Hentet meg ny L malle idag:) tror det er L102

Har fulstendig dilla på L maller, og som overskriften sier så hentet jeg meg en ny idag.
Dette tror jeg er en L102, på ca.15 cm, og den ser ut til å være i fin form.

Hører at L102 lett forveksles med L201-er disse fiskene den samme? Bortsett fra at de evt er fanget et annet sted?
Eller går det ann å skille de, fordi om man ikke vet opprinnelses stedet?

Men uansett-det er en utrolig fin malle.
Har rød"skjær" i de hvite prikkene-er det noe voksene inndivider får, eller er det et resultat at fisken er stresset etter flytting? Noen som vet?
Har ikke bilder og ikke kamera-så tør ikke love noen bilder før jul ihvertfall.

Må låne et kamera over rimelig lang tid for åfå tatt bilder av alle mallene mine, men det kommer.
*Sikle* L-102 er ei malle jeg har ønsket meg lenge. Hvor fikk du tak i den?
Min Aqualog begynner å bli ganske gammel, men i boka har 102 en makslengde på hele 15 cm. 201 blir maks 9cm i følge boka. Hvis dette fortsatt stemmer sånn noenlunde betyr det vel at du har en 102?

L201 og L102 har byttet nummer noen ganger.

E
Takker for svar alle sammen, jo mere jeg studerer den jo mere sikker er jeg på at det er L102, men det er jo som Erlend sier at disse fiskene har byttet nr noen ganger.
Infoen jeg har greid å lese meg til er at det er maller som blir like store, og at det mulig er samme fisken. Men ikke vet jeg.

Til Dyrehagen-fikk kjøpt den privat, og til en meget hygelig pris.
Her har du bilder av noen av mine L-201 så kan du jo sammenligne
Takker for bilder-L102 og L201 er så og si like å se på.
men min er omtrent 15 cm(på øye mål),og etter fiskebasen her på akvaforum så blir jo L201 "bare" 10 cm, så da setter jeg punktum og sier det er en L102.
Vis noen andre ikke har noen innvendiger på det/eller andre gode forslag.
Ken Myrseth
...............og at det mulig er samme fisken. Men ikke vet jeg.

Dette er garantert ikke samme fisker, Disse er jo begge artsbeskrevet. Jeg sitter selv med begge artsbeskrivelsene foran meg.
Derfor er det egentlig litt tulette å bruke L-nummer. L-nummeret på disse skaper jo bare mer surr.

L-102 er Hypancistrus inspector Armbruster 2002

L-201 er Hypancistrus contradens Armbruster, Lujan & Taphorn, 2007

Det er verdt å merke seg at Armbruster brukte noen eksmplarer av Hypancistrus contradens i sin artsbeskrivelse av Hypancistrus inspector i 2002. Dette medførte små feil i de oppgitte målene i beskrivelsen, samt feil oppgitte lokalisjoner. Dette ble rettet opp i Armbruster, Lujan & Taphorn, 2007. I tilegg er det feil bilder i Aqualogen.

En annen ting man må tenke på når man oppgir mål; er om dere oppgir SL eller TL.

E
sjekk halefinnen på fisken. Her er bilde av en L102 og her av L201

Eller må jeg si at L maller og oppgitt størrelse tar jeg med en stor klype salt, Bengt sine L136 på ca 12 cm, skal etter Aqualog bli 7 cm, PlanetCatFish 10 cm så...
Nils Vollstad
sjekk halefinnen på fisken. Her er bilde av en [URLBLOCK1] og her av [URLBLOCK2] Eller må jeg si at L maller og oppgitt størrelse tar jeg med en stor klype salt, Bengt sine L136 på ca 12 cm, skal etter Aqualog bli 7 cm, PlanetCatFish 10 cm så...

For ikke snakke om størrelsen på Contradens. Mine er maks 7 cm TL, men leker gjør de.
Taker så mye for innspillende Dere alle har kommet med.

Etter bildene Nils la ut så er jeg nesten 100% siker på at det er en Inspector(L102), mener bestemt at hale finen ser lik ut.

virker som dette er en malle som er rimelig mye framme, stemmer det, Dere som har den?

har en L116 i samme karret-den har bodd der i 1 1/2 år, en det ser ut til at Inspectoren har "jaget" den ut av hjemmet sitt(en skifer hule den har bodd i hele tiden som jeg har att den). Såjeg satt inn en hule til idag, for å se om begge kan bo fredelig i nabolaget.
Enda L116 er vesentlig lengre(større, men mye slankere kropps form) så ser det t til at Inspectoren er "sjefen".
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap