Liggeunderlag under sanda: Må all sanda fjernes før underlaget legges?

Jeg er i ferd med å klargjøre en 112 liter til Tanganyika-kar, og ønsker derfor å legge et underlag (liggeunderlag) under sanda for å minske belastningen på bunnglasset (det blir mye stein her...).
Jeg har tømt karet (- sand og noe vann igjen), og har skåret til en del av et liggeunderlag som passer.

Jeg ser at det fort kan bli problematisk å få bunnglasset HELT tomt for sand før liggeunderlaget legges på, og lurer på om det er helt nødvendig?

Har hørt at selv enkeltkorn kan sprekke glass under stort press, men her vil jo også liggeunderlaget dempe noe av presset, vil jeg tro. Råd til framgangsmåte ønskes!
Du bare suger ut den siste sanda sammen med vann ved hjelp av en hevertslange. Ikke noe problem å få fjernet alle sandkorn med den metoden. Fyll på litt vann igjen, så støvsuger du bunnen ren for sandkorn med hevertslangen.

Det siste av smårester kan du tørke vekk med vått tørkepapir, så kleber sandkornene seg til det våte papiret.
Ok, så sanda MÅ ut? (Takk for svar, forresten!)
Hadde håpet på at jeg kunne spa all sanda over til den ene siden av karet, rengjøre den "tomme siden", legge i en halvpart av liggeunderlaget, spa sanda fra den "fulle siden" og over liggeunderlaget, og deretter rengjøre neste del...
Men det er ulurt, eller?
Veeel... det er sånn jeg ville gjort det iallefall. Det er utrolig mye gammel skitt, bakterier og møkk som nå er rørt opp i, så sanden vil vel ikke ha vondt av å tas ut og skylles litt? Jeg tror vannkvaliteten vil rase, selv om du har et innkjørt filter her.
Liggeunderlaget er nok best å få lagt på helt ren glassbunn, tror jeg. Da slipper man ihvertfall å bekymre seg i etterkant med tanker som "Var det nå egentlig så trygt å legge det sånn at det ble sandkorn under....?"

Tror det kan bli temmelig tett og råttent om det blir liggende rusk og dritt fra sanda under liggeunderlaget
Ett av hovedpoengene er å hindre at enkeltkorn av sand lager stort press mot bunnglasset. Med sand under reduseres belastningen - men ikke å mye som om den fjernes.
Takk for svar, alle sammen!
Da blir det ut med sanda, og finplukking av sandkorn her.... Ååååå som jeg gruer meg til jobben, men åååå som jeg gleder meg til alt er ferdig!
Våtstøvsuger er tingen Det som en ikke får vekk av faremomenter på bunnen med en slik, ja, det får vel nesten bare være der
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap