Stort akvarie på spes.mål?

Noen som vet om firma/butikk her på vestlandet som har kunskap/ekspertise til å lage akvarium på ettpar m2 på spesialmål?
Har vært i kontakt med akvariet i Bergen og de hennviste meg til Glassmester Antonsen i bergens området.
Noen som kan bekrefte/avkrefte dette?
Andre forslag?
Nå er vel dette kanskje en tanke langt å kjøre, men hva gjør en ikke for hærligheten ?

Akvariekjelleren kan vel være ett alternativ?

Og for den del; akvarieudstyr.dk leverer kar etter mål, til etter min mening overkommelige priser.
Lars Odland
Noen som vet om firma/butikk her på vestlandet som har kunskap/ekspertise til å lage akvarium på ettpar m2 på spesialmål? Har vært i kontakt med akvariet i Bergen og de hennviste meg til Glassmester Antonsen i bergens området. Noen som kan bekrefte/avkrefte dette? Andre forslag?


Det skulle være 2-3 m3 og ikke m2:/
Hmm...ja, men hadde vært greiest å fått dette i nærheten hvor jeg bor.

Og for den del; akvarieudstyr.dk leverer kar etter mål, til etter min mening overkommelige priser.

Nydelig, karet kom på mellom 40 og 50000 alt etter lengde 3,5 & 4 meter.
Rart, akvarieutstyr.dk skal ha for et kar på spes.mål 260x80x70 ha 25000,- og for et kar med samme målene som er "ferdig" lagd kommer på 10500,-
Dette må skjekkes opp...
Lars Odland
Rart, akvarieutstyr.dk skal ha for et kar på spes.mål 260x80x70 ha 25000,- og for et kar med samme målene som er "ferdig" lagd kommer på 10500,-


cichlidecentret.biz
tar for dette;
Aqualine 1460 liter i alu. Sølv 9.699,00
T8 Prestige Lampe 260x80 cm. Alu 8*36 watt. 5.549,00

Samlet indkøb: DKK 15.248,00
Tidligere har så fraktprisen til Norge vært 1500 + mva kr for en palle, så da skulle dette bli noe under 20.000 levert på døra di.

Prisene øker dramatisk når du ikke skal ha standard størrelse på karret. Skjønner nå ikke helt hvordan de klarer å produsere dem så rimelig, for som du oppdaget at hvis du skal ha noen til å lage selv et kar med standard størrelse stiger prisen med 150 %... Har sett at akvarieutleie i Bergen har lager akvarier tidligere.
Blir nok å hente selv hvis det blir kjøp fra DK, så slipper jeg moms også + endel billigere filtrer osv. Tror nok jeg må til med noe heftigere enn 300w T8 i et slikt kar også er de jo 70 høye.
Du får jo T5 Prestige Lampe 260x80 cm. Sølv 8*54 watt til 6.399,00. Om det blir nok lys med 436 watt T5 er jo avhengi av hva du skal ha i akvariet. Alternativet er HQI lamper. Det er heller ikke noe problem å bestille pumper, bakgrunner og det hjertet måtte ha lyst til på samme ordre.

Vanskelige å slippe å betale moms i Danmark og du kan komme til å bli avkrevd norsk moms når du kommer tilbake til Norge. Grensen for hva du kan ta med tilbake er på 6000 kr pr reisende og du kan ikke slik det er fortalt meg ikke gå sammen flere slik at du kan ta inn et akvarie på f eks 10.000 kr og si at vi tar inn halve akvariet hver.

(Det kan fort bli dyrt hvis du må betale både dansk og norsk moms.)
Sant nok, men ser at akvarieutstyr oppgir prisene sine eksklusiv dansk moms. Så eg det jo lov å ta en sjans når jeg kommer i land i Kristiansand
Det stemmer at akvarieudstyr.dk ikke oppgir den danske momsen når du ber om priser i norske kr, men du må nok betale med danske kroner når du selv henter dette i Danmark. La forresten merke til akvariet her var 2000 danske kr dyrere enn på det som jeg linket til tidligere.

Hvis du kjøper f eks

T5 Prestige Lampe 260x80 cm. Sølv 8*54 watt. 6.399,00
Aqualine 1460 liter i alu. Sølv 9.699,00
2 stk Fluval FX5 1.699,00 3.398,00

Samlet indkøb: DKK 19.496,00


Eller

Prestige 260 x 80 cm. Alu 8 x 54 w i T5 DKK 7,377,50
Aqualine sølv akvarium 1460 liter. DKK 11,650,25
2 stk. FLUVAL FX 5 (3.500 l/t.) Smart Pump DKK 2,392,00 DKK 4,784,00

Pris ialt DKK 23,811,75


Som du ser er det noen prisforskjeller. Uansett hvor du kjøper dette så vil jeg anbefale deg å bestille dette i god tid i forkant, slik at du er sikker på at de har det du vil ha inne.
Ser forresten at denne lystoppen leveres også med 12 x 54 w T5. Tror at dette begynner å bli store og tunge topper., spesielt siden du må løfte hele toppen for å gjøre noe nedi karret. Men det er jo et stil kar da..
Helt kriminelle prisforskjeller her til lands og i dk, hadde vel ikke kommet halvveis med 20k her til lands en gang.
Karet blir bygd inn i en vegg, så hvordan lyset sr ut spiller ingen rolle egentlig så lenge det er nok og rett lys til et godt beplantet kar.
Har også vært innom tanken på hqi eller metall halogen da jeg tror disse lyskildene kommer til sin rett i 70 cm høye kar.
Er vannet klart, dsv lite farge og svevepartikler er dybden ikke noe problem. Ulempen med HQI er varmen og stålevarme. Vanskelig med dekkglass bl a. Men som plantekar er HQI absolutt å se nærmere på spesielt hvis du har et teknisk rom du kan bruke. Ville nok også sett på mulighet for sump til et slikt kar, hvis du har plass. Lykke til.
Ser at prisene på selvbygde kar har økt noe helt jæ... siden sist jeg satt å lekte meg med kalkulatoren til akvarieudstyr... Var på ingen måte meninga å lure deg, Lars

Siden du skal bygge inn karet, ville jeg nok selv vurdert en løsning med kombinasjon av T5 og HQI (HQI=metallhalogen).
Selv hadde jeg nok hatt ett til to rør i bak-kant, og resten opplyst med hegende HQI god over karet. Strålevarmen bør da bli ett minimalt, om noe problem i det hele tatt.

Du kan sikkert gå for ferdige løsninger med T5 og HQI i kombinasjon, men fytte hel... de prisene det er på kraftige lamper av dette kaliberet...

Ang verdigrensen som Nils nevner, så stemmer det at en vare ikke kan ha verdi over 6 høvdinger for å tas inn mva-fritt. Varens verdi kan ikke deles på flere, irriterende nok.
Men om karet koster 5800, lyset 5000 og annet 5500, trenger dere "bare" å være 3 for å få dette inn mva-fritt
No afence taken Frank, tolket det ikke slik.
Ang. momsen, hvem trenger vel å kjøre på rødt når danskebåten legger til land
Nils Vollstad
Hvis du kjøper f eks [I]T5 Prestige Lampe 260x80 cm. Sølv 8*54 watt. 6.399,00 Aqualine 1460 liter i alu. Sølv 9.699,00 2 stk Fluval FX5 1.699,00 3.398,00 Samlet indkøb: DKK 19.496,00 [/I] Eller [I]Prestige 260 x 80 cm. Alu 8 x 54 w i T5 DKK 7,377,50 Aqualine sølv akvarium 1460 liter. DKK 11,650,25 2 stk. FLUVAL FX 5 (3.500 l/t.) Smart Pump DKK 2,392,00 DKK 4,784,00 Pris ialt DKK 23,811,75[/I]


Dette koster i stavanger.

Prestige 260x80 (8x54w) 8000,-
Aqualine sølv 1460L 12000,-
Fluval FX5 2 stk. 4600,-

Totalt: 24600,- (Levert Stavanger)

19500 DKK = 20500,-
23800 DKK = 24990,-

Med en kurs på 105.

Så har du moms hvis du skal gjøre dette lovlig, men uansett hvis du tar en sjangs så er 4000,- liten forskjell i forhold til risiko og tid og ferjebilett osv. Hvorfor gå over bekken etter vann?
Er det Dyrego du refererer til? De skulle ha 14500,- for dette karret.
Lars Odland
Er det Dyrego du refererer til? De skulle ha 14500,- for dette karret.


Det er Dyrego ja.
Jeg har selv en 325 og 720 fra Glassmester Antonsen som jeg er meget fornøyd med. Akvariene er pene og se på og holder en bra kvalitet.
Husker at han leverte akvarier til butikker i Bergen omegn da jeg selv var i bransjen for 10-15 år siden. Akvariene hadde navnet AquaDesign.
Da jeg bestilte 720'en i sin tid husker jeg at jeg sparte en del tusen.

Hadde kontakt med ham i forrige uke og ba om pris på nytt akvarie.
Målene jeg ba om å få en pris på var 200*100*80 og 200*100*70
Ba bare om budsjett priser. Han mente at det ville komme på 5000,- til 7000,- . Det var høyden på akvarie som ville være avgjørende. 80 cm høyden ville dra prisen opp mot +7000,- .

Frode
Da blir det straks 6500,- "spart" og det eter bare på seg da jeg også må ha bakrunn, flere pumper, evnt. T5 topp osv,osv. endte opp med å "spare" 12-14 høvdinger + at jeg får meg en langweekend i landet som det er så deilig å være norsk i...dog i en varebil som er langt fra komfortabel, men hva gjør man ikke for lidenskapen
Da skal jeg kontakte Antonsen å høre. Det er høyden som koster extra, da glasse blir tykkere.
Tilfeldig bekjentskap
© Sarj
Reklame for plussmedlemskap