Nystarta akvarie.

Ja idag klargjorde eg akvariet.
Planta hurtigveksende planter,og har brukt Engelsk elvegrus 3-6 mm
Så har eg sett inn ei lita pumpe som er innkjørt i påvente til eg får den eg bestillte. Ei utvendig Eheim 2026. Håpe den kjem denne veka.
Kor lenge må pumpa stå sånn ca? Den utvendige altså., før eg i det heile kan ha fisk i. Eg tenkte til over nyttår. Er det passe tid.
Ønske ikkje meir nitritproblem.
Det tar normalt 6 uker før ett utvendig filter begynner å bli skikkelig innkjørt.

Var jeg deg, ville jeg nok forsøkt å skaffe noe filtergørr, slik at du er garantert at bakteriene får fotfeste.

Sett inn noen hardføre fisk etter 2-3 uker, slik at de kan produsere avfall til filteret.
Bakteriene trenger næring for å formere seg\ overleve, så om du ikke bruker fisk til dette, bør du "fôre" filteret av og til

Kan ta filtergørr fra Fluvalfilteret som er i 54l,en. Kan vel og bruke bakterie på flaske.
Kva er Hardfør fisk? Har 4 pansermaller og 1 Ancictrus, som har overlevd nitriten så langt. Kanskje eg skal flytte over dei seinare vis dei lever.??
Guppy og Platy har eg igjen kun 3 av.
Både guppy og ancistrus er hardføre fisker, de to andre du nevner vet jeg ikke så mye om.
Tok selv 2 guppy oppi mitt kar (96 L) etter 4 uker og 2 til etter 1 uke til, det gikk helt fint.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap