Eheim 2215 Classic eller 2224 ProI?

Jeg er snart stolt eier av et splitter nytt Juwel vision 180 liters kar (m/T5-rør!), og lurer på hvilket av disse to filtrene jeg skal velge?

Jeg ser det er mange som har 2224-filteret, og det er vel praktisk med kurver og koblingen i toppen? Men etter det jeg har klart å lese meg frem til virket 2215 noe sterkere. Tar jeg feil?

Jeg har planer om å bruke karet til discus (4-6stk, unge). Noen som har noen gode råd?

Ønsker alle en god kveld!
Jeg ville ikke prøvd meg på discus i et så lite kar.
Uansett så ville begge disse filtrene være alt for små til det discus krever av filtrering, selv i et så lite kar.
Ok. Men hvis jeg dropper discusen, hvike av filtrene vil fungere best?
2215 har mest filtermasse, mens 2224 dytter litt mere vann. Dette betyr at 2215 er litt bedre på biologisk filtrering. 2224 er mest praktisk med tanke på vedlikehold. (2224 bruker jeg i et 82-liters "karantene-kar", og der er ikke filteret større enn at det bør være såpass).
Selv ville jeg nok tatt spranget opp til en 2026 (eller 2028).
Hvilke akvariestørrelser produsentene sier filtrene passer til skal man ta med en klype salt. Det er mye bedre å ha et filter som greier å ta unna hvis det i perioder skulle bli feks litt overforing eller annet.
God filtrering er meget viktig for å holde god og stabil vannkvalitet. Legg litt ekstra penger i dette fra starten av, og du blir garantert fornøyd:
Jeg er helt enig, diskus er neppe det beste valget til dette karet. Ikke med mindre det er kun mens disse fôres opp til mer anstendig størrelse (som går fort om en gjør det riktig).

Når det gjelder filtrene 2215 og 2224, er dette begge ganske motorsvake filtre, med "gammeldagse" løsninger. Ut over dette kan begge være tilstrekkelig for holde vannets forurensinger under kontroll - selv med diskus under oppfôring i ett kar i denne størrelsen.
Det er mer på biten rundt gjennomstrømming at begge kommer til kort.

Forskjellen mellom 2224 og 2026 er ut over vanngjennomstrømming og tekniske finesser temmelig små.
Begge har ett volum til den viktigste filtermassen (ehfisubstrat pro) på 1,4L.
2224 har denne fordelt på to kurver, mens 2026 har denne i en. Med andre ord, er 2224 noe høyere og slankere enn 2026.
Mengden svamp, filtervatt og ehfimech har såpass liten betydning at jeg ikke orker å si mer om akkurat det

Personlig ville jeg uten å mukke gått for 2026 til dette karet, om lommeboka er ekstra på gli, 2028.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap