Trenger innspill, vannet i flere kar er blitt grønt... (side 2)

Tatt fatt i saken jeg nå og begynt å tømme karene helt, for så å fylle litt vann i de og vaska det med svamp. Tømt det igjen for så å skylle det igjen...
Greit når man har en del kar å ta av
Her kommer bilder med sammenlikning av et dårlig og et flott kar.
Her ser dere hvor jævlig det ser ut.

[External Image]
Det karet der er tømt og rent nå.
Fredly
Her kommer bilder med sammenlikning av et dårlig og et flott kar. Her ser dere hvor jævlig det ser ut.


Oj! Det var jo ikke akkurat en overdrivelse å si at vannet var grønt... Det ser jo nesten ut som noen har mistet ei bøtte grønn maling oppi.
Inaktiv bruker
Enkel sak å fikse dette
Hei Har slitt med samme problemet, og etter utallige kjemikaliske kurer og store vannbytter kommer bare algene tilbake.
Jeg kjøpte uv lys fikset saken permanent, bruker ikke uvelys nå hadde det gående en måned etter flytealgene var vekke, akvariet er nå perfekt.
Brukte 9w (den minste) til 530 L akvarie, etter oppskrivften skal dette være alt for svak, men dimensjoneringen for disse er ved sykdom, man trenger ikke så kraftig som anbefalt på pakningen for å drepe alge sporer.
Lykke til.
Ser ut som om de har en UV vegring her - de må selfølgelig prøve vannbytte og mørklegging - det virker noen ganger.

Men jeg vill uten å nøle brukt UV filter først som sist - det funker og er utrolig mye mindre jobb og langt triveligere - både for fisk og for akvarist.
Støtter Gunnart her, en metode som vi har prøvd flere ganger og lykkes med.
Inaktiv bruker
jepp
Jepp bruk uv, jeg fikk de bort helt en gang med stort vannbytte og nedkøling pluss redusert lys til 6 timer dag, men det varte bare en uke og så var algene like spenstige-huff, samt at det gikk med noen fisk i det store vann byttet (90%). prøvde flere ganger med vanbytte på70% var ikke nokk, skal det ha noen effekt må alle sporer drepes, og det oppnådde jeg nesten med dyp nedkøling... men det var ikke nok, har også prøvd kull hvis du er inne på de tankene, men det er heller ikke bra nokk for sånne type alger, de er for små..
Fredly
Her ser dere hvor jævlig det ser ut.


Jepp - velkjent. Hadde ned i 20 cm sikt i min 150 liter. Så omtrent slik ut - som litt tynn suppe...
Det ble faktisk enda grønnere av vannbytter - så jeg lot det få stå i fred en stund og reduserte lyset. Det fungerte. Har en UV rigg, men brukte den ikke.
Inaktiv bruker
Prøvde det samme(latt det stå en stund), men da jeg får en smule lys om kvelden på sommeren gikk det ikke måtte ha uv. Opplevde det samme at når jeg hadde vannbytte økte mengden av alger.
Tilfeldig bekjentskap
© Rolf H Dahl 2013
Reklame for plussmedlemskap