Eheim Pro 2222/2224 eller TetraTec EX 700 ?

Jeg driver og sjekker markedet litt, for jeg vil om noen uker trenge tre filtere til de 3 helglass-karene jeg har bestilt. Karene skal stå i reol, og målene pr kar er 80 x 35 x 35 cm.

Saken er den at det blir rimelig trangt om saligheten med denne nye reolen. Jeg blir nødt til å bygge et smalt høyskap etter mål, bare sånn at filterne akkurat får plass inni. Derfor bør filterne være smale, helst så smale som mulig. Fem cm for mye, kan være fem cm som gjør løsningen umulig...

Jeg ser at Eheim Pro 2222 har ytre dimensjoner: 290x178x178 mm. Neste størrelse, Eheim 2224, er fem cm høyere. For det største mm målet må jo være høyden.

Tetratec EX 700 finner jeg dessverre ingen opplysninger om ytre mål på noe sted. Men det oppgis at filtervolumet er hele 6,6 liter!? Da må vel filtertønnen være svær? Den er jo mye, mye større i filtervolum enn de nevnte Eheim-eksemplene.


Hadde det ikke vært for de spesielle lysarmaturene jeg skal ha (Woha heldekkende armaturer i svart) så hadde jeg gått for hang-on filtere her (for å spare ytre plass til filtere), men det går ikke med hang-on f.
Finner ingen innvendige filtere jeg kunne tenke meg heller. Har sett på alt mulig, og det er uansett ingen som kan måle seg i kapasitet.

Noen som er eier av TetraTec EX, helst 700-modellen som kan gi meg målene?
Er helt ør i hodet nå av all surfingen og søkingen på internett etter mulige filterløsninger.

Tetratec EX 700 er 390x220x220

Skal akvariene stå på plate da - eller holder det med at det hviler på kantene?
SolVard
Tetratec EX 700 er 390x220x220


Da er nok ikke slangefestene på toppen medregnet.
Jeg målte nettopp min med en tommestokk og med litt margin for å denne inn i en hylle kom jeg frem til:

Høyde: ca. 45,5cm
Bredde: ca 25,5

Formen på denne er jo ikke helt rett og man må ta høyde for feste for pumpa på siden som gjør bredden litt større.

Bør vel uansett beregne litt margin på disse målene.
Geir Kristiansen
Du har ikke vurdert en [URLBLOCK1]


Jo, jeg har spekulert på det også. Men problemet er at de svampene er så lysende blå.... Kan ikke helt få meg til å like disse eller fargen på dem. Hvorfor er det ingen som lager disse svampene i mørkegrått eller svart? Det hadde vært noe helt annet! En farge som liksom er litt mer "diffus" og ikke stikker seg ut så mye.

Men det hadde helt klart vært en veldig praktisk og enkel løsning.
100% yngelsikkert også.

Jeg får gruble litt til...
mona o
Da må vel filtertønnen være svær?


Joda er nok enig i det- nesten smart å være sikker. 500x30x30 burde holde.
SolVard
Tetratec EX 700 er 390x220x220 Skal akvariene stå på plate da - eller holder det med at det hviler på kantene?


Ok, takk for svar Da blir det ikke Tetra EX her, de alt for store, som jeg trodde.

På den annen side... jeg har et akvarie jeg kan flytte ut i stuen. Da får jeg mye mer armslag. Kanskje gubben går med på det? Men hvor skal vi gjøre av bokhylla som står der akvariet kunne stått da?

Jeg legger en svartmalt mdf-plate, tilskåret etter mål av mannen min på arbeidsplassen hans, under hvert av akvariene. De er av 16 mm tykkelse.
mona o
[QUOTE=SolVard] Jeg legger en svartmalt mdf-plate, tilskåret etter mål av mannen min på arbeidsplassen hans, under hvert av akvariene. De er av 16 mm tykkelse.


Funker det for deg - kan jeg også prøve. Men hva er mdf-plate og hvor selges den?
SolVard
Funker det for deg - kan jeg også prøve. Men hva er mdf-plate og hvor selges den?


Det lønner seg å være gift med en som jobber på byggvarehus

Når man ser på en ubehandlet mdf plate, kan det minne om en treplate eller sponplate. Det er det ikke.

Mdf er en type plate som selges i byggvarehus, består av materiale som er presset sammen under ekstremt høyt trykk. De er tunge og dønn solide! Du greier ikke knekke en slik
MDF = medium density fiber board.
Tåler f.eks. fuktighet langt bedre enn finer og sponplater, og bøyer seg ikke slik de gjør ved fukt! De er vanskelige å brenne (tar ikke fyr uten videre om du prøver å fyre det opp i peisen).

Selges i hele plater à 122 x 244 cm.
Leveres i tykkelser fra 18 mm til 30 mm.

Vanligvis må du kjøpe hele platen.
Større byggvarehus kan i enkelte tilfeller selge deg bare deler av en plate, de skjærer av det du skal ha og så betaler du på en måte kvadratmeterpris i stedet.

Skal du vite pris også, må jeg spørre mannen min
neida - pris spiller ingen rolle - haha

Den koster det den koster - får ta det når jeg har råd. Bygger en reol og lurte på hvilke type plate jeg skulle ha. Takk for tipset og det skal brukes
Det er skjelden jeg føler behov for å korrigere Mona, men MDF-plater finnes faktisk ned i 1,8mm tykkelse (eller tynnelse?)

Bruker selv slike plater til armaturet etc, og de tåler absolutt støyten.

Ang filtrene, ville jeg personlig gått for Eheim så langt dette er mulig. Stort mer effektiv utnyttelse av plassen får en ikke
Kan nevne at JBL har noen ganske kurante filtre, selv om jeg savner trykket som en har i Eheims filtre.
JBL Cristalprofi 250 er rett under 18cm bred\dyp og ca 40 høy inkl koblinger og slanger. Jeg bruker dette selv til ett 150L kar, men syntes det blir litt snaut der. Til 100L, vil det nok passe bedre
mona o
[QUOTE=Geir Kristiansen] Du har ikke vurdert en [URLBLOCK1]


Jo, jeg har spekulert på det også. Men problemet er at de svampene er så lysende blå.... Kan ikke helt få meg til å like disse eller fargen på dem. Hvorfor er det ingen som lager disse svampene i mørkegrått eller svart? Det hadde vært noe helt annet! En farge som liksom er litt mer "diffus" og ikke stikker seg ut så mye.

Men det hadde helt klart vært en veldig praktisk og enkel løsning.
100% yngelsikkert også.

Jeg får gruble litt til...

Nå holder ikke disse mattene seg blå i evig tid da. Jeg fortrekker denne løsningen på de fleste av mine kar iallefall, og vannkvaliteten her er stabil som bare rakkern. Greit nok at det ikke er den vakreste løsningen, men for å være helt ærlig er det vel ingen pumper, hverken utvendig eller innvendig som tar seg godt ut i noen akvarium med mindre de står bak en bakgrunn da.
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap