røde mygglarver alergi. hvordan er det?

jeg har tenkt å kjøpe røde mygglarver og lurer på hvilke alergiske reaksjoner man kan få.

på webzoo så står det foresten
[URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=299&HKatID=]
Sterilt pakket og fritt for sykdomsbringere som kan være i frossent fôr.
Pakken består av 16 rør av 3 gram med snacks til fiskene dine[/URL]

er det sant at frossen for kan være sykdomsbringende? mener de for fisk eller mennesker?
Stian S
jeg har tenkt å kjøpe røde mygglarver og lurer på hvilke alergiske reaksjoner man kan få.

Knallrøde sviende og kløende øyne. Blemmer, irritasjon og hevelser på hud.
Jeg bruker frosne mygglarver på tross av at jeg er allergisk. Er forsiktig ved kontakt og skrubber hendene etterpå. Burde egentlig bruke hansker.

Har aldri sett det produktet du linker til. Er i utgangspunktet svært skeptisk. Det ser ut som at det er hermetiske mygglarver. Hva med å kjøpe frosne i dyrebutikken?
En del mennesker reagerer kraftig på røde mygglarver, i form av en allergisk reaksjon.
Denne kan være i form av hudirritasjon og kløe, eller i mer ekstreme tilfeller, med opphovning av ledd og pustebesvær.

Det skal sies at det er ytterst få som reagerer på slike larver.

De hermetiserte greiene du linker til, vil du aldri drive å fingre med inni pakken, og er derfor ikke i direkte kontakt med det allergifremkallende stoffet.
Det er da mikroskiopis sjangs for at du får noen reaksjon.
Det at de er fri for sykdomsfremkallende bla-bla-bla, betyr rett å slett at du ikke drar parasitter og bakterier av uønskede slag inn i akvariet.

For min del, er jeg allergisk mot både det ene og det andre. På tross av dette er eneste reaksjon mot røde mygglarver her i heimen, at fiskene har en voldsom spiseglede når det gjelder denne
Jeg fôrer med en del kg røde mygg i året, og merker altså ingen verdens ting.

PS: Det skader ikke å ta enkle forhåndsregler, som blandt annet å vaske hendene godt etter å ha håndtert røde mygglarver, oppbevaring i egen fryser, og bruk av klype\ pinsett når en fôrer.


Her er forresten omtale av disse hermetiserte godbitene
Det er visstnok veldig lett å bli allergisk mot disse. Så derfor lønner det seg å ikke være i kontakt med mygglarvene selv (bruk hansker eller foringspinsett. Vask hendene etter kontakt). Jeg vet at folk som har blitt allergiske, har reagert på å stikke hendene nedi vann der det har vært fôret med røde mygglarver.
Stian, det produktet du har linket til, er noe ordentlig søl. Det er bare gele med noen ørsmå fnugg av mat i. Sats heller på "ekte" vare; frosne.

Jeg tar ut pakken med mygglarver fra fryseren, og knekker opp rutene med frosne mygglarver mens de enda ligger inne i plastpakken. Bare tar tak i pakken med hendene, og knekker det opp. Så åpner jeg pakningen, og med
[URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=2330&HKatID=]en lang pinsett [/URL]fisker jeg ut de bitene jeg har bruk for og slipper dem ned i en plastkopp jeg har til akvariebruk (ikke bruk kjøkkenets!!).

Så tar jeg med meg koppen bort til akvariene, og med pinsetten fòrer jeg fiskene med mygglarvene ved å holde biten nedi vannet en stund. Hvis et akvarie ikke skal ha en hel rute myggis, løfter jeg den opp igjen når jeg synes de har fått nok, og putter den ned i neste kar. Fremdeles uten å ta i den, den holdes med pinsetten.

Jeg er aldri i kontakt med mygglarvene i det hele tatt. Og jeg fòrer alltid med det ETTER at jeg har skiftet vann og gjort meg ferdig med å ha hender og armer nedi akvariene.

På den måten unngår jeg å eksponere meg for dette, selv om jeg ikke føler jeg er i faresonen for å utvikle noen allergi. Jeg er ikke allergisk mot noe som helst. Eller, unntatt en bestemt kategori pencillin da, men det er jo noe helt annet (ikke akkurat noe jeg blir utsatt for uforvarende eller støtt og stadig
Hva med allergi mot støvet fra tørkede?
I følge de som har greie så er de tørka nesten det verste. Men de billige som er fremstilt i sølevann er det verste. Jeg forer alt fra stekeklype, ser ingen grunn til å tai noenting.
Jeg har tatt i disse røde mygglarvene med hendene i årevis uten å ta skade av dette. Men vasker seff hendene etterpå, men det gjør jeg uansett når jeg har tatt i fiskefor.
Allergi røde myg.
Må sige som Tom.
Bruker masse frosne røde myg, tar i de med henderne, aldrig hatt problemer???
I blant blir noen ting blest veldig opp.
Jeg og har tatt på røde myggiser i flere år uten reaksjon-men igår fikk jeg en liten en tror jeg-vasket meg fordårlig på henda og klødde meg i øya, etter det så var/er jeg "pyto" i spesielt det ene øyet-det klør som fy, våknet til og med i natt at det klødde forævelig i det ene øyet.

Men uten om denne episoden så har jeg aldri hatt noen reaksjon på disse myggisene
Det er ikke slik at hvem som helst får allergier heller. De som er utsatt for allergier vil være VELDIG utsatt med røde mygglarver. Det er ihvertfall det som ble lagt frem i den debatten på en av de populære akva sidene i utlandet. Jeg har ingen allergier som jeg vet om, men ser ingen grunn til å ta i de ekle larvene uansett
hehe, nå har/er jeg vært allergiskt mot en god del her i verden, som diverse husdyr, mat osv. Men veps/bier og mygg reagerer jeg veldig lite på hehe.
De fleste av oss trenger neppe å bekymre oss. Men jeg ser ingen grunn til å anbefale annet enn å ikke ta på dem. (Det er forøvrig ikke mygglarver heller, er vel en slags midd eller noe sånt, hehe.)

Noen av de som har fått denne allergien kan ikke gå inn i en dyrebutikk hvor de har fora med dette samme dagen en gang, litt lei allergi å få når man liker å kjøpe fisk
For alt jeg vet ville jeg ikke fått noen reaksjoner av å ta på mygglarvene. Men jeg ser ingen grunn til å teste det ut når det er enkelt å unngå det ved å bruke plasthansker. Synes uansett at sånne små kryp er litt gufne og at det er greit med et lag plast mellom meg og dem.
Jeg har aldri hvert allergisk mot noe som helst..hvert hos lege/hudlege og undersøkt meg, men de finner ingen ting. Akkurat disse røde mygglarvene tar snart knekken på meg! Jeg skjønte det nå som jeg leste tråden her at det er dette det må være. Frose, selv jeg vasker meg godt og bruker hansker. Noe rart er det! Sinnsykt kløende øyne og fingre. Blemmer, irritasjon og hevelser på hud. Noen som har hvert borti det samme?

Du får droppe å bruke dette frossentfôret en periode, og se om symptomene blir borte. Gjør de det, så vet du jo hva det er. Bruker du det ofte ? Hvor lenge varer symptomene? En dag, eller lenger?
Jeg var selv veldig skeptisk til bruk av røde mygglarver siden jeg i utgangspunktet har allergi. Det var jeg med rette. Om jeg er i en akvariebutikk mens de mater med røde mygglarver får jeg reaksjon umiddelbart. Blir tett i lungene og får tungt for å puste. Har lest at om man er allergisk mot skalldyr så er det stor sjanse for at man reagerer på mygglarver også (kryss-allergi) Vet ikke om dette er tilfeldig men jeg reagerer i alle fall kraftig på dette, så jeg kan ikke ha dette i hus.
Det som er så rart..er at jeg aldri har tenkt over at det kommer av mygglarver.
Men det må jo være det..jeg skal teste det ut senere idag da fiskene skal ha mat! Er det, blir det min samboer som må mate fiskene fremmover

Når jeg tenker etter har jeg hatt dette siden jag kjøpe akvarium og det er noen år siden. Det kommer og går fra en dag til flere dager og uker. Veldig forskjellig. Jeg har hatt dette i ca 4 år. 1-2 ganger i uken bruker jeg det.


Hvis du er veldig allergisk mot det, bør du egentlig droppe å kjøpe det i det hele tatt. Det kan hende du reagerer på at det er brukt, og får reaksjoner bare av å være i rommet det er brukt. Da hjelper det ikke stort at det er andre som mater. Men hvis du kun har kontaktallergi, så kan det gå greit. Altså; at du reagerer kun på hudkontakt med det, ikke spor av det i luften. Som innlegget ovenfor ditt her nå, vedkommende tåler ikke engang å komme inn i en zoobutikk som har fòret med det.

Dropp det helt en periode og kast det du har (hvis det bare er snakk om en liten halv pakke eller noe), så ingenting er i huset. Forsvinner symptomene helt da, så vet du hva det er.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap