JBL vs Tetra - må krype til korset

Etter å ha lest mange tråder og mange svar (av spesiellt Frank Angell) så måtte jeg bestille meg dråpetester fra JBL. De første jeg bestillte var ph (7,4-9,0 ), kh, no3 og nh4. Da disse testene kom i hus så testet jeg vannet før et vannbytte og ble reint skremt. Har hatt en del nh4/nh3 i karet og aldri fått det til å komme under 12,5 mg så jeg var spent. Testet med Tetra sin først og den slo ut på 25 mg/l. Så var det JBL sin tur og der slo den jammen meg ut på 10 mg/l. Gjett om jeg ble overrasket !!
Kjøpte dette vidunderpulveret hos Tor på Dahl`s dyrerike som skal egne seg for malawivann og puttet dette oppi for å teste det ut. Målte ph to dager før jeg fikk testene fra JBL med Tetra og der slo den ut på nesten 9. Fikk helt sjokk og satte i gang med vannbytte for harde livet. Så testet jeg vannet med tetra sin i dag og ph lå på ca 8,5-9. Ble litt frustrert, men testet med JBL og den slo ut på 7,4. Gjett om jeg ble satt ut. Har nå tilsatt halvparten av annbefalt mengde for malawi for jeg var litt redd for topp i ph, men målingene i kveld viste 7,8 så da er jeg trygg på å tilsette resten av dosen.

KH testen derimot viste det samme så der var det ingen overraskelser.

Min konklusjon om disse testene er at JBL både er mer brukervennlige i form av tabellavlesning og at de (i den ph testen jeg kjøpte) bare stiger 0,2 av gangen i steden for 0,5 og jeg ble skikkelig satt ut at de viste så stor forskjell.
En annen fordel må være at JBL sine var enklere å bruke syntes jeg. Man slapp å telle så himla mange dråper så den virker drøyere.

Dermed kryper jeg sakte til korset og kommer til å invistere i JBL tester for ph, no3 og nh3 fra JBL fremover. Om kh og gh er bedre fra JBL vet jeg ikke da kh, som jeg testet, viste det samme på begge testene. No2 har jeg heller ikke testet fra JBL, men kommer til å prøve den også.

Mvh en krypende Linka
hei=)
eg e heil enig med deg! JBL e mye bedre på det meste i forhold te tetra. har alltid vært fan av JBL og da spesielt for!
Hvordan vet du JBL sin test er mer korrekt da egentlig? Vet ikke om jeg misforstår hva du prøver å si her
Ser ut som denne tråden er forlatt, men prøver meg likevel: Jeg stiller meg også undrende til de enormt store forskjellene i testene. Det kan ikke bare skyldes tetra's unøyaktige "utforming" av sine tester. Her er grunn til å stille spørsmål både til bruker om det nye testutstyret helt sikkert ble brukt riktig. Hvis målingene likevel er riktig utført er det all grunn til å stille spørsmålstegn til hvem av produsentene som er direkte useriøse.
Inaktiv bruker
Hvis testene fra Tetra og JBL ble utført helt nøyaktig, skulle det vel ikke bli slike forskjeller? Iflg. testen til Linka viser enten JBL eller Tetra helt feil og det kan jo være hvem som helst av dem. Kan testene bli for gamle og dermed vise feil? Er ikke sikkert de er helt nye når vi kjøper dem heller.

Tester kan bli for gamle , fordampe , og bli forurenset ikke minst
Er i samme dilemma...
Jeg har erfart akkurat det samme som Linka når det gjelder Tetra vs JBL. Etter å ha tilsatt litt og litt natron for å øke ph har jeg testet ph med jevne mellomrom, og fikk også hakeslipp - etter å ha tilsatt 6 ss natron til 300 l vann viser testene følgende ph verdier: Tetra=9 og JBL=7.6 - hva skal jeg stole på? Det sies jo at natron ikke hever ph mer enn til max 8.3-8.5, slik at da kan ikke ph verdi på 9 stemme. Derimot så burde ph være høyere enn 7.6 etter 6 ss med natron.... Har også en tredje test fra Elos - her blir fargen på testen en annen enn noen av de på fargeskalaen som følger med.... så nå vet jeg ikke helt hva jeg skal tro.....
Torhild
Kan testene bli for gamle og dermed vise feil? Er ikke sikkert de er helt nye når vi kjøper dem heller.

De kan bli for gamle, ja. Tetra har ikke datomerking på sine, så der har du ingen anelse om hvor gamle de er. Ihvertfall Sera har datostempling. Jeg har selv erfart at Tetratester blir for gamle. Jeg fikk avlesninger på NO2 (Tetra testsett) som jeg ikke kunne skjønne kunne være riktige. Jeg dro så ut og kjøpte ny test (Sera denne gangen), og da rimet svaret langt bedre. Forresten har jeg også opplevd å kjøpe for tester som allerede er gått ut på dato. I mindre, lokale dyrebutikker, er ikke alltid etterspørselen etter dråpetester den største, og da kan det hende at testene blir stående lenge i hyllene. Veldig lenge! Og datostemplingen er gjerne satt ganske mange år fram i tid. Da er det skremmende å finnet ut at den testen man akkurat kjøpte faktisk allerede har gått ut på dato... Det har skjedd meg flere ganger faktisk (det var riktignok fra samme butikk)!

Etter at jeg kjøpte en JBL-test, er jeg definitivt blitt JBL-fan. I tillegg til at de er mest brukervennlige, så sier magefølelsen min at dette er til å stole på. Jeg vet at magefølelsen ikke akkurat er vitenskapelig testing, men magefølelsen har det med å ha rett. Jeg tror det handler om at resultatene stemmer bedre med det man forventer at det skal være, eller ut fra hva sannsynligheten er for å få akkurat det svaret. Og så handler det faktisk litt om helhetsinntrykket når man ser hvordan ting ser ut når man åpner pakka: Måleglass, fargeskalaen, nøyaktigheten på skalaen, brukervennligheten, brukerveiledningen osv.

Jeg skal innrømme at jeg alltid har trodd at Tetra var de mest seriøse, rett og slett fordi det er det merket som det selges mest av i butikkene. Men jeg har blitt mer og mer skeptisk til testene fra Tetra, etterhvert som jeg har brukt dem. Jeg har nå tester fra både Tetra, Sera og JBL, og vil rangere dem i motsatt rekkefølge. Tetra er den som jeg har opplevd at jeg stoler minst på...
Lena1974
Jeg har erfart akkurat det samme som Linka når det gjelder Tetra vs JBL. Etter å ha tilsatt litt og litt natron for å øke ph har jeg testet ph med jevne mellomrom, og fikk også hakeslipp - etter å ha tilsatt 6 ss natron til 300 l vann viser testene følgende ph verdier: Tetra=9 og JBL=7.6 - hva skal jeg stole på? Det sies jo at natron ikke hever ph mer enn til max 8.3-8.5, slik at da kan ikke ph verdi på 9 stemme. Derimot så burde ph være høyere enn 7.6 etter 6 ss med natron.... Har også en tredje test fra Elos - her blir fargen på testen en annen enn noen av de på fargeskalaen som følger med.... så nå vet jeg ikke helt hva jeg skal tro.....
Stemmer at natron stopper på 8,3, så om en får høyere Ph enn dette, skyldes det at det er store mengder andre karbonatier i vannet.

Jeg anbefaler deg å få målt Kh, denne er en god indikator på om Ph er det ene eller det andre.
KH=8 (hvis tetra sin test er riktig.. ;o))
Lena1974
KH=8 (hvis tetra sin test er riktig.. ;o))

Jeg vil anta at verdien da er midt mellom de to målingne, altså mellom 8 og 8,3 ett sted.
Dette med normale mengder Co2 i vannet.
Ja, tror jeg skal slå meg til ro med det... Kunne vært artig om noen som har elektronisk ph kontroller kunne testet opp mot andre ph-tester, som feks jbl og tetra..
Bestilt
Jeg har akkurat bestilt meg vann-test i fra Tetra (den har ikke gått i bestilling ennå). Bør jeg gå over til JBL etter det jeg leser her eller er det ingen som er helt sikre på hvilken som er riktig. Er det ingen som har f.eks ph 7 kalibreringsveske til elektronisk probe som kan prøve å måle med begge testene og se hvilken som stemmer?
minim&co
Er det ingen som har f.eks ph 7 kalibreringsveske til elektronisk probe som kan prøve å måle med begge testene og se hvilken som stemmer?
Jeg har testa begge i væske med kjente verdier, og måler noenlunde korrekte verdier på begge.
Det er lettere å lese av JBL sin, men der en ikke trenger ektremt nøyaktige anvisninger, er begge fullt brukbare.

Det virker for meg som det er ulik respons på de ulike fabrikatene på ulike forbindelser. F.eks saltsyre, gir gjerne utslag i form av alt for høy visning av Ph (trolig på grunn av ledeevne)
Jeg har brukt mye tid på å finne gode testsett for å ha med på tur og har gjort mange erfaringer.

Min generelle erfaring er at JBL har de mest nøyaktige testsettene av de merkene jeg har erfaring med.

Sera funker også bra på Nitritt og pH. Prodac er trolig det dårligste jeg har vært borti i alle sammenhenger. Jeg har bl.a målt nitritt til 0,8 mg/l med både Tetra og JBL (som jeg stoler på siden jeg har tidligere meget gode erfaringer med og fordi de viste nesten identiske resultater) Prodac slo ikke ut i det hele tatt. Akvariet hadde stått oppe i to og en halv uke, og det er svært trolig at det var nitritt der.

I forrige uke kom en kar med en vanntest han hadde fått målt til 4 i pH. Fisken (platy, sverddragere og guppy) hadde det fint. Jeg målte ph til 7,4 med JBL og Hanna Instruments halvproffe elektroniske PH-måler.

JBL har refill-flasker når settet er tomt for reagens. Det er kult og billig.

Thor
Når jeg målte med ny kalibrert ph penn,hviste pennen å tetra sinn ph så å se likt. Forskningsstasjonen på flødevigen testet ph til tetra. Den stemte helt den.
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap