Ane sine akvarier (side 33)

Blir spennende med discus da ,regner med du legger ut bilder av de når de kommer i hus
Jepp, jeg håper på å få tatt masse bilder framover. Karene mine trenger en skikkelig fotorunde og nye profilbilder
Ddet gleder jeg meg til
Godt å se at du er mer aktiv igjen.
Ja, nå er det kjekt med akvarieting igjen. Noen ganger går det litt i metning og da må man bare ta en pause og komme tilbake med sterkere giv senere.

Det er kjekt å være tilbake også, håper på en skikkelig givende høst/vinter (som uansett er perfekt for akvariepusling) og at det går greit med meg og diskuser Nå er jeg i full gang med å lese meg opp på alle trådene jeg fulgte med på før, det er blitt noen sider

Ellers har jeg hatt ett superhyggelig kaffebesøk av Turnips i dag. Hun kom for å hente den digre roten som jeg har kastet ut av 400 literen og hadde med seg noen planter til meg. Føler meg nesten som en tyv, her får jeg masse fine, algefrie planter og gir fra meg en skikkelig inngrodd rot... Hun påstår det ikke var noe problem å skrubbe den, men jeg har ikke vært i form til det selv så jeg håper det ikke tar henne alt for lang tid...
Tror nok hun ble like glad for rota som du for plantene ,flotte røtter vokser ikke på trær

Har ellers selv hatt /har en sånn "down" periode i sommer .Håper det tar seg opp igjen ganske fort. Så bra at du har kommet over den
Fikk tatt noen bilder oppe på loftet i går, men jeg MÅ altså rote fram stativet mitt en dag... Det har vokst seg ganske fint til nå og jeg liker både oppsettet og fiskesammensetningen og det er sjeldent for meg

[External Image]
Den ene reolen

[External Image]
Her bor Corydoras weitzmani og green, R. parva og en stim smykketetra

[External Image]
Her bor Corydoras adolfoi og panda, 2 stk L144 og en stim gulltetra
Den andre reolen står nå rekekaret i og karantene/oppbevaring for salg osv karet i. Sistnevnte er virkelig ingenting å ta bilde av

[External Image]
Her bor svarte og røde biereker

[External Image]
En litt forskrekket gjeng med sterbaier når de slapp ut igjen i 400 literen etter omorganiseringen.
Nå er jeg litt stresset... Jeg ventet inn diskusene i går og hadde da planlagt hele dagen etter det, men det skjedde noe feil med forsendelsen slik at fiskene ikke kom før i dag... Veldig stressende for meg (fiskene har enda ikke delt sin mening med meg)

Så mellom behandling hos kiropraktor og møte i byn ble det frest hjem for å tilvenne dem til mitt vann og nå er det bare 25 min til jeg må stikke av igjen og da må fiskene ut i karet... Jeg hadde egentlig tenkt å vente til jeg kom hjem igjen, men da jeg åpnet posene og det luktet.... ja, mindre godt bestemte jeg meg for å slippe dem ut før jeg drar. Nå er det kun en grad forskjell i temperaturen så jeg håper inderlig at mine 3 timers tilvenning var forsiktig nok... Stuen er mørklagt og jeg skal la dem få fred til i morgen, men uff så spent jeg er...

Dere får alle krysse fingrene for meg og mine nye fisk
Håpe, håpe... hvis alt har gått bra nå så har jeg 2 brilliant turquoise, 2 snakeskin red, 2 snakeskin blue, 2 pigeon blood (mix) og 1 fire red svømmende i akvariet... Akkurat nå ser jeg kun de rødlige fisken trykket inn mellom plantene og de blålige går i ett med bakgrunnen... Men jeg skal være flink jente å ikke slå på lyset før i morgen.
SÅ FINE! Jaja, litt skvetten og blek i fargene fremdeles, men alle svømmer fint og holder sammen Tenker å gi dem noen dager til får de blir fotografert. De tre jeg har på 10 cm er allerede veldig fine, men de seks andre på 6,5 cm er enda litt bleke
gratulerer.
Gleder meg til bilder, må få tatt turen innom og få sett på karene dine en gang også.

God helg videre.

Espen
Hei Espen, ja det er bare å komme over en dag, jeg har både kaffe og te i skapet Nå er jo to av karene oppe på loftet tatt ned, men de 4 som er oppe å går er fine nok de

Jeg fikk tatt noen få bilder i går (i solen med alt det innebærer av refleksjoner og styr) men legger de nå ut likevel.

Bilde nr 1 er en av de to brilliant turkise, nr 2 er fire red og nr 3 er 3 av 4 i snakeskin gjengen. Der skal det i teorien være to blå og to rød, men vi får se hvordan de utvikler seg
Så er det en av mine to pigeon blood miks, om denne blir av den røde eller blå varianten er også for tidlig å si noe om.

Som sagt så har jeg to størrelser 6,5 cm og 10 cm. Jeg er jo som sagt ny i diskus verden så tenkte ikke noe videre på størrelseforskjellen (postordrefisk), men sååååå mye finere de blir når de blir litt større Jeg gleder meg allerede til de mindre vokser til... om jeg nå bare hadde fått dem til å spise... Skal tine litt oksehjerte til dem i dag
Så fine!
Så fine de er.
Mine er noen bleikfiser enda.
Men de svømmer rundt i en fin liten gruppe
så jeg har egentlig ikke noe å klage over.
Fargene kommer vel etterhvert..
ja får prøvd å få tatt meg en tur og få sett på hærligheten.
Synes bildene var flotte jeg. Vet du kjønn på de? Noen måte å se det på?
Kaffe og te slår alltid an.

