malaysisk sandsnegler. kan det bli for mange?

jeg har lyst til å skaffe meg malaysisk sandsnegler for å rense litt i akvariet. vil de parre seg uhemmed uansett forhold elelr går det sakte om de ikke har så mye å spise på?

vil de gå løs på plantene?
De vil formere seg ganske tjappt uansett selv om du prøver å ikke gi dem for mye å spise. Jeg har sett de spise alger på glasset mitt , men aldri planter som ikke er ment som mat uansett (brokkoli , agurk etc. spiser de)
Rekene formerer seg i ett raskt tempo, dersom det er stor tilgang på føde i karet.

Hos meg har jeg tilgode å se at sneglene ødelegger noe som helst
blir de som en pest? at det blir helt fylt med dem?
Stian S
blir de som en pest? at det blir helt fylt med dem?
Om næringstilgangen er for stor, blir de fort mange, svært mange.

Selv selger\ gir jeg bort\ kaster jeg det jeg ikke trenger med (u)jevne mellomrom.
Har så fin sand, at jeg kan sile ut sneglene med en grov håv.
De kan bli det, ja. Personlig vil jeg aldri mer ha sandsnegler. De formerte seg helt uhemmet, og tettet grundig igjen pumpa mi. Det er et under at den ikke røk. Jeg regner dem som pestsnegler.
Jeg har heller ikke noe problematisk forhold til sandsneglene. Ikke som med "Pestsneglene" (Skivesnegle og Damsnegle).
Sandsneglene holder seg nå stort sett nedi sanda og spiser ikke på plantene mine heller.
Siden jeg har biltemasand, så synes ikke små Sandsnegler så godt, de har samme farge. Når de blir større, blir det ikke noe problem å sile litt sand for å kvitte seg med dem.
Kan jo evt. legge ut "åte" (mat) også.
Jeg har sandsnegler i alle mine kar og har aldri hatt problemer med dem. Jeg ser jo tydelig når de begynner å bli for mange, og da gir jeg bare bort endel. De har aldri spist på plantene mine.
Har selv sandsneiler i alle mine/vårekarr og nei de kan ikke bli for mange-eller sagt på en annen måte de holder seg jo under sander så eg ser dem umm en times tid før lyset slår seg av.
Jeg selger overskuddet av disse seilene med ujevne mellomrom.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap