Alger og fosfat

Det er ofte en ting som blir nevnt ved oppblomstring av alger,og det er fosfat innholdet i vannet....jo mere fosfat...jo mere alger.
I den forbindelse lurer jeg på om det er noen som kan gi et svar på hva fosfat kommer av....og ikke minst hvordan en kan fjerne eller redusere fosfatinnholdet i vannet.
Nå vet jeg at det finnes diverse filtermatrialer som inneholder stoffer som skal kunne fjerne eller redusere fosfatinnhold,men dette er selfølgelig spesial ting som koster en del...her kan jeg tenke meg at det må finnes noen billige tjuvtriks som kan gjøre samme nytten istedet for disse dyre filtermatrialene...
Nå har jeg ikke problemer med algevekst i mine akvarier men det er vel di fleste som stifter bekjentskap med dette før eller siden vil jeg tro.
jon...
Fosfater er noe en finner i det aller, aller meste av fôr en tilfører karet. Dette er årsaken til at en finner forfat i de fleste akvarier.
Springvannet kan hos enkelte inneholde mer fosfat enn hos andre.

Siden planter i til dels liten grad nyttegjør seg fosfat (rettere sagt; de bruker forsvinnende lite Po4), er vannbytter den enkleste måten å få redusert Po4-nivået på.
En bør også treffe en balanse med tanke på tilførsel av næringselementer, og det som kan naturlig forbrukes i karet. Dette betyr at en god del akvarister bør vurdere både mengde fôr, og mengde fisk, for å holde Po4-nivået under alge-nivået.

Det skal også sies at det er ett forhold mellom hvor mye P04 og hvor mye No3 en bør ha i karet. Mener at det bør være mellom 20-25 ganger så mye No3 i vannet, kontra Po4, for å unngå de mest ekstreme oppblomstringene.

Selv tilfører jeg både No3 og Po4 i samtlige kar, så det er fullt mulig å holde nivået mer enn akseptabelt lavt, uten masse tøvete filtermasse
Tilfeldig bekjentskap
© Arne Olsen
Reklame for plussmedlemskap