Hvilken belysning er best for plantevekst/fotosyntese?

Har leta litt rundt på nett og tråder her på sida, og det som slår meg når det gjelder plantebelysning er at det er noe motstridende informasjon. På den ene side er det "allmenn" kjent at planter benytter seg best av fargespektret mellom ca 5-7 tusen kelvin (rødlig lys). På den andre side ser man at fotosyntese er på sitt mest aktive når man har BÅDE rødlig (lav kelvin) og blålig (høy kelvin) lys. Hva er da mest effektivt? BARE lys med varm farge eller en kombinasjon av rød og blå farge? Har et kar med 4 lysrør, vurderer fram og tilbake om jeg skal kjøre med 4 røde eller 3 røde og et blått. Bryr meg ikke om fargegjengivelse i forhold til fisk og blålig lys.....
Det er motstridende informasjon fordi det ikke er noe enkelt svar. Driver med en planteartikkel for tiden og har lest litt om saken.

Når man deler opp lyset (i farger man ikke ser) i bølgelengde så har blått lys (uv) mellom 300 og 350 nanometer mens rødt (infrarødt) er mellom 700-750. Det blå lyset har kortere bølgelengde, og dette gjør at det passerer gjennom vannet lettere og når mer av planten. Samtidig er lys mellom 650 og 680 nanometer det som er det mest effektive punktet for fotosyntesen. Men dette lyset vil ikke bryte vannet like lett som det blå lyset som har kortere bølgelengde. Derfor vil rødlig lys ikke nå planter på bunnen så lett og blir fortere absorbert.

Derfor mener boka mi at det idelle for fotosyntesen er lys som topper på 650-680nm og er rødlig. Men for menneskeøyet ser ikke dette nødvendigvis så fint ut Derfor er lys med sterkt blått og rødt foretrukket.

Men... Så har selvfølgelig plantene selv noe å bety. Forskjellige bladfarger forteller hvilken lystype planten benytter seg mest av. Kjapp oppsummering fra bokji, litt blanding av rett fra boka og meninger her:

Lys grønne blader
At bladet er grønt betyr at grønnfarge blir reflektert og ikke absorbert av planten. Det at den er lys betyr at mindre lys blir absorbert over hele spekteret og at den ikke får utnytta så mye lys. Den krever derfor høy intensitet av lys for å kompensere for mindre klorofyll i bladene. Mitt personlige eksempel her må være Hygrophila Corymbosa som vokser som en kanon med bra lys.

Mørk grønne blader
Mørk grønn betyr at plantene absorberer mindre grønt lys enn lys fra andre farger i spekteret. Dette betyr mye klorofyll, og det gjør at planten utnytter gitt lys bedre og kan trives med lite lys. Foreksempel Anubias arter.

Rødlige blader
Som nevnt er det rødlige lyset der fotosyntesen er mest effektiv. Men i røde blader blir dette lyset reflektert. Den andre fargen betyr at ikke klorofyll men et annet pigment (karoten ellerno) blir brukt til å fange lyset og gjøre det om til energi planten kan bruke. For å kompensere for mangel på rødt lys vil planten trenge mye blått og grønt lys, blir da nokså kravstor. Har selv erfart dette på Ludwigia Repens arter når jeg skifta lysrør. Mange planter vil forandre fargen på bladene basert på lysforhold og om de er langt oppe eller nede i karet.

Håper det var noe nyttig her, men det kan jo være du har lest alt dette allerede. Uansett. Litt kjapt fra hodet og sjekka mot boka, så det kan være feil her og der.
Interaksjon mellom lys og planter
Pusher tråden min litt opp da jeg har blitt skyvd ut, går til sengs og håper på et svar imorgen. - Fra noen som VET og ikke bare tror.....

Sorry Bixen, så ikke at du hadde svart før jeg la inn ny tråd Joda har da lest alt det der jeg også, mulig er det jeg som har litt treigt for å skjønne det, men jeg føler fortsatt ikke jeg har fått no skikkelig svar på hvilke forhold planter (grønne) vil vokse best under. Blanding av rødt og blått, som jo skal være det som aktiviserer fotosyntese best mulig. Fotosyntese er jo det plantene bruker for å vokse. Eller bare rødt, som planter visstnok skal dra mest nytte ut av. For meg høres dette ut som motstridende opplysninger. La oss nå si at spørsmålet gjelder planter som står like dypt under vann.
Det jeg skrev om lys som topper på mellom 650 og 680 betyr lys som har en kurve som stiger mot det og har en enkel topp der på det røde, og vil være veldig rødfarga for øyet også (kurvene står jo på pakkene til lysrøra som oftest). Det at det er så rødlig gjør at folk ikke vil ha slik type lys i akvariet, for sin egen skyld. Det er likevel det boka sier er det mest effektive for fotosyntesen. Men pga. folk vil at lyset skal være fint nevner boka lysrør som har høy rød og blått.

Det er ihvertfall sånn jeg tolker dette.

(Og det vil da gjelde grønne planter såklart)

Edit: Føler vel jeg forstår det, men vet ikke om jeg forklarer det godt nok. Men det vil såklart variere fra plante til plante. Man kan nok gi et konkret svar hvis du har et kar fylt av lysgrønne planter og vil finne lysrør som passer disse.

Før hadde jeg daylight rør fremme som passet de grønne plantene bra og sunglo bak som passet ludwigia repens som vokste som skudd og var fint røde oppe og gule lengre nede. Har nå variert litt, men uten tvil det lyset som passet det som var i karet. Og det er bare sånn du kan få svaret ditt i min mening. Blir for mange variabler ellers, men så lenge du ikke har røde planter så vil nok lys som er sterk i rødt spekter være mest effektiv for fotosyntesen som du nevner, det antar du rett i. Så hvis det ikke betyr noe for deg hvordan fargene i karet blir så er kanskje det tingen
Åkeeeeyyyy.....
Så det du mener er at et rødlig lysrør også vil inneholde blålige toninger som gjør at interaksjonen mellom blålig og rødlig lys kicker fotosyntesen best mulig igang? Nå legger jeg meg svarer på neste innlegg imårra. Men takk for svar
Noen som i det hele tatt har giddi å sett på denne artikkelen ?
Ja og nei

Hvis du har sett det regnbuespekteret på pakken til lysrøra så er det en kurve som viser hvor i fargene lysrøret har mest intensitet. Fra lilla (uv) til rødt (ir).

Det som anbefales BARE for fotosyntesen er at denne kurven er sterkest rundt rødt spekter og ikke har særlig intensitet i de andre fargene. Men hvis lysrøret bare har mye intensitet her rundt rødt så vil også lyset SE rødlig ut for øynene våre. Det påvirker jo ikke bare det "usynlige lyset".

Derfor sier de i boka at det som foretrekkes å se på i tillegg (for våre øyne) er lysrør som har sterk kurve både i rødt OG blått spekter. Ikke like ideelt for plantens fotosyntese, men siden blått lys går lettere gjennom vannet så vil det med mange plantetyper ikke være noe dårligere vekst.

Men det finnes jo mange mellomting til dette også, gulaktige lysrør osv.

Men jeg tror svaret du leter etter er at lys som er sterkt i rødt spekter hvis du ser på den kurven vil være det ideelle for fotosyntesen. Men hvis du skal velge lysrør utfra dette så ser jeg ikke hva nytte du har av å vite det når det uansett spørs hvilke planter du har og hvordan de er plassert

Vet ikke hvordan mer jeg skal forklare det jeg mener, så jeg sier meg ferdig her, så får andre overta i morgen

Frank: Jepp, men altfor heavy for lettvektere som meg. Forstår ikke helt hvordan en skal bruke talla den gir, men den sier vel samme jeg har oppfatta sånn ellers
Har skjønt det nå.....
Etter å ha lest, og snakka med en erfaren planteakvarist har jeg skjønt det. (skjønner ikke hvorfor det skal forklares så vanskeli overalt?) Ettersom jeg har forstått vil en perfekt sammensetning av rødlig og blålig lys for planter ha en kelvinstyrke på 4500-6500 k. Det er ikke sånn at fordi om lys har en lav kelvinstyrke så er den blålige toningen fraværende. Den er der bare i TILLEGG til den rødlige toningen. Utrolig masse forvirrende begrep og formler ute og går når det gjelder lys......
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap