Invasjon.. trulig av Malaysisk sandsnegle

Heisann...

Eg har fått meg ein fin gjeng i karet mitt.. truleg av typen: Malaysisk sandsnegle.
men det kan og vere nokon som likna veldig, sidan eg faktisk ikkje har sand, men relativt fin grus i akvariet.

Dei var greie å ha i starten.. sneik rundt å gjorde ikkje mykje utav seg.
problemet mitt er at det har blitt såpass mange av dei no, så treng å kvitte meg med ein del av dei..

må eg skifte ut heile sand/grusen for å gjere dette?
ikkje lett å ta ut ein og ein :-p

eller er det kanskje ein fisk som berre digga å ete dei? =)
tanken min er på 210L

takker
Å bli kvitt dem helt er utrolig vanskelig. Anbefaler at du bare tynner bestanden ved hjelp av sneglefelle eller plukking. Irriterende småkryp!
botia
kjøp noen stykker av en eller annen botia, de skulle gjøre jobben tror jeg. tror også at SAE ene mine spiser godt på snegl, fikk ivertfallproblemer med det da jeg ville ha snegler
Takker for raske svar..

prøver å plukke dei utav karet, men kjem sikkert like mange nye etter ei natt :-p

såg på ein fisk som heiter Botia almorhae, og den ser ganske fin ut.. + den passer bra i akvariet mitt..
Sandsnegler er såpass harde i skallet, at det er ett fåtall botia som i det hele tatt orker å sniffe på dem

Manuell utplukking er det klart beste. Legg en godbit på sanda, så trekkes "krapylene" til. Plukk så ut, enten med hendene, med en håv, eller rett å slett med å suge ut snegler og noe sand\ grus med en feit slange.
Inaktiv bruker
Når du først nevner snegler... ser ut som jeg også har fått snegler i mitt ene kar
Har 3 pakistaner botia i karantene i et annet kar. Leser på fiskebassen her at de tar snegler, men i dyrebutikken sa de nei.
Kan noen med 100%sikkerhet bekrefte eller avkrefte at de spiser snegler?
om dagen er det ikkje så mykje eg ser til dei, men når lyset har vore av om natt og det kjem på igjen om morningen er det det reine mareritt i karet :-s
garantert det beste tidspunkt for plukking
Marius F
Når du først nevner snegler... ser ut som jeg også har fått snegler i mitt ene kar :( Har 3 pakistaner botia i karantene i et annet kar. Leser på fiskebassen her at de tar snegler, men i dyrebutikken sa de nei. Kan noen med 100%sikkerhet bekrefte eller avkrefte at de spiser snegler?

De tar snegler. Alle botia tar snegler, noen er bedre en andre.

Andreas
Skjønner ikke problemet-har selv mange tusen sandsneiler, men ser de knappt, de kommer opp rett før lyset går av, og de er borte igjen når lyset komer på. Har selv biltema sand i karret/karrene.
Men er det et problem for deg så begyn å plukke
HAr man sand, er det lett å sile ut sneglene igjennom en passe grov hov. Kansje det går med en vanli sil på finere sand? Får ivertfall ut de største sneglene. Silingen gjøres under vann..
Tilfeldig bekjentskap
© Beate Tråsdahl Furulund
Reklame for plussmedlemskap