Ha en flott søndag videre.
Takk takk, jeg er utrolig fornøyd med dem allerede.

Prøver å mat litt med oksehjerte nå, men de er ikke så veldig modig enda. De stikker stortsett motsatt vei fra pinsetten min og før de har kommet fram fra plantene har sterbaiene tatt mesteparten av maten. Har sett de to pigeon blood nible litt, men de andre skjelver i buskene... Jaja, de har jo bare vært her i to dager så vi får ta det litt etter litt.

I morgen tar jeg mitt første vannbytte og så prøver jeg å lage en fast rutine for dem
I dag var det litt mer interesse for maten, men ikke allverden. De ville faktisk heller ha røde mygglarver enn oksehjerte så jeg tror jeg fortsetter å gi dem litt av hvert til jeg ser at alle spiser
NÅ!?? Vil dere virkelig leke NÅ!!??
Jeg har verdens merkeligste sterbaier! Etter å ha hatt dem i... tja... 2 år give or take? så vil de leke NÅ! Når de har fått besøk av 9 diskus og temperaturen er økt til 29 grader i vannet...? Jeg skjønner ingenting, ja de har jo fått mere karft fôr de siste dagene, men herlighet da folkens... Ikke at jeg tror det blir noe av de eggene, men men stå på gutter og jenter

Jeg bestilte i dag noen planter fra Akvariekjelleren i dag, fikk 4 "testplanter" for 150 kr inkl porto og det er jeg veldig fornøyd med. Jeg skriver test fordi jeg kjøpte en av hver type av planter jeg ikke kjenner. Hvis de viser seg å være superfine så blir det nok handlet inn flere. Plantene heter: Echinodorus martii, E. marble queen, E. argentinensis og Hygrophila salicifolia, så får vi se om de trives oppi hos meg. Jeg må gi diskusene litt mer skjulesteder for nå er det egentlig ganske morsomt å se ca 70 cm fisk prøve å gjemme seg bak samme roten. Ikke veldig vellykket

Og mens vi snakker om diskusene, duster! Hvordan i allverden har disse klart å overleve i naturen i store stimer når de ikke har bedre matvett??? De små er ikke så ille, men de tre store? Tullinger... Nå mater jeg 4 ganger for dagen og bytter vann annen hver dag så jeg hadde håpet på å få dem i gang litt skikkelig før helgen, for da er jeg ikke hjemme. Da må de klare seg med fôrautomaten med diskusbits. Jaja, de tar vel poenget til slutt

Noen som har noen kjempegode råd? Tvangsfôring er liksom ikke helt greien når jeg prøver å få dem til å føle seg velkommen
NÅ!?? Vil dere virkelig leke NÅ!!??
Jeg har verdens merkeligste sterbaier! Etter å ha hatt dem i... tja... 2 år give or take? så vil de leke NÅ! Når de har fått besøk av 9 diskus og temperaturen er økt til 29 grader i vannet...? Jeg skjønner ingenting, ja de har jo fått mere karft fôr de siste dagene, men herlighet da folkens... Ikke at jeg tror det blir noe av de eggene, men men stå på gutter og jenter

Jeg bestilte i dag noen planter fra Akvariekjelleren i dag, fikk 4 "testplanter" for 150 kr inkl porto og det er jeg veldig fornøyd med. Jeg skriver test fordi jeg kjøpte en av hver type av planter jeg ikke kjenner. Hvis de viser seg å være superfine så blir det nok handlet inn flere. Plantene heter: Echinodorus martii, E. marble queen, E. argentinensis og Hygrophila salicifolia, så får vi se om de trives oppi hos meg. Jeg må gi diskusene litt mer skjulesteder for nå er det egentlig ganske morsomt å se ca 70 cm fisk prøve å gjemme seg bak samme roten. Ikke veldig vellykket

Og mens vi snakker om diskusene, duster! Hvordan i allverden har disse klart å overleve i naturen i store stimer når de ikke har bedre matvett??? De små er ikke så ille, men de tre store? Tullinger... Nå mater jeg 4 ganger for dagen og bytter vann annen hver dag så jeg hadde håpet på å få dem i gang litt skikkelig før helgen, for da er jeg ikke hjemme. Da må de klare seg med fôrautomaten med diskusbits. Jaja, de tar vel poenget til slutt

Noen som har noen kjempegode råd? Tvangsfôring er liksom ikke helt greien når jeg prøver å få dem til å føle seg velkommen
Det høres ut som helt normale discuser det, Ane. Discuser er sære i matveien. Det viktigste for dem er at naboen ikke får mer mat enn de selv, og de glemmer ofte å spise. Man må bare ha is i magen og vente, og ikke gi dem annen mat enn den du vil de skal spise. Til slutt bryter de sammen, og tar maten de tidligere rynket på nesen av. Men det er litt ubehagelig, den ventetiden. Jeg husker jeg bet litt negler da jeg skulle lære discusene mine til å ta noe annet enn mygglarver. Men etter en liten stund med sulting, tok de til slutt maten jeg serverte dem. Og da kommer konkurranseinstinktet til sin rett. De begynner ikke å spise fordi de har så innmari lyst på det, men fordi naboen spiser det - og det kan man jo ikke ha noe av: at naboen får mer mat enn meg!
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap