velge hvem av de som skulle få bli. Pleier ikke å ha et så persolig forhold til fiskene mine, men disse to er litt spesielle, hehe

Mye mulig jeg prøver med to hunner, for å se hvordan det går. 180-liter er jo ikke SÅ lite, men jeg liker at fiskene mine har god plass!

Jeg har sjekket i fiskebasen og nøkkelhulciklidene passer godt sammen med de som jeg alt har kjøpt og de som jeg ønsker meg. Så hvis det trengs så skal jeg passe godt på dem for deg!
Nå har jeg lagt ut litt flere bilder under akvariene mine. Tror jeg skal begynne å legge ut flere i tråden min også, men det får vente til jeg får det nye kameraet som er bestilt. Da skal jeg ta en skikkelig skrape alger, pusse glass og ta masse bilder dag.
Godt å vite at nøkkelhullene har et alternativt hjem om jeg fortsatt føler de har det litt traurig når kjempeakvariet ditt er klart for innflytting

Var en tur inne og kikket på bildene dine, og det ser jammen meg ut som om du har vært innom enda en dyrebutikk siden sist? De marmorerte scalarene må da vel være nye? Veldig pene, forresten! Eller, er det mer enn en? (Regner vel egentlig med det, du er vel ikke kjent for å bare kjøpe en og en fisk, eller?)

turnips
Godt å vite at nøkkelhullene har et alternativt hjem om jeg fortsatt føler de har det litt traurig når kjempeakvariet ditt er klart for innflytting :) Var en tur inne og kikket på bildene dine, og det ser jammen meg ut som om du har vært innom enda en dyrebutikk siden sist? De marmorerte scalarene må da vel være nye? Veldig pene, forresten! Eller, er det mer enn en? (Regner vel egentlig med det, du er vel ikke kjent for å bare kjøpe en og en fisk, eller?)


En fisk...? Går det ann å bare kjøpe EN fisk...? Det er klart jeg kjøpte to Men de er veldig små, enda mindre enn de hvite. Nå lærer jeg dem å spise røde myggiser fra pinsetten Jeg synes de var veldig fine selv også, nå er det bare å håpe på litt jevn kjønnsfordeling. Men blir det for ille så selger jeg de når de er blitt større.
Blæ, for noe tull... De to marmorerte scalarene tok natta etter bare to dager og scalarene som jeg fikk i dag hadde hvitprikk, så nå er det behandlingstid igjen.

Det ser ikke ut til at eplesnegl eggene er befruktet, men jeg lar nå den ene klasen henge til neste helg før jeg tar den bort.

Krabben viste seg å være en mester utbryter så nå har jeg måttet stjele et glass fra en gammel bilderamme å legge over bollen slik at den ikke stikker helt av...

Men jeg har fått et egg i karet hvor adolfoiene og trilineatusene går! Sikkert ikke befruktet og jeg har ikke tid til å ta det ut, klekke artemia og styre nå, men det betyr i alle fall at de trives i karet!
Så du har ute en ønskes-kjøpt annonse på små levendefødere. Siden jeg er litt glad i nettopp små levendefødere har jeg /har hatt alle fiskene du er ute etter.

Hvis du er litt tålmodig og har jeg nok snart noen flere formosaer til overs, -solgte akkurat unna en del, men når det har blitt litt størrelse på flere av yngelen skal jeg gi deg beskjed. Dette er virkelig nydelige fisker! Snille og interessante å observere er de også Sikkert kjempefine å ha sammen med coryer. Hannene er så små (litt over en cm) at det begrenser seg ganske kraftig hva slags andre fisk de kan gå sammen med....

Ticoene er også blant favorittfiskene mine! Disse er også såpass små at det begrenser seg veldig hvilke andre fisk de kan gå sammen med, men dette er nydelige fisker jeg helt sikkert skal ha igjen senere! Ga bort de siste mine i høst, etter å ha hatt ticoer i flere år...

De to siste typene du ønsker deg er jeg ikke så veldig glad i... Tror det beste er å ha en ganske stor gruppe hvis men skal ha disse fiskene.

Caucamollyhannene er flotte å se på, men de jeg hadde (en gruppe på 12) så seg ut den svakeste hannen og plagde den konstant, da jeg tok ham ut fant de seg bare et nytt offer. Selv i en 180-liter med masse planter holdt de på sånn. Ikke noe morsomt...

De små sjarmerende pygmesverddragerne var også noen små djevler hos meg, men det var kanskje fordi jeg bare fikk tak på to hanner og en hunn. Først jagde de to hannene hunnen så mye at hun aldri kom seg igjen, før de gikk løs på hverandre. (Hadde til slutt bare en enslig yngel igjen fra disse, og han var veldig snill mot de andre fiskene han gikk sammen med).

Dette ble visst et skikkelig langt innlegg!

Så kort oppsummert, mine erfaringer med de 4 artene:

tico og formosa caucamolly og X.pygmaeus

Takk for et langt innlegg Da må jeg revurdere ønskene mine. Tankene var å ha en Corygruppe og en gruppe små levendefødende fisker i den ene 60 literen og kanskje la dvergciklidene få den andre. Men før det stakkars karet kommer i hus har jeg sikkert endret mening opptil flere ganger
Men da er det jo perfekt å ha en gruppe med H.formosa oppi der

60 er for lite for både caucaer og X.pygmaeus uansett (bare min mening) og ticoer kan sikkert være litt vanskelig å få tak på her i Bergen nå. Elisabeth på Bømlo fikk forresten en gruppe av meg i høst. Da vi var innom henne så jeg at de hadde formert seg noe voldsomt, så hun har i alle fall.
Flott da har jeg en plan (Igjen)...
Ser at behovet for flere akvarier har meldt seg allerede

Er det roseniene mine du skal rydde plas til, eller?
Har litt lyst å si ja der Men det kommer helt ann på om jeg får tilbud om noen som ikke er for dyr og jeg ikke må reise land og strand rundt for å få tak i. Å reise til Arendal for å kjøpe en 60 liter er ikke akkurat aktuelt.
Bør jo være noen i Bergensområdet som snart går lei av akvariehobbyen!?!Ellers får jeg ta meg en tur og besøke familien min i Arendal, og pakke med meg 60-literen i kofferten på vei tilbake
Hehehe, synes fremdeles det blir litt mye styr.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap