Hvitprikk??

Heisann
Jeg holder på med 160liters karet mitt...
Karet har vært kjørt i ca 1 år, men fant ut at jeg ville bruke det til noe annet for noen uker siden, ny innredning og etter en uke så puttet jeg nedi 15 sorte fantomtetraer, allerede samme kveld synes jeg at et par av dem hadde noen små hvite prikker, flere fikk dette de nærmeste dagene, etter noen dagen var jeg sikker på at dette måtte være hvitprik og fikk en kur (Costapur) der jeg kjøpte de, fikk beskjed om å bruke den og havsalt, har behandlet de nå i en uke, og alt blir bærre og værre, for et par dager siden så satte jeg opp temperaturen, og da startet fisken virkelig å dø, samt at prikkene fremdels er der, Jeg har nå kun 5 stk igjen, 2 av dem ser ut som de kommer til å stryke med rimmelig raskt... de andre har mere eller midre utbrud av dette jeg tror er hvitprikk enda..
Har behandlet med medisiner hver 3 dag, senest i dag...
Noe jeg gjør feil??
Kan de ha noe annet??

Hva gjør jeg nå??
Plukket ut enda 2 stk som var nesten døde i dag, på begge var halefinnen nesten helt borte....

Ingen som kan hjelpe meg med spørsmålene over..
Hadde noe på en av våre fisker for en uke siden som jeg da antok var lymfocystis (virus). I flg. beskrivelsen skal dette se ut som egg-/blomkål- aktige klumper på fisken. Selve sykdommen er visstnok ikke dødelig (så sant fisken er frisk), men sekundære infeksjoner kan ta livet av dem. Jeg har ennå for dårlig peiling på dette til at jeg vil si det er dette som du har problemer med, men det kan høres ut som du har hatt noe slikt med finneråte som en av sekundærinnfeksjonene.

Finneråte regner jeg med du kjenner til: Finnene rett og slett råtner bort, en kan se forråtnet kjøtt (hvitt) i kanten på finnene / angrepne områder. Evt. kan en også se blodutredelser.

Ved temperaturøkning i forbindelse med hvitprikk må du øke temperaturen til 32 grader ellers blir alt bare verre. Det kan, jo, også være en årsak i ditt tilfelle, men jeg synes medisinen burde tatt livet av prasittene likevel.
Høres ut som hvitprikk, og en ueffektiv medisin, enkelt og greit.

For å kunne bidra litt, må jeg nesten stille noen spørsmål:
Renset du bunnlaget noe før hver kur ble startet?
Renset du filteret før kuren startet?
Er det noen form for kull i filter\ kar?
Bruker du UV-C filter av ett eller annet slag?

For å forklare hvorfor jeg spør:
Det er mange medisiner som svekkes dramatisk om det er mye biologisk avfall i kar\ filter. Faktisk kan en miste hele 1. doseringen på grunn av dette.
Om det er kullstein eller kullfilter i karet, vil dette ofte absorbere virkestoffene i medisinen så fort at en like godt kunne helt medisinen i dass (og fått en koselig farge i denne)
UV-C vil ødelegge medisinen like fort.

At fiskene nå stryker med er selvsagt beklagelig, men jeg ser ikke de store mulighetene til å berge mange av de rammede om parasitten har fått mer eller mindre fritt spillerom en ukes tid.

Selv hadde jeg:
Tatt ett større vannbytte, 50% eller så. Renset filter og bunnlag i samme slengen. Er ikke så farlig med bakteriene, de er daue etter medisinen uansett. Missforstå ikke, det er farlig uten bakteriene, men siden de ikke lever, er de heller ikke til noen nytte.
Økt tempen raskt til 32`C, og sørget for maksimal gjennomlufting av vannet med å sette inn ekstra sirkulasjon i overflata, enten med ett ekstra pumpehode, en luftpumpe, eller med å sette utblåset på eksisterende filter slik at den lager skikkelig mye liv og røre i overflata.

Mulig du da kan berge noen fisk, men jeg syntes dette høres ut som ett av de tilfellene der en helst drar puta over hue, og blir der en stund
Heisann jeg skal forsøke å svare...
det er ny sand i og nye røtter, stein og planter, alt kjøpt på samme sted...
Filterene ble renset når jeg startet opp karet igjen, jeg har 2 stk Eheim2224 en i hver ende så sirkluasjon skal det være i massvis..

Tempen nå er ca 34 grader og vært slik i 2 dager...

Jeg har byttet ca 30liter vann pr dag..

Jeg har også slamsugd bunnen et par ganger siste uke...

Det er kun halene som det har gått utover ikke resten av finnene..

klart det er synd med de 15 fantomene, men ikke noe katastrofe på noen måte..

la oss nå se fremover, hva skjer nå, hva gjør jeg om alle fiskene stryker med.. tenker på i forhold til ny fisk..
Enda en er strøket med, jeg har også fått noen lange trådaktige alger på bakveggen de har i løpet av veldig kort tid lagt seg oer store deler av den store rota som lener seg mot bakveggen... de henger også som lange tråden inn i karet...
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Gradin
Reklame for plussmedlemskap