- Hjem
- Forum
- Fór og fóring
- Jula.. ikke like gøy for fiskene mine som meg selv :)
Jula.. ikke like gøy for fiskene mine som meg selv :)
Hei
Jeg skal som mange andre studenter reise til fødestedet i jula, og blir borte i 14 dager. Ser at det blir anbefalt av mange å droppe disse digre holiday tablettene. Men blir 14dager i meste laget uten? Er det noen lure tips for å la fiskene overleve? Og hvordan vil det gå med guppyungelen/mødrene, disse trenger vel egentlig oftere mat enn andre fisker. Kom med forslag til hva jeg bør gjøre
Jeg skal som mange andre studenter reise til fødestedet i jula, og blir borte i 14 dager. Ser at det blir anbefalt av mange å droppe disse digre holiday tablettene. Men blir 14dager i meste laget uten? Er det noen lure tips for å la fiskene overleve? Og hvordan vil det gå med guppyungelen/mødrene, disse trenger vel egentlig oftere mat enn andre fisker. Kom med forslag til hva jeg bør gjøre
Postet 21.11.07 kl 20:20
Postet 21.11.07 kl 20:22
Postet 21.11.07 kl 20:26
Jeg har lest at friske fisker i godt innkjørte kar kan gå så lenge som tre uker uten foring. Har du yngel så er jeg ganske sikker på at tingene ikke er fullt så lette. De trenger ofte mat. På den tredje side, etter en uke eller to uten mat så kan det jo hende at de litt større fiskene (om du har noen) sørger for at yngel-problematikken løser seg selv? Kanskje du kommer tilbake til et akvarium uten yngel, men med gode og mette fisker allikevel?
Postet 21.11.07 kl 20:32
Fiskene klarer seg utmerket i 14 dager uten mat, såfremt de er friske og raske. Litt brutalt kanskje, men guppyyngel blir det flere (og fort for mange) av etter hvert, så bukker disse under/ender som mat er det ikke egentlig så farlig.
Hold deg i alle fall unna dette weekendfor-svineriet, det skaper mer trøbbel i karet enn det hjelper. Jeg kan nevne at en bitteliten sånn bit endte i en svææær sopp og mugglukt som kjentes i hele huset etter en kort påskeferie på noen få dager for et par-tre år siden. Heldigvis var det bare én fisk i dette karet, så tapet ble ikke så stort, men trist for den ene fisken som døde noen dager etterpå.
Bare sørg for å ta et godt vannskifte rett før du drar, og ikke mat ekstra i dagene før, heller mindre, så klarer fiskene seg bra.
Hold deg i alle fall unna dette weekendfor-svineriet, det skaper mer trøbbel i karet enn det hjelper. Jeg kan nevne at en bitteliten sånn bit endte i en svææær sopp og mugglukt som kjentes i hele huset etter en kort påskeferie på noen få dager for et par-tre år siden. Heldigvis var det bare én fisk i dette karet, så tapet ble ikke så stort, men trist for den ene fisken som døde noen dager etterpå.
Bare sørg for å ta et godt vannskifte rett før du drar, og ikke mat ekstra i dagene før, heller mindre, så klarer fiskene seg bra.
Postet 21.11.07 kl 20:46
Endret: 21.11.07 kl 20:50
Postet 21.11.07 kl 21:00
Postet 21.11.07 kl 21:21
Postet 21.11.07 kl 21:35
Om du gir mye mat, blir magesekken utvidet og mer og mer av næringen går rett ut igjen.
Ved å mate lite blir kroppen mer oppmerksom på å nyttigjøre seg av det den får. Om du mater hardt de siste dagene før avreise, vil fiskene få en brå overgang og sannsynligvis vil vannet bli en del dårligere pga matrester og mer avføring.
Ved å mate lite blir kroppen mer oppmerksom på å nyttigjøre seg av det den får. Om du mater hardt de siste dagene før avreise, vil fiskene få en brå overgang og sannsynligvis vil vannet bli en del dårligere pga matrester og mer avføring.
Postet 21.11.07 kl 21:41
UlriksOm du gir mye mat, blir magesekken utvidet og mer og mer av næringen går rett ut igjen. Ved å mate lite blir kroppen mer oppmerksom på å nyttigjøre seg av det den får. Om du mater hardt de siste dagene før avreise, vil fiskene få en brå overgang og sannsynligvis vil vannet bli en del dårligere pga matrester og mer avføring.
Så er det er bedre å mate lite enn å mate vanlig?
Postet 21.11.07 kl 21:50
Postet 21.11.07 kl 22:08
Inaktiv bruker
det dør flere fisk av over foring enn av sykdommer her til lands
ingen betenkligheter med å la de gå uten mat i en hel mnd!
det er jo alltids noe spiselig i tanken,ikke vet jeg hva alt heter men alt fra
alger til microorganismer
i ett godt inngått akvarium ihvertfall
ingen betenkligheter med å la de gå uten mat i en hel mnd!
det er jo alltids noe spiselig i tanken,ikke vet jeg hva alt heter men alt fra
alger til microorganismer
i ett godt inngått akvarium ihvertfall
Postet 22.11.07 kl 14:44