Forsøk så langt det lar seg gjøre å få vannverdiene så bra som mulig for fiskene. Dette tjener du på på sikt, da dette er noe som har stor betydning for både trivsel og helsa til fiskene.
Med en Ph på 8 i karet, vil jeg anta at Kh er noe forhøyet. Denne må da senkes for å få ned Ph-en.
Det viktigste er etter min mening, å finne ut om det er springvannet som har så høy Kh, eller om det er noe i karet som avgir karbonater.
Tapp derfor ett glass vann, la dette stå på benken over natta, mål Ph her for å se om denne er 8 der også.
Om Ph er lavere, er dette ett godt nok tegn på at noe avgir for mye karbonater i karet.
Vanlige syndere er hvite steiner, skjell og koraller.
Om Ph er lik i glasset med vann, som i karet, må du redusere Kh-en. Dette gjøres med å tilsette syrer til karet, enten i form av garve og humussyrer fra eikeblader, eikebarkekstrat eller tov, eller med Co2.
Alternativet er å tilsette andre syrer, f.eks som
denne Ph--en.
Ang Gh, bør du få testet denne før en starter å gi råd. Du kan forøvrig lese deg klok om du gidder å leite i 2 min her på AF
Finnes kilometerlange tråder med info (veeeel, det var å ta hardt i, men det som trengs av info finnes i ett svært stort antall tråder\ artikler)