Ane sine akvarier (side 5)

Nå må jeg teste rådet jeg fikk av Tante Astrid om bildeutlegging. Så her prøver vi oss med en galaxy.

[External Image]
Det fungerte det

Nydelige fisk forresten!
Det var den eneste som ble i fokus Det er flere andre fisker som er mye større og penere enn akkurat denne.
Kjenner til problemet. De fleste fiskene mine er enda verre å ta bilde av enn en gjeng unger på sukkerdiett
*Hehe* Det skal du få meg til å tro. Jeg forsøker til stadigheter å ta bilder av hundene mine når de leker i snøen, det er heller ikke en lett jobb.
Flere egg
Nå har minst 1 reke som bærer på egg i alle karene mine Veldig fornøyd med det og håper på mange!

Ellers har jeg bestemt meg for å ha planteakvarium i 112 literen, med Brachyrhaphis roseni fiskene i
Rydde, ordne og styre
I dag har jeg styrt enhel masse.

Fjerne alle kirsebærrekene fra den ene 60 literen og flyttet alle til den andre 60 literen (jeg må snart gi de noen skikkelige navn her). Renset filter i alle kar (minus det utvendige), plukket snegler, snudd ryggen til og tilbake for å plukke flere snegler... Byttet vann i 3 av 4 kar og føler egentlig jeg har vært flink jente.

I neste uke skal jeg bytte mine 10-11 C.habrosus mot 6 C.pygmeatus (da får jeg 12 stk av de totalt og kun en dvergcory art i dette karet) og så skal jeg selge alle Galaxyene (men her er det helt umulig å vite hvor mange de er...)
Dette betyr i grunnen en total omvelting av det karet jeg ikke skulle gjøre noe med, jaja, det varte jo i 3 mnd Det er jo en fin mulighet til å ordne opp i planter som har tatt fullstendig av og legge oppi nye eikeblader.

Jeg har fått tilslag på 3 VF apistogramma norberti Som jeg gleder meg masse til å få i hus. De skal få sin egen 60 liter (derfor flyttet jeg rekene). Så når alt kommer til alt mangler jeg... 2 60 liters kar for å få alle de ultimate planene til å gå opp
Jeg må skaffe meg kikkert... Stirrer til øyet er stort og vått, fôrer med mygglarver og sitter heeelt stille og likevel er det ikke en eneste adolfoi og se. Men nå jeg setter med bort til pcen, daaaa kommer de fram... Nåde meg om jeg reiser meg så er de borte igjen...

Jeg mener det der er 7 adolfoi og 6 trilineatus i et 60 liters kar og jeg ser ikke en eneste fisk! Før jeg går akkurat så langt vekk fra karet at jeg ikke ser skikkelig, da er det full fest inni der... Så kikkert er nok løsningen
Sett slikt, endring i planer igjen... det var overraskende

Jeg snakket med eliasbeth i går og hun har solgt alle Brachyrhaphis roseni fiskene hun hadde til en annen som vil drette videre på de. Det betyr da at jeg kommer nok til å selge de. To hunnfisk er ikke akkurat en stim, med mindre det plutselig helt utav det blå dukker opp yngel så blir de solgt på storauksjonen.

Men hun hadde Phallichthys tico så da kan det være jeg blir helt nødt til å bytte til sand i 112 literen likevel...Ticoene tåler litt laver temperaturer og da kan jeg ha pandaene sammen med de der. Kan jo fint være et plantekar likevel...
Så morsomt at du skal ha ticoer, særlig siden de er etterkommere etter mine! Jeg hadde faktisk lurt på om jeg skulle spørre henne om å ta med noen til meg også, for jeg har ingen lenger...

Nydelige fisker
Ja, jeg vil gjerne ha noen snille levendefødende fisk.

Hvis det blir alvor av reolen min så får jeg to egne kar til apisto trioene mine, vil ikke blande de. Og da er det veldig fint med noen søte små fisker i tillegg. Jeg har ombestemt meg for plasseringen av dvergtannkarpene, de går i 70 literen sammen med pygme coryene (etter at jeg har tynnet litt i karet selvfølgelig). Tror de kan bli kjempe nydelige der!
Nå har jeg laget skisse! Har bestemt meg for at denne reolen SKAl skje, men jeg trenger litt veiledning av pappa (byggmester pappa er kjekt å ha). Vi skal på landet på lørdag ettermiddag, da skal jeg ta med bilder av andre reoler og millimeterpapir. Håper han ikke er for lei av snekring til å ville hjelpe meg
Dette blir spennende, ta noen bilder underveis når snekkermesteren holder på og når reolen er ferdig Sånt liker vi her på AF

PS!
Pakken din er nå innlevert på postkontoret
Jepp, det skal jeg gjøre. Så lenge pappa slipper å være med på bildene tror jeg det skal gå greit Jeg har store planer om å få ordnet alle karene før Storauksjonen i Bergen 12. april. Da kan jeg potensielt ha 3 ledige kar... Det er farlig det...

Flott at pakken er på vei, da blir plantene glade
I dag er første dagen jeg tenkte (nå når jeg sto opp) at i morgen må jeg huske å trekke ned rullegardinen fordi det er blitt så lyst!!!

Jeg elsker våren!
I dag har det skjedd store ting. Jeg har solgt galaxyene og C.habrosus og fått inn 6 pygmeer til. Å fange så mye små fisk skulle vise seg å være en stor utfordring, men det gikk til slutt

Jeg måtte ut med alt av planter og bakgrunn (nå er jeg skikkelig glad jeg ikke tok silikon på denne) for å fange de. Til min store overraskelse og glede fant jeg ut (da karet var skrapet) at ingen av rekene og ottoen var borte. Jeg har i lang tid ikke klart å finne alle, men der var de gitt. Det betyr at i dette karet, siden jeg fikk det til nå har det kun død EN fisk!! Og den tok jeg livet av, en galaxy som hadde deformiteter i ryggen slik at den ikke klarte hverken å spise eller svømme skikkelig. Det er slett ikke verst synes nå jeg

Enda flere egg har dukket opp i karet med adolfoi og trinieatus, men jeg tror ikke disse heller er befruktet. De er helt melkehvite og det virker ikke helt rett. Men nå har adolfoiene bestemt seg for å være snill med meg. I dag så jeg alle sammen spiste og bartet rund så sandsprøyten sto Jeg ser ganske godt forskjell på den ene av de voksne. Den mangler barter på ene siden og er mye bleikere i fargene enn de andre. Den har vært slik helt siden jeg fikk de så det er ikke noe gale med vannet mitt, men den ser nå litt stusselig ut likevel. Har blitt litt ekstra glad i denne stakkaren selv om den ikke er like "pen" som de andre.

Kan det være at bartene kan vokse ut igjen kanskje? Og at det vil hjelpe på fargene? Ikke vet jeg, men den har i alle fall et godt hjem hos meg resten av sitt liv selv om den er litt fargeløs
På lørdag hadde jeg og Turnips en skikkelig handlerunde.
Vi var på Biltema og kjøpte sand, på AquaZoo og handlet litt fisk og ut til en privatperson og handler mere fisk.

Så nå er jeg den stolte eier av en flott voksen Rineloricaria parva (hann trodde turnips), 6 stk Corydoras melini (jeg bare måtte!) og 3 VF Apistogramma norberti

I helgen har jeg og pappa tegnet reol og akvariebord og nå gleder jeg meg om mulig enda mer til å sette i gang. Jeg tror det kan bli fantastisk bra! Men pappa vil ikke begynne før etter påske siden alt av verktøy er i byn og han ville IKKE dra de med på hytten, så da får jeg prøve denne tålmodighets greien folk snakker om
Ups! Må innrømme at jeg ikke aner hva slags kjønn det er på R.parvaen. Har kalt ham en "mann", men jeg må si at det kun bygger på feeling, ikke kalde fakta... De to andre jeg har er nok et par, de er i alle fall alltid sammen, mens "han" du fikk bodde for seg selv i andre enden av karet, men det kan jo godt være en singel kvinne?

Takker for strålende handlerunde på lørdag! Må si at SAEne er de mest dedikerte arbeiderne jeg noen gang har vært borte i! Imponert!
Vel, så lenge jeg kun har en malle av denne typen kan den være akkurat hvilket kjønn den vil Skal jeg prøve å finne en kjæreste til han/henne så er det uansett et godt stykke fram i tid.

I lunchen i dag må jeg trekke fram kortet og handle litt. På AquaZoo mente de at det ikke var lurt å beholde de orginale Juwel filtrene hvis jeg ville prøve å få yngel på Apistogrammaene, så da må jeg handle litt... Ikke at det er så dumt, jeg vil uansett få bort klossene i hjørnet. Og når jeg først er i gang kan jeg handle litt andre ting som jeg har tenkt på.
Jippi! innlegg nr 100.
Jeg tenkte at innlegg nr 100 burde feires med å legge ut tegningene av reoler og bordet til stueakvariet.

De blir stort sett laget av hobbyplater i ulike tykkelser, men jeg skal prøve å finne skikkelige skapdører på IKEA. Må bare få min kjære til å være med ut å se på og si ja, det er tross alt hans stue også

[External Image]

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap