Temperaturkur mot hvitprikk

Har lest artikkelen "sykdom i akvariet" som ligger her, men er fortsatt litt i tvil om et par ting. Der står det:
"Få tempen opp til over 32`C, hold den der til alle parasittene har vært borte i 48-72 timer."
Når det samtidig står dette om hvitprikkparasittens livssyklus;
"Parasitten lever i tre stadier, der det er det tredje stadiet vi ser på fisken. Første stadie er parasitten gjemt i grusen, og andre stadie er den frittsvømmende, på jakt etter en vert. Tredje stadie lever den på fisken, for etter ca 48 timer, sprekke og strø ut masse "babyparasitter",
er jeg litt i tvil.
Er det slik at hvis jeg ikke ser nye utslag av hviprikk innen de neste 48 timene (etter de 32 gradene er nådd), så kan jeg begynne å senke temp. igjen og da forhåpentlig kunne føle meg trygg?

PS: Hvor gode sjanser har infiserte fisk til å overleve....?
De infiserte er så langt: 1 honninggurami, 1 guppy og 1 scalare ... (har 3 tigerbarber i karet (mot min vilje!!), som godt kunne ha vandret til de evige jaktmarker, men de ser ut til å være udødelige)

Ble litt lei her nå... tredje runden med sykdom i løpet av de siste 2 månedene og den andre med hvitprikk... blæh...
Da jeg hadde hvitprikk kjørte jeg med 32 grader i ca 10 dager. Jeg vet at dette ikke er helt "riktig" men prikkene forsvant ikke før da. I tillegg brukte jeg hvitprikkmiddel hver dag.

Alle mine fisk overlevde. Da hadde jeg over 40 stk.

Lykke til
Høres hardt ut for fiskene, men jeg bør kanskje investere i "hvitprikkmedisin" også.
Takker så meget
Så vidt jeg har forstått det så er det vanlig å bruke enten varmekur eller medisin. Både varmekur og medisin er en belastning for fiskene så hvorfor gi dem en dobbel så hard kur når en av dem er nok?
Vil anbefale en medisin som heter Tropical MFC. Du kurer fiskene i 2 dager med 3 dagers mellomrom. Ingen varmekur.
Det har fungert på fiskene i butikken jeg jobber og her hjemme hos meg. Kort og enkel kur.
Har vært gjennom dette selv, kjørte først temperaturkur, men det hjalp ikke, alle de smitta døde. Når hvitprikken kom på ny fisk etter en stund kjørte jeg en hard Esha Exit kur. Og det ser ut til å ha hjulpet nå, kan anbefales. Fiskene ser ikke så svekka ut, de trivdes IKKE i 32 grader.
Hvis det stadig vekk er sykdom i et kar ville jeg også begynt å se etter hva som egentlig forårsaker det og, om mulig, rette på det. Spesielt hvitprikk kommer ofte som en reaksjon på stress. Feil vannverdier, feil samboere, feil temperatur, stadige forstyrrelser og høy belastning (for mange fisk eller for dårlig pumpe) er bare noen av tingene som kan forårsake stress. Stressede fisker kan svekkes såpass at de blir mottakelige for sykdom, akkurat som oss
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap