Ny giv igjen :)

Etter en rolig periode (som for min del gjerne er årlig og varer fra vår til høst, da andre fisker tar mye av min fritid...) er det nå på tide å ta tak igjen.

Har fremdelels 3 kar-2 på 70l og et på 128l.

128l er jeg veldig fornøyd med, der er det noe guppy, 5 små scalarer(innkjøpt igår) en stim MEGET flotte kardinaltetra og en BØNSJ med corydoras... aenusène mine klarer merkelig nok å bringe frem avkom i dette karet så antall corydoras har nå passert 20, hvorav 5 er en leksgruppe med voksne similis, resten er aenus.

Så har jeg en tom 70 hvor det til igår gikk en stim Galaxyrasbora..... de har jeg fått til lek, men de har spist opp egg/yngel underveis så de ble jeg litt lei av. (Håper de som kjøpte på auksjon igår tar kontakt, hadde vært morro å høre om de fikk oppdrett etterhvert) Her hadde jeg tenkt å kjøpe en ny gruppe corydoras på storauksjonen igår, men de ble litt dyre, og med similis-gruppen min i bakhodet gikk jeg ikke helt til topps i budrundene. Så nå er det similis-biotop på gang der, med litt røtter, sand og eikeløv i første omgang. Sper nok på med litt hornblad etterhvert for å få litt farge, yngelskjul og nitrogenfjerning.

3.karet er et rotekar av dimensjoner. Planter fra hele verden, og fisk fra hele verden. Her er bla ca 20 guppy, en ny gruppe med fine sverddragere type "mayae" med lokasjon, en rødleppegoby, en lyrhalekilli og en STOR ancistrus-hann som desperat trenger dame... verre enn eieren faktisk Så har noen på Haugalandet en stor ancistrus hunn de vil kvitte seg med rop ut.

Bilder kommer etterhvert.

Oppdrett i år:
Guppy-vanlig
Sverddrager-vanlig
Corydoras aenus
Da har jeg tatt nye bilder, men fysj så dårlige de er. Og det hjelper ikke at jeg er litt slurven med å vaske frontrutene...

Amazonas-biotop 128l:
[External Image]

[External Image]

Rotekaret 70l:
[External Image]

Ny amazonas biotop, skal bli lekskar for Corydoras similis 70l, dette karet er under innkjøring:
[External Image]
Må nok ta nye bilder for nå er det handlet planter-ble litt på impuls, de har Tropica planter på tilbud på Oasen Zoo 3 for 99,-

Et så godt tilbud måtte jeg utnytte!

EDIT: De begynte å gå litt tomme for planter idag men skulle få en drøss nye imorgen!
Liker de tynne røttene på bilde 1 og 2...
hvilken type er det?
Det er einer, hentet fra et drikkevann som ble nedtappet for vedlikehold på demningen, stått under vann siden 70-tallet sikkert

Har de i 2 kar, har solgt litt også. Virkelig flotte greiner , særlig til elvebredd-biotop synes jeg, ser jo akkurat ut som slike tynne røtter som stikker fra land og nedi kanten på bekk/elv
dette ser da ut til å bli bra=) litt stusselig den 70 litern ennå da hehe
Ja den er det, litt bedre idag da, fått littegrann planter oppi.

Forøvrig må jeg si at de 5 små scalarene jeg kjøpte på auksjon søndag virkelig har vært en positiv overraskelse De er høyt og lavt og MYE mer aktive enn jeg trodde de skulle være

men jeg ser at de nok vil begrnse guppe-bestanden endel på sikt hehe!
Fyllte på med litt planter igårkveld så her er litt nye bilder. Akvariefotografering er jaggu ikke lett, og glassene blir fort avslørt på skitt, fingermerker og riper....

128l Amazonasbiotop:
[External Image]

[External Image]

En av mine nye favoritter!
[External Image]

Her er endel av aenusène i felles matjakt, hui hvor det går. I åpningen i roten til høyre skimter man en similis
[External Image]

70-Amazonasbiotop/lekskar for C.similis
-jada, jeg klarte ikke dy meg etter plantene ankom igår. Hev over endel vann fra 128l og flyttet over et par fisk... går visst fint
[External Image]

[External Image]
Hvor hissige er store pestsnegler på cory-egg? Har endel store slike i similis karet, hvor jeg nå synes deet er noe på gang med fiskene....
For meg ser det ut som pestsneglene lar befruktede egg være, og spiser de som er dårlige (de som blir kritthvite og mugner). Det er ganske pussig.
Men siden man har orkesterplass til å bevitne dette når Coryene har klint frontglasset fullt av egg, så har jeg observert det mange, mange ganger. Eggene som blir kritthvite omringes av pestsnegler og blir spist, mens f.eks det friske egget rett ved siden av blir stående.

Jeg tør jo ikke garantere noe, men jeg har mange, mange pestsnegler i mine kar og kan ikke si jeg har merket noe til eller observert at pestneglene går på Cory-egg.

Fint om flere kan komme med innspill og si hva de har erfart
Nå tror jeg det er ting på gang, har flere ganegr siste døgent tatt similisene på fersken i å svømme i stim noe over bunnen..... tenker et lite kaltvansbytte og litt røde myggiser vil sette fart i sakene
Og akkurat idet jeg er på vei ut døra ser jeg egg på ruta
Teite fisk som spsier egne egg. Jaja, får finne frem isboks, bruser og gå på orekonglejakt så blir det vel en løsning.

Har nå lagt ut bilde i akvarieprofilene mine, men jeg suger vannbøffel på å ta bilder av akvarier :o

Her er en av rakkerne- de koser seg mellom plantene og eikebladene mine
[External Image]
Fin start på helga, similisene leker nede i kjelleren Så da blir det å speide etter egg utover dagen
Sa lekes det heftig i karet, skal samle inn noen egg utover kvelden og gjøre et forsøk, orekongler eller ei
Littegranne torv i vannet kan også gjøre susen. Torv har antiseptiske egenskaper, den også. Men ikke FOR mye, det blir det surt av Bytt vannet gradvis, slik at rett før klekking så er yngelen i "normalvann" mht ph. Da slipper du trøbbel når du skal begynne og bytte vann på dem.

Ser for meg at du & jeg gjør en liten handel når disse C. similis ynglene er halvvoksne Kunne tenke meg den arten, selv om jeg har C. caudimaculatus selv (som er veldig lik).
Sliter med å fange opp egg altså, det forsvant noen end i grusen, kan jo bare håpe..... er endel eikeblader i karet så kanskje de klarer seg?

Fikk fisket 3stk oppi en isboks som flyter i karet nå, med brusing og litt eikeblader og torv. Fin farge på de, så får jeg håpe de klekker...

HAr jo kommet så langt og lenger før, men enda ikke fått noen opp
Eggene ser fine ut foreløpig, oransje-brune av farge.... *krysser fingrene*
Ser fremdelels bra ut, håper på klekking ikveld eller i morgen, husker ikke helt hvor lang tid det tok forrige gang men mener det var 3-4 døgn...?
Eggenes klekketid kan variere litt, avhengig av temperatur.
Hos meg klekker jeg dem i romtemperatur, ganske lav temperatur egentlig, ettersom det er lettere å unngå at de mugner da (mugg liker varmt vann).
Det pleier å ta fire eller fem døgn hos meg.
Tilfeldig bekjentskap
© Martina
Reklame for plussmedlemskap