Ane sine akvarier (side 7)

Akvariumet kom i går, men på grunn av litt uforutsette vanskeligheter blir det nok ikke satt opp på en stund enda. Girr, men slik er det nå engang...

For å gjøre ting litt bedre for fiskene gikk jeg til lyn innkjøp av et 110 kar for å tynne litt i bestandene, mens de venter på sitt nye sted å bo. Pumpen er allerede innkjørt i den gamle 112 literen så det var bare å flytte fisken over.

Og nå reiser jeg til England på handletur med min mor.
Jeg har hatt litt "ytelses"problemer med min nye utvendige pumpe og jeg begynner å revurdere om denne er nok i 400 literen. Kanskje jeg tross alt skal beholde det innvendige filteret likevel? Tror nok det blir til det, da har jeg en dobbelt sikkerhet for at ting ikke skal gå så ille som jeg har en tendens til å tro

Jeg får prøve å montere rørene slik at alt pumpebestyr kommer på samme side av akvariet slik at de fiskene som liker strøm (som sverddragene) kan få utfordre seg på den ene siden av karet, mens de som ønsker det litt mer avslappende kan kose seg på den andre siden
Nå er jeg helt svett og kjempesulten, men pizzaen er i ovnen. Ja, kanskje ikke helt det jeg burde fikse, men orker bare ikke akkurat nå. I dag har jeg vært på akvarieauksjon... og det var litt av en opplevelse! Jeg kom hjem med noe snadder også

Poecilia caucana 4 stk, Phallichthys tico ca 19-20 stk (fra to forskjellige selgere så jeg håper jo de er to ulike familier), 8 stk røde krystallreker og 5 stk Corydoras gossei! Noe filter og en luftpumpe og noen planter, særlig en kul bregne bolbitis heudelotii, men jeg fant nå ut at den går under vanskelig så vi får se hvordan det går

Alt i alt (selv om der ikke var noen c.pygmeatus) så er jeg godt fornøyd med dagen. Så etter masse dill og dall nå skal jeg nå spise og sløve litt forran tven, før jeg går tur med hunden og den halte.
Å en ting til! Jeg flyttet de røde krystallrekene jeg alt hadde slik at jeg kunne holde de gule kirsebærrekene til annema og toggen et sted det faktisk går ann å få tak i de og da så jeg masse krystallbabyer! Fikk helt sikkert ikke tak i alle, men de kan nå bare gå der, jeg kommer jo til å ha karet i gang uansett. Jeg tenkte kanskje jeg skulle putte oppi c.adolfoi egg der og ser om det skjer noe gøy
Nå har de gule kirsebærrekene flyttet ut og jeg har matet med 1! liten fôrpellet til baby krystallrekene som er igjen i 10 literen. Jeg klarte å telle 7 stk De er så utrolig små, men helt perfekte reker med hvite striper og alt. Nå håper jeg at de vokser opp siden de får bo helt alene i karet.
Anen
.... noen planter, særlig en kul bregne bolbitis heudelotii, men jeg fant nå ut at den går under vanskelig så vi får se hvordan det går ;-).


Takk for det navnet! Jeg fikk meg en liten avlegger, skønner du... Og jeg visste bare at det var en afrikansk bregne.

Kjekt at du fikk deg noe snadder på auksjonen du også.
Glad for å være til hjelp

Jeg var i det store og hele svært fornøyd, ønsker meg fremdeles flere Corydoras pygmeatus, men det dukker sikker opp etterhvert.
Begynner det å nærme seg sjøsetting av 400-literen, eller?

En stor fordel med Bergen er jo at det er mye "akvarievær", men det har jo helt glimret med sitt fravær i det siste (ikke at DET gjør noe), så her skjer det ikke mye på akvariefronten for øyeblikket! Viktig å fange opp alle de solstrålene man kan

Tror fiskene også nyter finværet, for coryene leker når de får sollys på seg
Ting tar tid... Pappa kom hjem fra Nordsjøen i går, men han har gått natt så han trenger et par dager på å snu... Jeg koser meg i mellomtiden med å flytte fisk og bytte vann

Jeg kjøpte 13 nye pygmeatus i går og da flyttet jeg meliniene over til "krisekaret". Er ikke helt i slaget for tiden og Tjouri må operere foten sin en gang til, så fiskene får bare vente. De har det helt fint der de er og jeg må gjøre en ting av gangen ellers blir jeg bare mer syk.
Jeg har vært kjempeslapp i å skrive i det siste, men det har ikke skjedd så mye heller. Pandaene ble mobbet av apistogramma norberti trioen så de måtte flyttes tilbake til 112 literen (nå er de blitt veldig mye livligerer). Jeg tok i samme draget å flyttet ancistrus pappaen tilbake også siden han har fått 6 ukers pappa-perm så er han feit og fin igjen. Og ikke før jeg hadde satt han tilbake så hadde han et nytt kull. Denne gangen er det ser det ut som om det er flere egg også, men nå prøver jeg nok ikke å redde noen så nå får det gå som det går.

