Ane sine akvarier (side 32)

Å kom på at jeg har glemt noen tetraer, i karet med C.weitzmani har jeg 12 små smykketetra, de skal jeg selvfølgelig beholde.

Hadde ikke tenkt å selge kardinaltetraene nei. De er de eneste fiskene som min mann ønsket seg. Det begynner å bli færre av dem nå, kanskje jeg heller skulle spedd på med litt fisk. Jeg begynte med 60 VF da karet var nytt så det er snart 1,5 år siden. Umulig å si hvor gammel de var da, men jeg finner en og annen slenger død.
hehe.
Skal å handle en dag på midtun zoo tenkte jeg.
Lurer på ildtetra, goldtetra eller en nannostomus art.

Espen
I dag var det egg i alle karene med coryer i

Det var veldig mange som ikke var befruktet, men det virker som fiskene likte det nye vannforbedringsmiddelet jeg kjøpte, Aquadrakon Black

Den er litt dyrere enn akvasafen som jeg vanligvis har brukt, men den er drøyere i bruk så jeg tror det går opp i opp. Jeg skal også bli flinkere til å fôre med frossenfôr. Se om vi klarer å få oss noen yngel, det hadde vært kjekt.
Jøss det må man si
Hvilke coryer har du nå da?
Corylisten er for tiden:

Sterbai, arcuatus, adolfoi, rabauti, green lazer, venezualian (ikke den fargesterke typen), simli og weitzmani.

8 arter fordelt på 6 kar Men jeg har store planer om å redusere det slik at jeg har to arter i 400 literen og en art i de 4 største karene på loftet.
Da har jeg hatt en stor akvariedag!

Jeg har solgt C. aenus, C. simili og gruppen med L201. Det betydde jo at jeg måtte tømme tre av karene i reolen, men i dag gikk det ovverraskende bra. Ikke ofte jeg har samarbeidsvillige fisk

Jeg gjorde endel omrokkeringer i fiskesammensetningen også. C. rabauti har midlertidig flyttet inn til de grønne coryene. Deres kar skal uansett totalrenoveres ved en senere anledning. 70 literen nede i hjørnet skal byttes med et annet kar til en kompis. Han har to som stå ved siden av hverandre og vil gjerne at de skal være like. Siden jeg ikke har noen like kar i reolene mine så spiller det ingen rolle for meg og på den måten får vi begge ryddet i karene våre

Det store prosjektet er å hente ut endel fisk fra 400literen i stuen... Jeg gleder meg ikke akkurat til det, men det skal bli godt å få det gjort. Da skal jeg ikke ha flere L-maller i det karet. Jeg beholder to L128 og to L199 og ellers skal der være to grupper med corydoras på bunnen, sterbai og rabauti. Det er de mest sosiale coryene jeg har så de må få bo i stuen hvor alle kan beundre dem

Jeg skal flytte parvaene opp i håp om å få oppdrett på dem. Arcuatusene flytter ut og det samme gjør Ansistrus triradiatusene... Da begynner det å bli nok med fisk... Kanskje jeg endelig kan bli fornøyd med de jeg har da
Ikke så dårlig søndag det der.
Skal ta litt oppfriskning i morgen for da har jeg fri (har hatt arbeidshelg).

Legg gjerne inn bilder av karene dine.
Nei så treig du er blitt... Alt for lenge siden jeg har oppdattert noe her, men jeg har jobbet ganske masse faktisk!

Nå har jeg ryddet i 400 literen og hjelpe meg så mye renere det ble etter 5 bæsjemaskiner (les: L-maller) flyttet ut! Nå trenger jeg bare litt mere planter så blir det supert.

Oppe i reolene er jeg også ferdig! Hurra og halleluja! Jeg har ikke tenkt å flytte eller endre på noen ting på evigheter! Jeg skal ta et skikkelig vannbytte i morgen og håper på en fotorunde etter det så skal det bli nøyd detaljert oppdattering her inne med masse bilder i løpet av helgen (håper jeg)... Men nå er det natta
Har ikke vært mye aktivitet her nei Ane
Ser frem til maaaasse bilder
Blir spennende å se.
Gleder meg til bilder.
Ja jeg vet, har vært utrolig slapp med oppdattering, men til mitt forsvar så har det vært mye aktivitet i akvariene selv om det ikke gjenspeiler tråden min :-S

I dag ble det skikkelig møkkavær så da blir det skikkert mere akvariejobb
Ikke mye oppdateringer her nei
Ja, jeg vet... Det er en god grunn for det også, jeg har vært mye dårlig i det siste og våren betyr pollen som igjen betyr syk Ane...

Ikke at det har skjedd noe spennende heller, jeg mater og bytter vann, luker andemat og skviser skivesnegler... Vår og sommer er ikke utpreget akvarietid for meg
Hehe. Har du så mange skivesnegler kan jeg gjerne ta noen.
Lenge siden jeg har hatt det.
Du får ellers ha god bedring og fortsatt håpe på regn? eller?.. hehe
Uff, ett innlegg per tre mnd er jo ikke bra, men det gjenspeiler litt innsatsen på akvariefronten også I det siste så har det vært akutt håpløst på jobben (heldigvis har jeg bare en mnd igjen av oppsigelsen) og sommerferie har resultert i at alt som har blitt gjort er mating og vannbytte.

Den siste uken har jeg fått gjort littebitte mer, blandt annet redusert antall kar med to og fått tatt noen filterbytter, det var godt å få gjort skal jeg love dere. Den store eheimen imponerte meg! At det i det hele tatt kom vann utav med så mye drit overalt var helt utrolig.

Oppe på loftet har det blitt litt flere samboerskap. I 112 literen bor nå R.parva sammen med smykketetra, grønne coryer og weitzmaniene. Det ser ut til å gå veldig bra og fiskene er stort sett ikke å se 110 literen er blitt hjem til mine 2 L144, adofoiene, pandaene og en stim med gulltetra. Jeg har ikke tenkt å bruke noe tid på å forsøke med oppdrett uansett så disse fiskene kan fint bo sammen. Rekekaret er fremdeles bare for reker og de yngler og har det bra

Jeg har også luket megakraftig i 400 literen, alt med alger på er borte (nesten) og 90% av fiskene har flyttet ut. Her skal jeg næmlig prøve meg på diskus Endelig etter 2 år som akvarist tar jeg mot i meg og prøver. De eneste fiskene jeg hadde oppi her som får bli er C.sterbai og L199 fordi de tåler høyere temperaturer.

Det betyr desverre at jeg må selge mine elskede L128, men slike slag er det livet gir. De blir gående alene i den ene 70 literen som jeg tok ned før sommerferien til jeg finner en skikkelig kjøper til dem, aldri om de blir solgt for billig altså Ellers tror jeg de andre fiskegruppene skal bli grei å bli kvitt, har alt noen som vil ha kardinalene og rabautiene så det skal nok gå greit. Jeg skal prøve å bli flinkere å oppdattere med bilder og slik nå som det begynner å bli mørkere på kvelden. Jeg hater næmlig refleksjonen fra vinduene
Nå har jeg såååå dårlig samvittighet!

I dag så koblet jeg inn filterne igjen i 400 literen i stuen for temperaturen var kommet opp i akseptable 25 grader og var egentlig ganske fornøyd helt til jeg så en enslig sterbai tøffe over sanden! Jeg som var helt 100% sikker på at jeg hadde fått alle fiskene ut FØR jeg bøttet på med 350 liter nytt kaldt vann.... Stakkars lille fisken min, jeg er så lei meg, det var ikke meningen altså!

Han så egentlig helt fin ut, fin i fargene og kvikk i bevegelsene, men det bare påpeker atter en gang hvor fryktelig vanskelig det er å fange fisk i dette karet... I dag skal jeg gjøre klar kardinalene og rabautiene for salg, men formen er ikke den beste for tiden så jeg må ligge på sofaen litt først.
Hei. Godt å se deg tilbake igjen her.
Flere som har hatt akvariepause i sommer.

Ja er ikke like lett å fange all fisk, reker osv.

Pygmene trives nå fortsatt. Holder på å tenker å gi de et eget artskar.

Espen
Det hadde de nok satt pris på Jeg så de hadde fått inn masse pygmeer på bystasjonen også, sååå nusselige, men jeg vet jo at jeg snart skal få inn ny fisk som ikke akkurat er billige så jeg må begrense meg litt.
Girr, så jeg hater et ustabilt internett...

Menmen, ikke noe å gjøre med det, trådløst i betonghus osv, bare å finne fram salven med tålmodighet

Jeg har gjort noe kjempespennende i går/dag. Jeg har bestilt meg diskus
2 stk Brilliant Turquoise, 2 stk Snakeskin Red, 2 stk Snakeskin Blue og 2 stk Pigeon Blood Red/Blue miks fra Discus Isabella. Jeg har bestilt sammen med CK slik at fraktkostnadene blir ingenting siden prisene på diskusene er så god. Og jeg gleder meg som en unge til de kommer i hus

Nå har jeg ern 400 liter hvor det kun er 2 stk L199 og 13 stk Corydoras sterbai, sistnevnte er litt usikker på om de liker omorganiseringen min. Jeg prøver å betrygge dem med at når lotusene vokser til igjen blir det mye bedre, men de er nå ikke helt sikker likevel. Jeg har tatt ut nesten alt av røtter og luket masse (det var nå på tide uansett) så det ser veldig nakent ut for meg å være. jeg har alltid likt de stilrene mallekarene med spennende steiner og malawi karene med huler og slikt, men mine blir liksom ikke sånn... Det ender alltid opp med urskog så nå får vi se om jeg klarer dette designen bedre Nå har jeg jo to kar på loftet som har min klassiske stil så vi får se hva det blir til...


spennende med discus da.

Er liksom noe som er feil etter at man har omorganisert og luket i akvariene. hehe
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap