Hjelp! Fiskene mine dør!

Jeg kjøpte en guppy hann for 2 uker siden, denne virket slapp og døde dagen etter. 3 dager etterpå fikk den gule guppy hunnen min hvite prikker på halen, jeg behandlet med salt og temperaturkuren og dagen etter var prikkene vekk. Hun virket fremdeles slapp, men bedre. Så begynte venusfiskene å dø, en for hver dag. Disse hadde ikke prikker på seg. Så jeg gikk å kjøpte TetraTest og fant ut at det var nitritt forgiftning i vannet. Byttet vann hver dag og brukte aquasafe ved hvert vannbytte. To dager etter var nitritten vekk og alt virket i orden. For 4 dager siden døde den gule guppyen, kunne ikke se noenting som var feil. For 2 dager siden døde den grå guppy hunnen, denne oppførte seg merkelig ved å legge seg på bunnen og gjemme seg vekk og var "slapp". Igår døde en venusfisk til, og idag har den ene platyen begynt å oppføre seg likedan som den grå guppyhunnen. Jeg har sjekket vannverdiene hver dag og alt virker normalt. Jeg har lest og lest om allslags sykdommer nå, men det virker jo som de har litt symptomer fra nesten alle sykdommene jeg har lest om! Jeg begynner å bli lettere hysterisk, vil jo ikke at fiskene skal lide pga min uvitenhet... Noen som vet hva dette er?
Hvilke vannverdier har du? Hvor lenge har du hatt karet i drift? Hvor mange fisker har du?
Tetratest? Er det strips-test eller dråpetest?
Vannverdiene er: NO3: ca 10, NO2: 0, GH: 3-6, KH: 3, PH: 7. Karet har vært i drift i 2 uker nå. Det er et 57L, det er 5 fisker igjen nå, den ene platyen døde for 10min siden. Det er strips test. Hjelper dette?
gå til innkjøp av dråpe tester da strips ikke er å stole på, hyppige vannskifter er et must nå vil jeg tro
Da får jeg kjøpe dråpetester i morgen, men jeg har skiftet vann hver dag. Kan det være Neonsyke? De får problemer med å svømme før de dør
Ta med en dråpetest av ammoniakk også. Hvis ikke det er sykdom så er det antakelig en eller annen slags forgiftning og da er ammoniakk eller nitritt med stor sannsynlighet synderen. Stripstest er upålitelig i bløtt vann, jo hardere vann jo mer pålitelig er de. Det beste er dråpetest og jeg ville i ditt tilfelle minimum gått for ammoniakk og nitritt.

Neonsyken er såvidt meg bekjent enkel å kjenne igjen. Fiskene mister fargen bakerst først og blir gradvis fargeløse. Som Frank Angell skriver i artikkelen "om sykdom": "Fisken(e) vil miste mye av bevegeligheten etter hvert, siden dette er en infeksjon i musklaturen.". Der står det også at syke fisk kan ikke kureres, men bør avlives og at sykdommen behandles med eSHa 2000.

Det er jo slik at fisker blir lettere syke når de er stresset. Stressa kan de bli bl.a. av dårlig vannkvalitet. M.a.o. det kan være sykdom i kar og fisker som ikke slår ut, før immunforsvaret blir svekket av en eller annen årsak. Stress er antakelig den mest vanlige årsaken til at dette skjer og dermed at sykdommer bryter ut. I tillegg til å behandle selve sykdommen er det viktig å gjøre forholdene så gode som mulig for fisken for å gjøre de så motstandsdyktige som mulig. Etter to ukers drift er forholdene i karet langt fra optimale. Les artiklene om oppstart av akvarium og vannverdier spesielt under akvarieskolen som du finner under "artikler" -menyvalget øverst på siden her.

Takk for info =) Jeg la merke til at platyen begynte å miste farge et par timer før den døde. Mister de fargene lenge før det når de har neonsyke? Det som har gått igjen her er at det tar ikke mer enn et døgn fra de får symptomene og til de dør. Glemte å si at fiskene har klødd seg litt også, blir slappe å tilslutt greier de ikke å svømme lenger. Dette høres kanskje litt ekkelt ut, men vi skar opp buken på den døde guppy hunnen. (Den var gravid og vi håpte på at ungene skulle overleve) Skal fisker ha hvite prikker inni seg? Kan det være noe som dreper dem innefra? Jeg skal rett til dyrebutikken i morgen å kjøpe dråpetest, det er nå ihvertfall sikkert. Stakkars fiskene mine
At en døende fisk mister fargene, er ikke uvanlig. Det trenger ikke å være relatert til noen spesifikk sykdom, men ren energitilgang.

De fleste fisk bruker faktisk energi på å holde fargene vedlike, og når en står med en eller flere finner i grava, er det lite hensiktsmessig å se staselig ut

Hva som tar livet av fiskene i karet ditt er vanskelig å si ut fra det du beskriver.
Jeg vil anta at de er meget svekket etter No2-forgiftningen (denne ødelegger de røde blodlegemene, og fisken er derfor meget svak og kan dø en god stund etter at No2-en er under kontroll). Det kan være senvirkninger av forgiftningen som er årsaken, men det kan også være at fiskene er så svake at en eller flere infeksjoner har fått overtaket.
Kan desverre ikke si hvilken ut fra infoen her
Tilfeldig bekjentskap
© Leif E. Johansen
Reklame for plussmedlemskap