Eplesneglene legger for mye egg også, så nå selger jeg unna noen av de kjønnsmodne og prøver å pushe litt blå på folk

Ellers så ser jeg VM i Snooker Akkurat nå går alget mellom Maguire og Perry, det ligger 12-12 i sett og det er kjempespennende (selv om Terje synes det er tull). Nå er de nett begynt på den 25 runden og vinneren går videre til semi-finale. Carter sin 147 break var bare helt nydelig! Hør på meg da, kanskje jeg skulle blitt kommentator.
Nå har eggene klekket og der er masse små orange rumpetroll inni hulen. De to andre ancistrusene haar vist seg å være en hann og en hunn, så det kan jo være jeg får flere par etterhvert
Nå håper jeg virkelig falcatushannen som ble med deg hjem i dag viser seg å være litt av en casanova! I alle fall at han ikke blir helt overveldet av alle de single damene du har og går og gjemmer seg i et hjørne

Ryddet litt i en skuff og der fant jeg jammen lappen med målene jeg fikk på små hjørnekar til kjøkkenet før jeg skaffet meg det jeg har nå!

Så hvis det fortsatt frister med et lite lyspunkt på kjøkkenbenken:

34 liter: 40 x 40 x 29 cm 1200 kr
47 liter: 45 x 45 x 32 cm 1650 kr

(Dette var prisene jeg fikk på tropehagen på bystasjonen).

Slenger med et bilde av en nær slektning til G.falcatusene dine





Jeg håper også han viser seg å være en rundbrenner Ikke ofte jeg leiter etter slike kvaliteter hos en mann Dvergkarpene ser i alle fall ut til å trives godt sammen med pygmeene.
Min kjære sa nei til kjøkkenakvarium... Og det kan jeg jo kanskje forstå siden benken vår var stappfull av dill akkurat da... Men vi skal jo pusse opp kjøkkenet om noen år og da kan vi jo kanskje ta opp igjen diskusjonen

I morgen skal jeg tilbake på jobb etter en uke sykemld og det skal bli litt godt å komme igang igjen.
Hehehe...Sørg for å skaffe en solid kjøkkenbenk, da... Jeg har en trebenk fra IKEA. Den er vel ca 4 cm tjukk, men begynte likevel å vri seg under 2x60 liter med vann.. Litt surt, siden alt er forholdsvis nytt... :S

Jeg var på tur oppe ved storavatnet i dag. Har du peiling om det egner seg til levendefór-fangst? Jeg har aldri sett noen som fisker der...
Tror nok det blir en steinplate hos oss og den bør tåle litt vann Nei, jeg tenkte på et slikt lite inni hjørnet til de nye dvergtannkarpene mine

Storavannet... neimenn om jeg vet... har microorm og det er det eneste levendefôret jeg orker for tiden. Blir vel artemia med tid og stunder, men å løpe rundt med håv gidder jeg ikke
Jeg tenkte det hadde vært artig å prøve, men tør ikke før jeg er sikker på at det ikke er fisk der... Får spørre noen andre lokalkjente...
Ja for all del, sikkert artig hvis det er noe å hente. Du får gi en lyd om du finner noe gøy
Vet at noen mennesker synes det er kjedelig å høre andres drømmer, men siden jeg av alle ting klarte å drømme om dine akvarier i natt, får du et lite sammendrag her:

Jeg og samboeren var på sykkeltur og stakk innom deg for å se akvariene dine, og det må jeg si var noen spesielle akvarier! For det første var de fleste fylt av bare en stor fisk, fra snute til hale ca like lang som akvariet. I badekaret hadde du noe du kalte en gurami, den var ca 1.5 meter lang og så ut som en hai med sebrastriper. Du hadde hatt den i mange år siden den bare var noen cm, og var veldig fornøyd, for den var veldig skjelden!

I tillegg passet du 50-literen min, som var helt full av sorte neonteraer. Før vi dro skulle jeg gi de et kjapt vannskifte, men glemte hva jeg holdt på med, og plutselig hadde jeg nesten tømt karet for vann. Fylte på i full fart med iskaldt vann, og selv om det var lokk på drev alle fiskene og hoppet ut av karet hele tiden fordi vannet var så kaldt. Jeg puttet de oppi, og nye hoppet ut, litt av et styr!

Jaja, mye rart man kan drømme om! Du får true samboeren med at om ikke du får et kar på kjøkkenet skaffer du en sebrahai til badekaret
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap