Jan Ove
Jeg har selv undersøkt muligheten for å bruke ozon, reaktorer er å få kjøpt til ferskvannsbruk.Ulempen for mitt øyemed blir at denne sannsynligvis ville luftet ut CO2 som jeg sårt trenger i plantekaret.Bruken av ozon i saltvannsmiljø er en smule omstridt, de potensielle farene ved bruken oppveier tydeligvis ikke fordelene for mange.Men det er ikke tvil om at blir det brukt korrekt kan man oppnå krystallklart vann med høyt Redox-potensial.Det er i proteinskummeren det tilsettes ozon, da høynes effektiviteten av skummingen da det dannes større organiske komplekser.
Jeg har forstått det dithen at dersom man kullfiltrerer utløpet vil man slippe fri ozon i karet.Spennende teknologi dette, har lyst til å prøve det selv engang.
Intressant. Trodde det var noe som hadde blitt kuttet ut pga eventuelle "farer" med det. Husker godt klarheten i karet det var brukt til. Det så nærmest ut som fisken svømte i rein sprit. Et utrolig klart/skarpt vann. Men kansje ikke så godt for hverken fisk eller planter? Helt sterilt liksom.
Saltvann er jeg ikke noe borti, så det blir ukjent for meg. Men det egner seg kansje mere for det. Si gjerne i fra om du tar det i bruk. Kansje det kan være noe.