Corydoras

Jeg holder på å sette opp et 160 liters kar med fantomtetraer og coryer... kan jeg mikse forskjellige cory typer...
Hvor mange bør jeg ha, også av hver type??

her er karet
Corydoras er stimfisk, og bør helst være i grupper på minst 6 av hver art. Det er ikke problem å ha flere coryarter i samme akvarium, men det må være tilstrekkelig med individer av hver art til at coryene får en stim av sine egne å forholde seg til.
Som svaret ovenfor sier; det er helt uproblematisk å holde mange arter av Corydoras sammen. De er fredelige.
Men samtidig skal man ha i bakhodet at pansermaller helst holder sammen med flere av sin egen art. De vet godt forskjellen, det er ikke slik at "bare det er en pansermalle, så er det samma sak"

Det du derfor kanskje bør satse på, er f.eks. to arter, og heller kjøpe nok av hver så hver art får mange artsfrender å holde seg til. I en 160 liter ville jeg puttet opptil 20-25 Corydoras, avhengig av hva slags andre fisk du skal ha og mattilgangen de bunnlevende fiskene da vil få. En del fisk napper i seg mat på bunnen og "stjeler" ofte det som er ment som fòr til de bunnlevende fiskene. Bare pass på det om du har andre, glupske fisk, at også pansermallene får nok mat.

Tetraer er helt supre tank-samboere med Corydoras, de går flott sammen.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap