Ane sine akvarier (side 9)

SKRIK!

Dette innlegget skulle egentlig handle om hvor fornøyd jeg er med fiskebyttet jeg har gjort i dag, mange flotte fisker som har flyttet inn i 400l... Men eggene har klekket... og det må ha vært mange flere enn jeg trodde...

Jeg synes jeg så noe i rekekaret som beveget seg veldig fort for å være en reke og da løftet jeg litt på javamosedotten og under der lå masse små cory yngel! Jeg telte 8 stk, men ville ikke løfte den helt opp så det er umulig å vite om det var det... og gud så små de var...

Hva i all verden skal jeg gjøre nå da... Jeg kan ikke bytte alt vannet hver dag og ikke har jeg artemia som kan klekkes eller noe... Jaja, jeg får bytte så mye som mulig og gi de avskallet artemiaegg... Hjelpe meg...
Så gøy da Hvilken cory er det snakk om ?

Hvis det er et innkjørt kar ,trenger du ikke tenke så mye på vannbytte.

Har du Discusbits i hus,så kan du pulverisere disse ,bløte de i vann og fore de med dette. Bruker selv en stor pipette for å få foret ned til de.

Hold oss oppdatert da
Det er adolfoi gjengen som er foreldre. Jeg er helt sjelven for det hadde vært så utrolig gøy om det gikk bra, men jeg må ikke få for store forhåpninger.

Karet de går i ble satt opp 12.desember 07 og har vært i drift siden det. Det er noen krystallreke babyer i karet også og en stor dott med javamose. Jeg har to typer discusgranula, både tropica og tetra sin. Skal fôre litt med en gang for de har ikke plommesekk, hvor gammel kan de være da tro? En liten uke kanskje?

Ja, jeg skal nok skrive febrilsk her inne, nytter ikke å hoppe av glede forran samboeren min for han svarer bare "fint det kjære"
Så flott , bruker selv tetra sine bits , den er det jo fin farge på sånn at en kan se om de får i seg mat. Når det gjelder Adolfoi ,så har jeg ingen erfaring med disse.Men ifølge Mona O så spiser de visst kun levende artemia,spesielt om de er viltfanget ,men du ser jo raskt om de spiser bitsen. Håper det går bra. Vet du når eggene ble lagt ? I så fall kan du vel gjerne regne ut hvor gammel de er. Hvis du tenker 4-5 dagers klekkertid og 2 dager med plommesekk.
Ser her at jeg flyttet eggene den 15.mai. Hvis eggene ble lagt 14.mai og brukte 5 dager på å klekke så er yngelen 1 uke i dag. Håper nå de spiser noe diskusbits (klarer ikke helt å studere magene deres fordi det er mye mose og blader oppi der). Jeg har ikke anledning til å sette i gang noe artemiaklekking nå uansett, ikke har jeg utstyr og ikke har jeg egg...

Vi får håpe det går bra likevel.
Håper det ,de finner nok mat i mosen og ,lykke til
Håper du får yngelen til å overleve! Den bittelille pandatassen jeg fant hos meg spiste villig microorm, men vet jo ikke hvor gammel han var, da. (Fryktelig liten). Hvis du ikke har ferske makk for øyeblikket har jeg en boks med max fart i du kan få, da har du i alle fall levendefor på dagen
Jeg tror nå at de spiser, kan ikke se for meg at en så liten fisk overlever i 5 dager etter at plommesekken er oppbrukt uten å spise. Torske yngel gjør i alle fall ikke det I går så jeg en som var oppå toppen av filteret og knasket i vei og jeg tror nok det er rett som Sølvi antydet at mosen har mye godt i seg. Jeg fôrer også med mikroorm. Jeg har passet svært godt på den boksen jeg fikk av deg Jeg har alltid en boks som er i full fart og en som er på vei opp.

Hvordan går det med norbertiene? Finner de seg til rette?
I går kjøpte jeg en ny fisk! Og den er såååå fin! På Galleriet har de hatt en gruppe med L-128 i lengre tider og jeg har vært inne ca 1 gang i uken og glodd på disse. I går var der kun 1 igjen og den MÅTTE jeg ha. Ja jeg vet de blir store, men 400l er stor nok for den resten av livet og de vokser vist svært langsomt. Jeg er helt henført! Jeg brukte lang tid på å tilvenne den vannet og da jeg slapp den ut (Les: den hoppet ut når det ble veldig mye vann i posen) svømte den rett til ene skiferhule og der lå den.

Jeg er så glad! Den har fått navnet Casper, selv om jeg ikke vet kjønn så såg den ut som en Casper
Der kom bekreftelsen fra tropefisk om at de har sendt pakken min. Jeg elsker å kjøpe fra tropefisk! Selv om det denne gangen var litt tynt med ting på lager. Det viktigste i denne pakken er artemiaegg. Jeg tenkte jeg skulle bruke Holger Lockertsen sin fantastisk oppskrift på et artemiaklekkeri og sette igang. Jeg ser jeg må ha ny skrivebordslampe for å lyse på dem, men det burde jeg nok kjøpt uansett.

Gleder meg til å sette i gang!
Pakken fra tropefisk kom i dag, men jeg har ikke hatt tid til å mekke artemiating. Det står på tapetet for i morgen sammen med støvsuge, vaske klær, og men million andre huslige ting... Jeg lurer på hva som blir gjort.

I dag mannet jeg meg opp og gikk løs på "oppbevaring av planter"-karet. Tømte, vasket, fylte i sand, vann og planter. Jeg hentet over powerhead m/filter fra et annet kar og vips der var det ferdig. Jeg tester verdiene i morgen og hvis alt er bra skal jeg forsøke å sette over noen tico.
De spiser, de spiser *lykke dans på gulvet*

Jeg har lyst på adolfoi yngelen med lommelykt og de har rosa mage
Men jeg ser at jeg skal slamsuge bunnen i morgen, kanskje jeg da får muligheten til å se hvor mange yngel det egentlig er, jeg telte 9 stk i dag, men det var etter at jeg plukket ut en død, så jeg har ingen ide om hvor mange de er...

Jeg testet pH og nitritt i alle karene i dag også. Det så veldig bra ut 6,0-6,5 i alle kar med eikeblader og 7.0 i de to andre og høyeste målte nitritt var 0,05.
Kjempeflott Kanskje du skulle putte oppi noen eplesnegler for å spise forrester ?
Det var en god ide. Jeg har noen reker der, men de er veldig små fremdeles og tar nok ikke unna så mye. Håper på å få mekket artemiaklekkeri i morgen, men ting tar litt tid
Ordne, tikse, bære vann, plukke snegler, mate og nyte akvariene mine
Jeg har satt vann til varming og lufting for å sette i gang artemiaene i dag.
Ellers har jeg tatt bilder av noen av mallene mine.

Bilde 1. R. parva
Bilde 2. H. maccus

Men nå skal jeg se fotballkamp
Da var artemia tingen satt i gang... Så får vi se om det blir noe knall
Takker for det gode tipset om å bruke barberblad på de gjenstridige små grønne algesirklene på glasset til karene mine. Har tatt meg en runde nå og de var kjempelette å fjerne med barberbladet. Ser skikkelig bra ut, og jeg er kjempefornøyd!
Det er godt å høre, alltid glad for å kunne hjelpe.

Jeg var innom Galleriet i går og de hadde fått inn ganske mye kul fisk! Blandt annet noen DIGRE kulefisker og skrekk og gru, men litt kul også. Ikke det, jeg kan ikke sette opp et 150-200 liters kar til EN fisk. Da tror jeg min kjære steiler fullstendig, han er lite nok glad i mallekar ideen min

Men jeg kom nå hjem med 6 ottoer til det store karet så nå er de 12 stk, synes det var et bra antall. Og to albino ancistrus som går i 60 literen som jeg nettopp satt opp. De er veldig små og butikken hadde bare 2 så jeg kan jo håpe det blir en av hvert kjønn til slutt, jeg klarte det forrige gang jeg kjøpte 2

Bakgrunnene og hulene jeg kjøpte av Vidar kom i går og jeg håper at rekene jeg kjøpte av Frank kommer i dag, jeg har i alle fall organisert meg slik at naboen skal sjekke posten vår også slik at flasken kommer seg innomhus fortest mulig. Det er faktisk veldig kjekt å ha en slik snill nabo som er ute i streik og kan gjøre slike ting for meg ;-D

Nå har jeg brukt mye penger på akverium i det siste... Akkurat i det jeg tenkte at nå får jeg gi megselv forbud fram til neste lønning så fant jeg ut at jeg nesten er tom for malletabletter! IIIKKK! Da blir det nok en bestilling på nettet i dag også... Jaja, etter det DA blir det forbud... kanskje... hvis ikke noe fantastisk dukker opp... :-p
Må bare innrømme at noen ganger er jeg litt tregere i oppfattelsen enn det som burde vært lovlig... Først i dag forsto jeg at du faktisk har sitrontetraer (!) Da du kikket på mine koblet jeg aldri helt det du sa riktig sammen...jaja...

Mine var jo likbleke den dagen du kikket på de, de var jo akkrurat flyttet. Dagen etter var de i midlertid flottere enn noen gang, knallgule, de var så fine at jeg nesten begynte å angre på at jeg skulle bytte de bort! Men jeg må jo innrømme at de sorte neontetraene viste bedre igjen i karet enn sitronene.

(Nr.10, som jeg var så trist over at jeg ikke kunne finne da jeg fanget de, dukket opp dagen etter. Den var ikke død, bare smart nok til å gjemme seg for håven).

Kan jo forstå at du ville ha noe som livet opp karet til dvergene litt, en gjeng pygmeer som gjemmer seg og 8 mikroskopiske dvergtannkarper viser jo ikke akkurat igjen i en 70-liter

*Ler høyt og hjertelig*

Sitrontetraene skal til syvende og sist når "Den o' store mesterplanen" min er satt ut i live flytte inn til L-104 mallene. Jeg kjøpte de fordi de på Kilden sa at de likte mye strøm i vannet. Og, beklager nyyyydelige maccuser, jeg må ha litt mer liv i karene enn bare dere. De blir vel muligens en stim på 20 tetraer til slutt.

Pygmeene er BETYDELIG mer framme nå som borelliiene har flyttet ut. Jeg flytter de nok over til en av 60 literne og lager mosejungel med flyteplanter (eller noe i den duren).

Nøkkelhullciklidene har funnet seg til rette nå, den ene bor under roten og den andre under pumpen. I dag sto de å dro i en tablett fra hver sin side, veldig morsomt, men fikk ikke tatt noen gode bilder av det desverre....

Jeg fikk rekene fra Frank i dag, posten tok litt lenger tid enn vanlig så der var noen som ikke overlevde strabasene, menmen de var rimelige, hadde det vært en Red Bee ville jeg grått nå

Og jeg har klekket artemia! Jeg ser fremdeles ikke helt hvordan jeg skal få med meg bare artemia når jeg pippetterer ut fra ca midten i flasken (luftpumpen av selvfølgelig), men jeg håper nå det går greit likevel. Coryene spiser definitivt microorm (de hadde helt kritthvite mager) så det blir morgenfôr og artemia på kvelden, da må vel bli bra
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap