Frittsvømmende discusyngel....bokstavlig talt!!

Jeg har ett discuspar som nå endelig har fått roen til å komme så langt at de har fått frittsvømmende yngel. Yngelen ble frittsvømmende i går(28.11).
Dette paret har lagt masse egg tidligere og hatt wrigglers ett par ganger. De har ikke fått fram noe av dette grunnet at det alltid har skjedd i selskapsakvariet, hvor det er masse "rovfisk".
Nå går de i leksakvariet, og det er fullt av yngel som vimser rundt. Det ser ikke ut til at yngelen søker foreldrene....? De holder til i overflaten i et hjørne av karet.
Tror egentlig ikke foreldrene skjønner bæra...!
Er jo vant til at yngelen er som limt inntil foreldrene i denne fasen.

Er det noen som har erfaringer med dette?

Jeg kan jo for opp yngelen selv, men ser for meg dette som vanskelig.
Andre løsninger?
De må ha nyklekket artemia den/dem først dagene, uken. Har bare drettet et kull ed diskuser selv og hadde jeg ikke hatt nyklekket artemia så tror jeg "småtissene" hadde daua.
Så du burde ha satt i gang med klekking egentlig så fort egga var lagt, eller ihvertfall nårde ble wrigglers.
Dette er mi lile erfaring med å drette diskuser da(har som sagt bare drettet et kull, og av 28 stk yngler så levde 27 stk opp, og 24 av disse er solgt og jeg sitter igjen med 3 "perfekte" diskuser.

Så hvordan du skal fore de opp selv det vet jeg ikke-er ike lett åfåde til å spisene annet enn nyklekket/sprellede artemia(min erfaring da).
Men det går sikert, får håpe du får noen råd om hvordan du redder de.

Kjøp artemia egg fra tropefisk og lag klekkere selv(så har de masse god mat, men det er vel litt sendt å begynne med det nå-de trenger mat fort).
Joda...artemia har jeg, men det får de først etter en liten uke. De skal jo begynne å spise av foreldrene med en gang de blir frittsvømmende. Det er der det svikter.


Oki-mine fikk artemia fra første dag de, og det fungerte utmerket her hos - men ingen fasit her i bransjen, men jeg hadde pøst på med ny klekket artemia-kanskje det hadde hjulpet.
Får/tar de ikke mat seg løpet av veldig kort tid, så er det over og ut med de, så hva har du å tape på og pøsse på med ny klekket artemia??
Har satt igang klekkeriet, så jeg tenkter jeg følger rådet ditt og pøser på med artemia. De skal være klekket i morgen......

Har lest ett sted at det er mulig å bytte ut foreldrene med mer erfarne dersom begge par har hatt lek i samme tidsrom....?
Har ett annet par som nylig hadde wriglers som ble spist opp(av noen)

Anybody..?
Hei. Dette kan skje noen ganger - spesielt med Pigeon blood eller rød marlboro. har du det? Yngel vil søke mot alle andre mørkerer gjenstander i akvariet untatt foreldrene.. Løsninger er å ha de i ett bart akvarium, helts med hvite eller lyse vegger og bunn. Ta også bort potten. Dette hjelper i mange tilfeller. Om de ikke finner foreldrene rimelig raskt. Vil ikke dette kullet overleve. Artemia er for tidlig enda.

lykke til - fyr løs om du trenger flere svar.
Tenkte faktisk at det kunne være noe med fargen også ja..... Den ene er pigeon blood og den andre er marlboro red. Har hatt mange kull med mine rød-turkis og disse blir veldig mørke når de har yngel, men kan ikke se noen fargeforandring på disse røde fiskene.
Nå ser det ut til at det har ordnet seg noe. Iallefall følger yngelen foreldrene nå selv om de fortsatt vimser mye rundt.

Jeg krysser fingrene.......
Har selv hørt om det/lign problemer på nevte fargevariant-det at de ikke forandrer farge.
Tilfeldig bekjentskap
© Britt Brynildsen
Reklame for plussmedlemskap