Høy NH4 - Kan jeg gjøre noe annet enn å bytte vann?

Hei!

Har lagt merke til at malawiene mine har vært litt rare de siste dagene så jeg tok en ekstra vannmåling i går. JBL NH4 dråpetest slo ut på nærmere 2, anbefalt her er jo mindre enn 0,25. Sjekket litt rundt i karet og fikk dratt opp en plante som lukta forferdelig surt. Denne ble fjernet og jeg foretok et 50% vannbytte samt en "sand slamming."

Når jeg nå måler vannverdiene idag er NH4 på ca. 1.

Er det den råtne planta som er årsaken her?

Jeg byttet nylig til en tetratec ex700 pumpe hvor jeg flyttet over filtermaterialet fra eheimen (innkjørt i ca. 4 mnd, og jeg skylte ikke filteret). Det tok ca. 10 min fra jeg slo av eheimen til tetratecen var i gang.

Info om karet:
120 liter
Biltemasand største kornstørrelse
2 Planter (ukjent, men de ble ikke spist i allefall)
PH: 7.9
KH: 11
GH: 10
NH4: 1
Nitritt: 0
Nitrat: 0

Noen som vet grunnen til at jeg får disse høye NH4 verdiene og kan jeg gjøre noe annet en daglige vannbytter fremover?

Det kan jo være planten som er årsaken, men... er akvariets fiskebestand økt noe fort også kanskje?

Siterer fra artikkelsamlingen her på AF, om vanntester :

"Nh3/Nh4+ (Ammonium/ammoniakk)
Det første leddet i nedbrytingen av biologisk avfall i akvariet. Avhengig av hvilken pH du har i vannet vil ammonium/ammoniakk oppstå. Ved pH på over 7 er det giftig ammoniakk som er resultatet av dette. Verdier over 0,2 mg/L regnes som giftig. La aldri vannet få høyere verdi enn dette, da vil fisk begynne å dø eller bli syke. Optimal verdi er uansett 0."

Siden ph er på over sju, har du altså fått ammoniakk, som er første stadie i nedbrytingen av avfall i et akvarium. Vi som har Sør-amerikanske fisk med ph under 7, får ikke denne giftige formen av ammonium.

Jeg synes det er merkelig at du skal ha fått så høy verdi på det nå, fire mnd etter at filteret ble kjørt i gang, men det kan ha vært planten som brått overbelastet filterets kapasitet så det ikke greide å ta unna.

Du bør nok bytte vann daglig fremover, til alt er under kontroll.

Jeg vil gjerne understreke en ting;
Vær skeptisk til bruk av ukjente plantearter i et Malawi-kar.
Du skriver at du ikke vet navnet på den, men brukte den fordi den ikke ble spist. Vel, planter er litt som fisk de også, forstår du De trives ikke i nær sagt alle slags forhold. Det holder liksom ikke å bare gi dem vann over toppen, de har ulike trivselsfaktorer de også. Og i et Malawi-kar med sine helt spesielle og sære vannverdier er det et lite fåtall planter som trives. Andre vil bare råtne og forpeste vannet.... som du nå har merket.

Var jeg deg, ville jeg snarest fått navne-id på den planten du har igjen i karet, og fått sjekket om den kan klare seg i Malawi-vann. Sånn at du eventuelt kan ta den ut i tide, før den også råtner....

Et eksempel jeg vet ofte brukes i malawi-vann er Vallisneria, det finnes noen varianter med ulik lengde på bladene og lignende, og den plantefamilien skal visst trives greit i høy ph og høy gh. Du har også Aponogeton crispus, som jeg synes er en veldig pen plante (finere enn Vallisneria mener jeg)

Men det finnes noen flere, selv om utvalget er begrenset.

mona o
Siden ph er på over sju, har du altså fått ammoniakk, som er første stadie i nedbrytingen av avfall i et akvarium. Vi som har Sør-amerikanske fisk med ph under 7, får ikke denne giftige formen av ammonium.

Her er det noe som har "gått meg sus forbi" igjen.
Hva er det første leddet på nedbrytingen me PH under 7 da da?
Ammonium. Men dette stoffet blir til Ammoniakk ved ph over 7. Står noe om dette under artiklen om vannverdier om jeg ikke husker feil.
mona o

SolVard
Her er det noe som har "gått meg sus forbi" igjen. Hva er det første leddet på nedbrytingen me PH under 7 da da?

Det skrev jeg Ammonium.

Ammonium er det som oppstår ved ph under 7.
Ammoniakk er det som oppstår ved ph over 7.
Tester vanligvis Ammoniakk. Da er det altså en annen test jeg må bruke på de karene for å måle Ammonium?
SolVard
Tester vanligvis Ammoniakk. Da er det altså en annen test jeg må bruke på de karene for å måle Ammonium?

Jeg har aldri sett en test for bare NH3, såvidt jeg kan huske...?

De testene jeg har, står det f.eks. på Tetra sin "Total-ammoniak" på, og begge de kjemiske betegnelsene.
På JBL sin står det merkelig nok "Ammonium" men så den kjemiske betegnelsen NH4 (som jeg trodde var for ammoniakk, ikke ammonium).

Jeg tror testene man får tester for begge de to?

[External Image]

[External Image]
Puh... Kunne vært kritisk det her

Hadde jeg lest på pakka hadde jeg sett det - men det er som med bruksanvisninger. Kjedelig å få gode resultater på test av vannverdi som er feil mener jeg.

Takk for oppklaringen
mona o
Det kan jo være planten som er årsaken, men... er akvariets fiskebestand økt noe fort også kanskje? Siterer fra artikkelsamlingen her på AF, om vanntester : "Nh3/Nh4+ (Ammonium/[B]ammoniakk)[/B] [B]Det første leddet i nedbrytingen av biologisk avfall i akvariet[/B]. Avhengig av hvilken pH du har i vannet vil ammonium/ammoniakk oppstå. [B]Ved pH på over 7 er det giftig ammoniakk som er resultatet av dette. [/B]Verdier over 0,2 mg/L regnes som giftig. La aldri vannet få høyere verdi enn dette, da vil fisk begynne å dø eller bli syke. Optimal verdi er uansett 0." Siden ph er på over sju, har du altså fått ammoniakk, som er første stadie i nedbrytingen av avfall i et akvarium. Vi som har Sør-amerikanske fisk med ph under 7, får ikke denne giftige formen av ammonium. Jeg synes det er merkelig at du skal ha fått så høy verdi på det nå, fire mnd etter at filteret ble kjørt i gang, men det kan ha vært planten som brått overbelastet filterets kapasitet så det ikke greide å ta unna. Du bør nok bytte vann daglig fremover, til alt er under kontroll. Jeg vil gjerne understreke en ting; [B]Vær skeptisk til bruk av ukjente plantearter i et Malawi-kar.[/B] Du skriver at du ikke vet navnet på den, men brukte den fordi den ikke ble spist. Vel, planter er litt som fisk de også, forstår du:-) De trives ikke i nær sagt alle slags forhold. Det holder liksom ikke å bare gi dem vann over toppen, de har ulike trivselsfaktorer de også. Og i et Malawi-kar med sine helt spesielle og sære vannverdier er det et lite fåtall planter som trives. Andre vil bare råtne og forpeste vannet.... som du nå har merket. Var jeg deg, ville jeg snarest fått navne-id på den planten du har igjen i karet, og fått sjekket om den kan klare seg i Malawi-vann. Sånn at du eventuelt kan ta den ut i tide, før den også råtner.... Et eksempel jeg vet ofte brukes i malawi-vann er [URLBLOCK1], det finnes noen varianter med ulik lengde på bladene og lignende, og den plantefamilien skal visst trives greit i høy ph og høy gh. Du har også [URLBLOCK2], som jeg synes er en veldig pen plante :-) (finere enn Vallisneria mener jeg) Men det finnes noen flere, selv om utvalget er begrenset.

Takk for godt og utdypende svar mona. Visste jo at plantene ikke trivdes under alle forhold, men trodde man kunne se det utvendig. Planten hadde ingen synlige tegn på mistrivsel, den var grønn og fin. Det var derfor jeg ikke mistenkte den til å begynne med før jeg tok den ut og, huff, luktet på den. Mulig bunnæringen til tetra (initialsticks) har bidratt litt her også..
Skal finne igjen kvitteringen på kjøpet av den andre planten og undersøke litt nærmere.

Men jeg skal ta ut den andre planten og kun kjøre sand og steiner i karet, bytte vann fremover og se om det bedrer seg.

Dette karet ble jo gjort om til malawi for en stund siden og fiskebestanden der tidligere var noe høyere enn dagens. PH lå da på 7.
Forøvrig var dette med nh3 og nh4 ved forskjellig ph noe ukjent for meg, men man lærer noe nytt hver dag
sera toxivec
Huff, fortsatt verdier opp mot 2 i karet. Selv etter 70% vannbytte (samt daglige bytter på mellom 30 og 50 %)sniker ikke verdien seg under 0.7 - 0.8 når jeg måler 1 time etter vannbytte.

Etter litt googling fant jeg frem til et produkt fra sera, sera toxivec som andre hadde hatt hell med.

Jeg tok oppi anbefalt dose av denne i går og nivået sank da til 0.4 nokså umiddelbart. Det holdt seg til nå i kveld hvor jeg tok en dose til. Har nå fått verdien ned på 0.2.

Er det noen her som har erfaringer med toxivec? Kan det virke negativt på fiskene på noen måte? Flasken omtaler kun at visse planter ikke tåler det og at den skal stabilisere ph og kh verdi (noe jeg ikke har merket)

Har fortsatt ikke funnet ut hva kilden til nh4 mengden er... Kan det være standard sitteunderlag i bånn fra biltema? Har brukt dette mye før uten slike utslag..

Er generelt negativ til å hive "superprodukter" i karet, men fant ut at det var verdt å prøve så malawiene mine ikke fortsetter å svi seg..

Her er et bilde av toxivec med noe omtale (flaske nr. 3 fra toppen)
Tilfeldig bekjentskap
© Carola Ukkelberg
Reklame for plussmedlemskap