Powerhead

Ser mange bruker powerheads også i relativt små kar. Vurderer tiltak for å øke vannsirken litt i en 70l jeg ahr med en gruppe C.similis, de liker jo litt fart i vannet.

En powerhead, er ikke det omtrent det samme som et pumpehode? Hvordan er prisnivået kontra å kjøpe en større innvendig pumpe som vil ha flere bruksområder?

Den innvendinge pupmen jeg har i karet nå har ok renseeffekt men gir litt lite sirkulasjon synes jeg.

Evnt anbefalinger på gode/rimelige alternativer settes det stor pris på
Til ett kar på 70L er det de fleste av de mindre pumpene som er aktuelle.
Siden det noen ganger kan være litt vanskelig å finne akkurat den rette gjennomstrømmingen, er justerbare pumper her en fordel.

Både Aquarium systems og AquaClear har pumper som er justerbare.
Det finnes løse patroner til begge pumpene, som vil bidra med å øke filterkapasiteten i karet markant. For mye filtrering, det blir det aldri

Til karet ditt, er en total sirkulasjon på 10-15x vannvolumet sikkert det mest ideelle. Du må da finne ut hvor mye vann filtreret ditt pumper.
Oppgi modell om du ikke finner ut dette selv, så er det sikkert noen som kjenner godt nok til filteret til å kunne fortelle dette

Vanskelig å svare på dette med prisen, siden jeg ikke vet helt hva du trenger og ikke
Takk for bra svar og link.

Jeg kan jo godt overdiemnsjonere litt og jeg.... ofte koster det lite å gå op enstørrelse, og når jeg er ferdig med leksoppsettet er jeg jo godt på vei til et nytt kar...jeg ahr jo pumpen Her gjelder det å tenke langsiktig!

Et powerhead med blsåvamp høres ut som en bra løsning, da kan jeg jo evt ta ut den innvendinge lukkete pumpen jeg har nå. Og da er jeg allerede godt igang med f.eks et killi-kar...... her er det mye å ta hensyn til gitt....

Får sjekke min lokale forhandler for priser selv, men forstår at jeg bør opp i ihjvertfall 600-700l/h på dette filteret dersom jeg skal ha litt valgfrihet mtp bruk av pumper. Er jo dumt å kjøpe et helt nytt filter som ikke holder til vanlig bruk i et kar alene.
Puttet akkurat nedi en ny innvending pumpe, fikk veldig bra pris av min lokale Zoo da det er et nytt merke og han ville ha testere. Den blåser 690l/h...og det ble for mye synes jeg! Stakkars similsene mine svømte jo som gale. Så jeg åpnet ene enden i utblsåningsrøret. (Den hadde sånt kjekkt langt rlør med små hull i man kan vri i alle retninger) for å roe det ned litt. Får kjøpe den minste varianten heller tror jeg, den pumpa hadde nok passet bedre i 128l min:o
Jeg har aldri helt forstått dette med å pøse på med sirkulasjon som er mange ganger akvariets volum? Ikke fatter jeg hvordan folk får plantene til å stå i ro og ikke ligge langflate i karet? Eller at de står og svaier hit og dit hele tiden?

Jeg skjønner vitsen med masser av sirkulasjon hvis man har L-maller og sånn, men Corydoras? De skal jo ikke ha særlig strøm, unntatt kanskje litt "brusing" i en kort periode for å hjelpe til å trigge lek og egglegging.

Jeg blir helt tullete jeg, av å se på et kar hvor alt bare blafrer rundt og ingenting får ligge i ro. Stressende å se på, synes jeg Og det er ihvertfall stressende for Corydoras, for de liker jo ikke for mye sirkulasjon (unntatt i leksmodus, som sagt)

Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap