Ane sine akvarier (side 4)

Var jo i grunnen ment som en spøk fra min side, da

Synes det er litt merkelig at folk fra andre siden av landet alltid skal svare når man ønsker å kjøpe et akvarium? Er vel få ting som er mer tungvindt å sende...

Har du hørt noe mer om når du får 400-literen eller?
Ja, jeg er tross alt ikke så blakk at jeg ikke kan kjøpe et nytt akvarieum i en butikk. Men jeg klarer å fikse plass til fiskene dine likevel

400 literen har foreløpig tid til påske, jeg håper på å få fatt i pumpen nå i neste uke slik at det kan gå i tiden fram til alt er på plass. Da kan det få 4-5 uker "kjøretid" før alt er på plass og det vil hjelpe bakteriene mine enormt!
Pumpen kom i går! Men jeg måtte gi tapt og legge meg i tolv tiden uten å få den skikkelig i gang. Får gjøre et nytt forsøk i dag. Jeg har også laget noen svært eksperimentelle "fødekasser" til Brachyrhaphis roseniene i håp om å få noen yngel til å overleve, da jeg kun har to damer
Da var pumpen i gang og har gått i et døgn nå uten videre problemer så jeg har store forhåpninger for dette prosjektet

Fødebøttene mine ble en hit! Det var litt viktig for meg at de var så stor som mulig da fiskene er veldig aktive og må tross alt være oppi der ganske lenge. Jeg skulle jo selvfølgelig laget en slik stilig fødetank som er beskrevet av Håvard Støre Andresen i hans artikkel om Brachyrhaphis roseni og startet med atemiaklekking... Men det er ikke så lett med all reisingen min, så det blir som det blir

[External Image]
Arg! Jeg har kjempeproblemer med snegler for tiden i alle karene føles det som. I 112 literen har jeg prøvd å behandle mot de uten noe videre hell og i de andre plukker jeg og plukker. Problemet kommer når jeg reiser vekk over lengre tid... Da kommer jeg hjem til en invasjon!

I 70l er det ikke bare å plukke heller for der har jeg ca 100 eplesnegl babyer og da må jeg skille de fra damsneglene og skivesnegler... Murre, lurer på om jeg skal kjøpe varmekabler til alle akvareiene mine og kjøre en jevnlig anti snegle kur i alle! Men det blir vel ikke til det heller for jeg liker jo eplesneglene, kanskje de må få eget artskar

Det store i stuen skal i alle fall være sneglefri og jeg så må luke hver dag for å få det til!

Egg!!!
Etter å ha leitet etter den ene ancistrusen i noen dager nå så tok jeg Inger Anne sin fremferd og fant en lommelykt. Lyste litt rundt i de utilgjengelige krokene og huler og der fant jeg han, inne i den ene skifer hulen med masse orange egg Håper noen av de klekker og vokser fram. Så i alle fall 20 egg der inne, men pappaen ble sinna når jeg lyste på han og laget en masse leven så jeg slo bare av og hadde en liten "kanskje fiskebaby dans" rundt i stuen.

Terje synes som vanlig jeg er litt rar, men det tar vi ikke så tungt
Nå har jeg lyst litt inni hulen til ancistrus babyene... Og der kaver det rundt masse egg med haler Men så gikk lyset av... Får snike litt i morgen og se om jeg finner de igjen.
virkelig kult med ancistrus yngel. fikk virkelig lyst på flere akvarier
guttn
virkelig kult med ancistrus yngel. fikk virkelig lyst på flere akvarier


Dette er mitt første kull så jeg er veldig spent.
Og lysten på flere akvarier er vellkjent her i huset også, men kun av meg desverre...
Nå har jeg gjort noe skummelt... Jeg har flyttet ancistrus yngelen (de er nå ute av skallene sine og vimser rundt inne i hulen med en diger plommesekk). Jeg satt de over til Brachyrhaphis roseniene, men siden de er i fødebøttene sine i alle fall 4 uker til regner jeg med det skal gå bra. Løftet bare opp hule med pappaen og alt og flyttet over... Håper overgangen ikke ble for brå, men vannverdiene skal være de samme.

En annen litt morsom ting er at da Brachyrhaphis roseniene flyttet inn i fødebøttene sine dukker kirsebærrekene opp igjen! Jeg har klart å telle 5 stk så sammen med de 3 jeg reddet har det maks gått tapt 2 til roseniene. Det er ikke så ille, fornøyd med det
får håpe ancistrus-babyene overlever da.
forresten har jeg også flyttet litt fisk i dag.
3 guppi
Hvem sin baby er dette da?
I dag rotet jeg litt oppi mitt mini rekekar. Det bor to dotter med javamose oppi her og den ene har vokst noe så dyrisk så den bestemte jeg meg for å bytte ut med en litt puslete som har vært hos adolfoiene.

Da jeg lurte dotten ut (forsiktig slik at rekene hadde tid til å flytte ut av dotten) "falt" det også ut 2 yngel. Dette synes jeg var utrolig snodig da det aldri har vært fisk i dette karet. Ikke klarer jeg å huske hvor mosedotten for fra heller, det er mulig det var den jeg fikk av Pernille...

Merkelige greier, har heller ikke sett slike yngel før... Skal bli spennende å følge med på, men de er så utrolig små at jeg vet ikke helt hva jeg skal gi dem. Får prøve med litt microorm i morgen og se om det har noen effekt. Mystisk... men det blir vel mulig å se etterhvert som de blir større...
Den ene krystall reken bærer egg! Det har jeg ikke sett før, kunne vært kjekt om det ble noe av eggene
Så morsomt at det er høy aktivitet på reproduksjonssfronten for tiden!

Jeg ble også litt fristet til å prøve meg på ancistrusbarn nå. Liker som regel ancistrusene best små, bytter de gjerne bort når de begynner å bli store drog som gnager i stykker plantene mine, men kanskje det er på tide å prøve?

Roseniene da? Den ene må vel snart være eksplosiv?
Jepp, hun er trill rund, men vil liksom ikke slippe taket.
Nå skal jeg igang med ukens vannbæring
Tror ikke det blir noen B. rosenie babyer jeg... Men de kan ikke slippes ut av bøttene sine enda likevel for ancistrus pappaen ligger fremdeles og vokter hulen sin med masse babyer i.

Jeg har fått foreløpig leveringstid på det store karet mitt til uke 13 og det er ikke lenge til Og den 20.mars har pumpen gått i 4 uker

Da skal det bli masse plass til fiskene! Synes litt synd på den største scalaren, han streker liksom i bunnen med finnene sine. Men alle spiser godt og de klarer seg sikkert bra i noen uker til.
Sikker på at det ikke blir noen smårosenier? Kan jo være hun bare "holder igjen" og håper at du skal gi etter og slippe henne ut av bøtten?

Skulle ønske det var jeg som ventet på nytt akvarie, akkurat nå driver jeg og flytter fisk fra et akvarie til et annet for å få litt ekstra plass i 180-literen...
Nei, helt sikker kan jeg jo ikke være, men synes liksom det har tatt så lang tid. Det bli uansett en stund før de kan slippe fri og da må jeg bestemme meg for om jeg vil kjøpe en hann og se hva jeg klarer å få til eller om jeg skal selge de. Uansett må jeg sikkert tilbake til Elisabeth for å få noen av de tingene til

Jeg gleder meg utrolig til karet kommer!!!

Jeg er littegranne bekymret for coryene, to av de svarte ser ut som om noen biter på ryggfinnen. Så jeg fôrer godt, gir vitaminer og håper på det beste. Hvis de ikke blir bedre må jeg fange de... Og DET blir ikke lett akkurat nå med så mye planter og røtter... Håper jeg slipper det

Hvordan går det med de nyinnkjøpte fiskene dine? Badis var det det de het?
Dario dario heter de, og er kjempekule! Hannen har helt fantastiske farger, som forandrer seg hele tiden, fra dyp blå til dyp rød og alle lillanyanser mellom, til stripete blå og rød osv. Morsom liten kar!

Hvis det skulle vise seg at du trenger en ekstra hann til roseniene dine sa i alle fall Elisabeth at hun skulle til Bergen til storauksjonen til akvarieklubben som jeg tror er midt i april, så da har du jo sjansen til å skaffe deg en kavaler (til fiskene).
Det var lurt. Kanskje jeg skal sende henne en mail når datoen er satt. Kavaler til meg selv har jeg jo være så heldig å funnet meg allerede

Stilig fisk! Den var virkelig veldig søt. Hvor mange var det du kjøpte?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap