- Hjem
- Forum
- Gjør det selv
- Er det mulig å få ned en Amazonasbakgrunn uten å løsne midtstaget?
Er det mulig å få ned en Amazonasbakgrunn uten å løsne midtstaget?
Akvariet det gjelder er et Akvastabil akvarium på 325 liter og bakgrunnen er Amazonas med rot. Nå har vi snudd og vendt og kan ikke skjønne det lar seg gjøre uten å fjerne midtstaget? Hvordan gjør man i såfall det? (Ser ikke ut til å være noen skruer der som kan løsnes heller)?
Tar gjerne imot gode tips
Tar gjerne imot gode tips
Postet 21.11.07 kl 18:31
Postet 21.11.07 kl 18:38
Postet 21.11.07 kl 18:41
Hvis det er helglass akvarie, så finner du en filet kniv og skjærer vekk midstaket. Så setter du inn bakgrunnen.
Når du skal ha på plass midstaket igjen så MÅ du vaske godt med Aceton og lime det på plass med [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=162&HKatID=]akvarie silikon[/URL]. Det er viktig at overflaten er ren der du skal lime med silikon.
Andreas
Når du skal ha på plass midstaket igjen så MÅ du vaske godt med Aceton og lime det på plass med [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=162&HKatID=]akvarie silikon[/URL]. Det er viktig at overflaten er ren der du skal lime med silikon.
Andreas
Postet 21.11.07 kl 18:45
Postet 21.11.07 kl 18:52
Midtstaget på akvastabil er både silikonert fast og har en liten krok i begge ender som er presset opp i rammen på begge sider. Med litt forsiktig lirking/ vridninger og press nedover på midtstaget fikk jeg løst mitt. Løsnet det først på den en siden og så den andre siden. Det sitter ganske godt så vær litt forsiktig, slik at du ikke bruker for mye krefter. Det smalt ganske høyt hos meg og min første tanke var at nå sprakk glasset på den andre side fordi jeg bøyde midtstaget så mye ned idet det løsnet.
Når du har festet bakgrunnen er det bare å sette midtstaget fast igjen med en liten klatt silikon. Sjekk at du får midtstaget på plass igjen før du limer bakgrunn fast. Jeg sjekket ikke dette, og måtte frem med sag igjen..Det hadde nok vært enklere å gjøre dette før jeg limte bakgrunnen fast.
Når du har festet bakgrunnen er det bare å sette midtstaget fast igjen med en liten klatt silikon. Sjekk at du får midtstaget på plass igjen før du limer bakgrunn fast. Jeg sjekket ikke dette, og måtte frem med sag igjen..Det hadde nok vært enklere å gjøre dette før jeg limte bakgrunnen fast.
Postet 21.11.07 kl 19:43
Postet 21.11.07 kl 21:22
Endret: 21.11.07 kl 21:25
Postet 21.11.07 kl 22:07
Postet 22.11.07 kl 00:59
Som Nils sier, klarer du fint å løsne midtstaget i Akvastabil-kar uten bruk av verktøy. Jeg drar det forsiktig løs i ene enden først, så den andre. Virker som de bare er presset på plass mens silikonen fremdeles var myk. Det er ikke silikon på selve midtstaget når man får løsnet det og har det i hånden, så det er tydelig at det er satt inn sist, etter silikonering av rammen på karet. Lett å løsne, altså.
Når jeg er ferdig med å montere innv. bakgrunn, tar jeg og popper midtstaget på plass igjen ved å først ta en liten dært silikon i hver ende, så føler jeg med fingrene under ramma der det satt tidligere. Da kjenner man en liten fordypning i silikonen, der det tidligere satt. Så klemmer jeg det bare på plass igjen, og med en liten dært silikon i hver ende av midtstaget så sitter den som før (hvis ikke bedre).
Når jeg er ferdig med å montere innv. bakgrunn, tar jeg og popper midtstaget på plass igjen ved å først ta en liten dært silikon i hver ende, så føler jeg med fingrene under ramma der det satt tidligere. Da kjenner man en liten fordypning i silikonen, der det tidligere satt. Så klemmer jeg det bare på plass igjen, og med en liten dært silikon i hver ende av midtstaget så sitter den som før (hvis ikke bedre).
Postet 22.11.07 kl 11:16
Tusen takk for alle gode tips. Regner med at vi nå må kunne klare det med så god veiledning av dere alle
Det er ei venninne av meg som har handlet akvarium, og jeg har lovet å hjelpe henne;P Ingen av oss er noe særlig håndverkere, men er glad vi slipper å bruke verkøy. Det er vel såpass "spenn" i midtstaget at man slipper å bruke tvinger til å holde det på plass mens det tørker?
Tror det blir kjempefint når det kommer opp, og jeg er bare litt misunnelig
Det er ei venninne av meg som har handlet akvarium, og jeg har lovet å hjelpe henne;P Ingen av oss er noe særlig håndverkere, men er glad vi slipper å bruke verkøy. Det er vel såpass "spenn" i midtstaget at man slipper å bruke tvinger til å holde det på plass mens det tørker?
Tror det blir kjempefint når det kommer opp, og jeg er bare litt misunnelig
Postet 22.11.07 kl 23:20
Endret: 22.11.07 kl 23:23
Postet 22.11.07 kl 23:36
Endret: 22.11.07 kl 23:37
PanduroDet er vel såpass "spenn" i midtstaget at man slipper å bruke tvinger til å holde det på plass mens det tørker?
Sett på et par klemmer og har dere ikke noen så holder det med to klesklyper på hver side, eller kanskje uten at jeg vet noe om det kanskje til og med hårspenner..Det er greit å ha noe som holer delene sammen til silikonen har tørket litt.
Postet 23.11.07 kl 00:50
Postet 02.12.07 kl 00:30