Leter etter filterløsning

Jeg fant denne filtertypen i en tysk nettbutikk (se bilder).

Det finnes i flere høyder (for ulike akvariedybder) og modeller for akvarier fra 40 til 200 liter.
Det står at det drives av en luftpumpe. Men kan det "konverteres" til å brukes med en powerhead i stedet, slik at det "drar" mere og tiltrekker seg partikler og grums bedre? Noen med litt teknisk innsikt som kan studere bildet litt og uttale seg om det? (selv finnes jeg ikke teknisk, så...)

Her er et par eksempler:

Modell for kar opptil 80 L
[External Image]


Modell for kar opptil 200 L
[External Image]
Det var jo en snodig måte å lage filter på spør du meg.
Men det er ikke usansynlig at det går å sette på en power head.
Slik jeg ser det så er det mulig å ta av den gjennomsiktige dingsen som er til høyre på bilde. For å så sette ned filteret som er oppå den, ned i samme sporet som der den gjennomsiktige dingsen var. Etter at det er gjort så er det mulig å sette på en power head oppå det minste filteret.
Hvis dette fungere slik jeg tror det fungerer, vil det være mulig
Det ser ut som at alt vannet går inn på de forskjellige filterene og går ut gjennom det 90 grader bendet.

Andreas
Ja, de svarte "søylene" består av svart netting, med filtersvamper innenfor.

Eller, faktisk i nettbutikken er det bilder der det ser ut som de har brukt filtervatt som filtermateriale. Jeg ville nå "rullet en sigar av filtersvamp" og brukt nedi der istedet, jeg da.

Sånn ser de ut:
[External Image]
Står det noe om at vannet går gjennom de firkantete "Boksene" som filteret står på. En slags seriekobling, da kan man jo sette på så mangen filter man ønsker på rekke å rad. Jeg vil si at det ikke er noe problem å sette på en power head.

Andreas
Hvis du ser på firkanten som søylen/filteret står på så er det jo noen sirkler der, det er sikkert prg av at det skal borres ut slik at det er mulig å sette filteret på rekke eller ved siden av kvarandre.

Andreas
Jeg tenkte at siden dette filteret selges som "shrimp-safe", så er det også trygt å bruke i akvarier med yngel...? Men det må jo modifiseres, dvs innmaten byttes ut med svamp.
Hva er prisen på det minste filteret. Det kunne jo vært greit å prøve ut dette med power head først. Før man eventuelt kjøper et stort

Andreas
Det som vises på det første bildet jeg la ut, modellen for kar opptil 80 liter, koster ca 190 kr. Det sklir altså akkurat igjennom tollpost uten gebyr eller norsk momspåslag i prisen

"Für Beckenhöhe 30 cm (Bauhöhe 28 cm) und bis ca. 80 l Beckeninhalt."

Der står det altså at det er for akvariehøyde 30 cm, (totalhøyde på filteret 28 cm) og opptil ca 80 liters akvarier ("akvarievolum" er vel mere riktig oversatt).



Ser jo veldig fancy ut, men desverre syntes jeg det praktiske ser mer bob-bob ut
Vannet har den leie uvanen å gjøre det samme som meg; ta letteste og korteste vei.
Dette betyr at søyle 1 vil sirkulere tett på alt vannet til filten begynner å bli møkkete, og så flytter en rett å slett belastningen utover i systemet.
Filterflaten vil derfor bli ekstremt liten, selv om det ser ut som ett digert filter.
Hjelper jo lite at det er digert, når ca 15% er aktivt

Når det gjelder modifisering, kan alt justeres og endres, bare en har tid, lyst og råd.
Uten å ha fingra med denne saken, vil jeg tro at en kan fjerne den gjennomsiktige biten i bunnen av 1.seksjon. En får da en lavere "patron", som en med all sannsynlighet kan sette ett powerhead oppå.

Om en bytter ut filtervatten med svamp som skal være rekesikker (30ppi), vil jeg tro at filteret slik det er tiltenkt drevet, vil slite voldsomt med å sirkulere vannet.

Personlig foretrekker jeg Proflow til reke\ yngelkar, enten som eneste filter, eller som "sokk" over innsug til utvendige filtre.
Det var jo ikke akkuratt veldig dyrt da. Du kan jo prøve og modifisere en liten først for å finne ut av hva som må til for å sette på power head.
Den kan umulig være en vanskelig oppgave men aldri si aldri
Jeg ble litt fristet til å kjøpe en.
Gi oss en tilbakemelding om hva du gjør hvis du kjøper et filter.

Andreas
Men Frank, selv om det drives av en luftpumpe, så er det jo noe a la samme prinsippet som det etterhvert verdensberømte "Hamburger Mattenfilter"? Det er jo mye brukt blant "de store gutta" innen akvaristikken både i Tyskland og England, og utifra bildene jeg har sett, drives hele den svære filtermatten (blåsvamp) av en luftpumpe bare. Med så mye mindre svamp som dette er, burde det jo gjøre jobben, selv om jeg ikke modifiserer og truer inn en powerhead eller noe?
Jeg har sett bilder som Ian Fuller (Corydoras-eksperten) har lagt ut, og han skryter fælt av dette Hamburger mattenfilteret. Såvidt jeg kunne se av de bildene der, brukte han rett og slett luftpumper til å drive dem.
Navnet har filterløsningen fått fordi man mener at det var blant tyske akvarister i Hamburg at denne type filterløsning med blåmatte først ble "funnet opp".

Nå ble jeg usikker. Trodde kanskje det var et bra patent, disse svarte søylefilterne jeg la ut bilde av... Synes egentlig den greia så litt bedre ut enn tanken på et helt hjørne i karet med lysende blå svamp

Her er en av de mange hundre sidene som dukker opp på Google om man søker på Hamburger mattenfilter, de fleste bruker luftpumpe, selv om mange også har gått over til powerhead (sikker alt etter hva slags fisk man skal ha i karet).

Hmmm... jeg fant faktisk noen svarte filtermatter på eBay i går.... kanskje jeg går for hjørneløsningen i de 3 nye 98 literne mine likevel? De var ikke så dyre, og det nesten (for første gang plassen jeg sparer utenfor akvariet som er viktig nå. Det blir trangt med en reol til og en haug Eheimere.
Kanskje jeg må bite i meg ergrelsen over å måtte velge innvendig løsning

Det eneste dumme er at de svarte filtermattene på eBay kom i en pakke på 3, der det var en svart, en grønn og en blå. Det stod ikke noe om at den svarte skulle være noe spesielt (man tenker jo på kullsvamp med en gang), det virker som om alle tre var vanlige filtersvamper.
Joda, en del av disse blåfiltermattene drives med ren luftstrøm.
Det vesle meg ikke forstår, er hvorfor de ikke bruker noe som er både mer stillegående og effektivt Hadde selv blitt småtussete om jeg skulle ha bråkebøtter til alle karene

Disse hamburgerne, er jo samme prinsippet som det en del her til lands bruker; blåsvamp i den ene enden, med ett powerhead bak.

Men når det gjelder den aktuelle filtermodellen, blir dette på en noe annerledes måte.
Det hele handler om hvordan vannet må oppføre seg. I en slik sylinder, vil vannet trekkes inn der det er lettest.
Bak en slik blå vegg, vil det handle om store deler av den store filterflata, rett å slett siden det spiller liten rolle rent motstandsmessig om vannet trenger gjennom oppe eller nede.

Mulig at jeg tar feil, men jeg syntes dette søylefilteret ser en smule svakt ut
Du har sannsynligvis rett, Frank, for jeg fant det på en side som dreier seg om reker De to gutta som driver sjappa, er reke-frelste og bruker visst disse filterne overalt fordi de er så gode i reke-kar (er rekesikre).

Men ok, jeg lurer på om jeg har fått inspirasjon til noe annet....

Forresten, er det noe i veien for å plante ganske heftig foran et slikt blåsvamp-hjørne...? Det vil kanskje stå i veien for partikler på vei mot filteret? Tenkte egentlig for å skjule det mest mulig, men...?


Har foreslått hjørnevarianten med blåfilter til deg før, men avesjonen din mot den blå veggen sitter hardt i

En om du kombinerer de to tankene. Det vil si at du gogler deg frem til et sted der de selger sorte bøybare plastfronter(som på filterert her) og fester den på blåsvampen. Nylon på det sorte gitteret og en knapp bak på blåsvampen for feste.

Joa, Geir, men jeg er på gli, ser du ikke det? Jeg regner nesten med at det blir noe slikt du foreslo, siden gulvplassen har en del å si her.

Jeg skal se hva mer jeg finner via Google
Geir, ditt forslag bet seg fast, så det blir den filterløsningen

Det blir altså hjørnevarianten med svamp og powerhead bak, men jeg har bestilt svarte svamper på eBay Jeg har et par powerheader liggende, men trenger en til, så det er bestilt det også.

De svarte svampene kom i pakninger på 3, men de to andre svampene var i andre farger (3 pack med en av hver i fargene; svart, grønn, blå).
Det er de svarte svampene jeg er ute etter, men de grønne kan kanskje brukes de også. Litt lettere å stikke vekk grønne svamper bak grønne planter, enn det er med knallblå?


Bilde av svampene her.

Jeg kjenner jo målene på akvariene jeg har bestilt, og jeg har likedan fra før. Nå må jeg bare tenke ut målene på glasslistene jeg må ha for å lage dette hjørnet som svampene skal klemmes/festes bak.

4 cm brede glasslister er visst greit har jeg lest? Karet er 35 cm høyt, så glasslistene kan kanskje gå nesten helt til toppen? Hva med 33 cm? Eller 34?

Det skal ikke være dekkglass her, så det trenger jeg ikke tenke på.
Vet du noe om konsistensen på disse, ppi ? Har aldri skjønt hvorfor svampene skal være så innmari blå.

Har sett de der 3 pakkningene, trodde det var for å ha egg i)
Nei, jeg vet ikke ppi på dem, det er litt dumt. Jeg må bare krysse fingrene for at det er passende til dette bruk
Jeg har lagt merke til de egg-gropene i dem, ja, men jeg synes det ser ut som det er bare ene siden som har det og den andre siden er flat. Jeg vender den flate siden ut, tenkte jeg
Enig med Frank når det gjelder sirkulasjonen, men om det finnes en mulighet til å strupe igjen noe i den nærmeste, litt mindre i den midteste og ikke i den borterste burde det gi jevnere sirkulasjon. Blir litt jobb å finne ut av hvor mye for hver enkelt det må strupes.

Ellers så den jo ganske fancy ut da, høy "wow" faktor for besøkende... :o)
mona o
Nå må jeg bare tenke ut målene på glasslistene jeg må ha for å lage dette hjørnet som svampene skal klemmes/festes bak.


Glasslister er helt unødvendig, siden du selvfølgelig skal ha innvendig bakgrunn på tre sider

Men for å være alvorlig: hvorfor bruker dere ikke dette?
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap