Transport av malawi

Er det noen som kan si meg hvor lang tid fiskene tåler å være i posene fra butikken?

Kjøpte noen fisk i dag, og når vi kom hjem så var 2 stk. døde. Da hadde de vært en snau time i posen. I en god og varm bil.

Det samme skjedde sist jeg kjøpte også(privat). Da var fiskene ca. 1 time i bilen. Da var det kanskje litt kaldere for de, men allikevel. De burde tåle såpass.

Jeg har kjøpt annen fisk som jeg har transportert i en time uten at de har tatt skade.
Burde vel overleve et døgn i alle fall, om de er pakket riktig. (vannmengde/luft, temp, vannkvalitet osv)
Fisk som blir sendt fra f.eks. singapore er i posene sine i minimum ett døgn, sikkert nærmere to også, før de blir pakket ut i butikkene..
Ja i noen timer må gå greit, men har de blitt klemt ol dør de, kan være syke fra butikk, stress osv. men vi frakter fisk fra oslo med rikelig mengde vann og mye luft i posen i 12 timer uten problem!
En times transport som resultrerte i buken opp, tyder på at mange ting var gjort feil.
Dette er ting som kan være årsaken;
-For mye vann i posene i forhold til luft.
-For mye fisk i posene i forhold til vann.
-Fiskene har driti mye i posene. Det er fordelaktig å sulte fiskene 24timer før pakking, slik at de får tømt systemet så mye som mulig.
-Dårlig issolering av posene, som fører til alvorlig temp-fall.
-I dette tilfellet med malawi: for lite Kh i vannet, som gir Ph-fall når fiskene puster ut store mengder Co2.
-Posene skjermes ikke med avis eller lignende, slik at alt som skjer utenfor posen er stress.
Jeg har hatt transporttid på 30 timer uten fiskedød. Fiskene var da pakket enkeltvis i store poser med rikelig vann og luft. Jeg ventilerte posene etter ca 20 timer. Posene var pakket i isoporkasse.
Jeg har sendt med en venninne malawi på biltur fra Fredrikstad til Bergen, uten at det har oppstått problemer.

Har også sendt med henne annen type fisk på samme turen, dette har gått bra hver gang.
Har snakket med butikken, så jeg får ny fisk. Forklaringen til han på butikken; sitat: "...de var nok utsultet..." sitat slutt.

Jeg vet at de på butikkene ikke forer hver dag, men at fisken skal sulte ihjel???

Har vel mer tro på at det er andre ytre faktorer(de var ikke pakket inn i avispapir(min feil))...
Forklaringen er ganske utsultet den også - ekstremt tynn :p

Nei, fisk dør ikke av at de er sultne på en time. Fisk som er så svake av sult, ser ut som det meste som har gått på ett nødbluss med føde: skinnmagre.

Men for den del; om butikken virkelig selger fisk som er sultedøden nær (noe jeg sterkt betviler), er dette etter min mening desto verre enn at de har vært sløve med pakkinga...
En selger ikke kadavre - med mindre en er fiskehandler (sånn fisk som er beregnet for å trykke i trynet)
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap