Trenger råd: hvordan bekjempe alger i et fiskeløst (ikke-innkjørt) akvarium?

Ja, da har alge-fortvilelsen også angrepet meg. Har litt mer alger enn jeg føler meg komfortabel med, samtidig så er jeg usikker på om jeg kan sette inn noen fisk/snegler iom. at karet mitt er slik jeg ser det, enda ikke innkjørt. Og uten noe algespisende oppi karet, hva skal jeg da gjøre?

Skal prøve å gi litt bakgrunnsinfo slik at det kan være lettere å gi råd. Kan være det er mye her som er overflødig informasjon, men det får dere heller bare hoppe over

Først, noen vannverdier:

Nh3/4: 0
No2: mindre enn 0,3
Ph: ca. 7,25
Gh: 4
Kh: 2

Alt dette er testet med tetra dråpetester og dette er alt jeg har av tester, kan derfor ikke teste fosfor, jern evt. andre ting som kanskje kunne vært fordelaktig å vite noe om. Håper allikevel det kan være mulig å finne ut noe med denne bakgrunnen.

Jeg har et kar som nå har stått 3 uker med vann, sand og planter. Kun de to siste med gående filter pga. noen tekniske problemer. Jeg har foresett meg ca. 4 uker før jeg kan begynne å sette inn fisk, men lurer på om jeg må fremskynde litt for å få kontroll over algene.

Jeg har ikke byttet vann i karet enda, fordi jeg tenker som så at evt. ammoniakk/nitritt som måtte oppstå i karet bare kan være der for å på den måten få litt fortgang i filterets bakterieproduksjon. Jeg har derfor heller ikke fjernet i noen spesiell grad, råtnende blader og annet som har blitt liggende. Nå er jeg litt usikker på hvor stort sjakktrekk dette har vært, men iom at jeg ikke har hatt fisk i karet har jeg egentlig ikke brydd meg om vannet har vært spesielt gunstig i så måte.

Jeg har under perioden testet jevnlig med testene fra laborett-settet mitt, spesielt har jeg fulgt med på nitritt, men har enda ikke fått noe utslag der. Testen har alltid vist en litt kraftig gult, mørkere enn på det medfølgende fargekartet, men aldri vært i nærheten av oransj, som ville indikert en nitritt på 0,3. Jeg kjøpte og en ammoniakktest for ca. en uke siden fordi jeg ønsket å sjekke om det skjedde noe som helst av bakterieproduksjon i karet mitt, men har enda ikke registrert noe utslag på denne testen.

Jeg har siste halvannen ukene matet litt med flakfor, fordi jeg har forstått at dette kan hjelpe til med å få i gang bakterieproduksjonen i filteret.

Alle plantene mine har jeg kjøpt "brukt", på auksjon. Jeg har planter som jeg har ment skulle være ganske greie og hurtigvoksende nybegynnerplanter, bl.a. med tanke på algebekjempelse.
Jeg har bl.a. en sverdplante (E.bleheri), som jeg delte i to. Denne har slitt mye med gjennomsiktige blader og brune kanter.
Har også en del dvergsverdplanter såvidt jeg kan se (E.tenellus). Disse har hatt en tendens til å råtne. Er endel friske blader der, men de er nok i mindretall.
Har en sverplante til, som er litt rødlig i bladene. Vet ikke hva denne heter. Har hatt samme symptomer som de øvrige sverdplantene.
Har endel vallisneria, men de har hatt samme tendenser som E.tennelus, bladene råtner. Det er disse som forøvrig er kraftigst angrepet av alger nå.
Har også en gjeng med Hygrophila Polysperma. Disse er de plantene som trives best såvidt jeg kan se, men også disse har den siste uken hatt enkelte brune og hullete blader.

Jeg har aldri følt at plantene har trivdes spesielt godt. De var friske og fine når jeg satt de oppi karet, men oppdaget etter en ukes tid at de begynte å bli gjennomsiktige, brune i kantene og endel av bladene rett og slett råtnet. Jeg tenkte at iom at jeg ikke har noen fisker i karet som kan bidra med litt næring må jeg gjøre noe. Jeg kjøpte slike næringskuler fra JBL og plasserte disse i bunnlaget, i nærheten av plantene. Disse skal inneholde bl.a. jern som jeg anså var en av de viktigste årsakene til plantenes mistrivsel. Jeg kan ikke si at jeg har syntes dette har gitt noe utslag. De har vel vært i bunnlaget snaue to uker nå og plantene er fremdeles brune i kantene og hullete.

Har kjøpt Tetra Plantamin som skal inneholde endel stæsj, bl.a. jern som jeg tror fremdeles er for lite av i karet, om jeg tyder plantene rett. Har dog ikke turt å ha oppi noe av dette enda, iom. at jeg har fått vesentlig mer alger de siste tre-fire dagene. Redd dette bare gir enda mer næring til algene.

Lyset har stått på 12 timer daglig de to siste ukene. Styrt med tidsbryter. Lyser er 2 x 54w T5, standard lysrør som følger med karet: Juwel 240. Det står "Day" på det ene, som avgir ganske blått lys, og "Nature" på det andre - her er det mer gulaktig lys.

Phui! Mye info, forhåpentligvis noe relevant også.


Jeg kan prøve å få tatt noen bilder av algene, men jeg vet ikke helt hvor relevant det er? Slik jeg ser det så er alger i stor grad et resultat av at ting ikke er helt i balanse. Får jeg ting i balanse vil algene forsvinne, eller i allefall bli sterkt redusert. Algetypen er derfor "ikke relevant"?

Jeg tror at hovedproblemet er at jeg ikke har fått noe særlig sving på plantene og de har derfor ikke klart å ta seg av overskuddsnæringen i vannet, noe algene klarer. Såvidt jeg klarer å tyde plantene mine, har de ikke nok næring til å vokse slik de skal (jernmangel). De har næringskulene i bunnlaget, men dette fungerer tydeligvis ikke noe særlig (enda, tar kanskje litt tid før de kommer i gang?). Om jeg da tilsetter Tetra Plantamin i vannet så hjelper dette antakelig plantene, men algene blir sikkert også glade og da sitter jeg der med skjegget fullt av postkasser.

Jeg lurer derfor på om jeg må ta sjansen på å sette inn noe som kan spise opp litt av algene, før jeg kan ta sjansen på å tilføre vannet noe mer plantenæring? Men jeg vet ikke om jeg bør gjøre dette, iom at jeg ikke har hatt noen ntritt-oppblomstring enda og filteret er derfor ikke klart enda.

Jeg har planer om litt rolige fisker som f.eks. perlegurami i karet - derfor tror jeg ikke en fisk som SAE vil være noe smart her. Ancistrus er et forslag, men jeg har ikke helt bestemt meg for om jeg vi ha denne. Har planer om noen dvergciklider og har forstått at ancistrus elsker eggene til disse.
Jeg står da igjen med, slik jeg ser det, eplesnegler. Og jeg lurer derfor på å ta sjansen på å kjøpe inn en 3-4 slike for forhåpentligvis klare å bekjempe endel alger, uten å samtidig få stor belastning på det ikke-innkjørte filteret mitt.

Jeg tenker jeg nå umiddelbart skal ta å slamsuge litt kraftig for å få opp alt av råtne ting som ligger på bunnen. Jeg tenker samtidig å ta et litt kraftig vannbytte, f.eks. 50%. Er dette en fornuftig slagplan?


For å da oppsummere kort:
- bør jeg gjøre noe med vannverdiene mine?
- kan jeg sette inn noen få algespisere i karet mitt nå og er isåfall eplesnegler et fornuftig valg?

Setter stor pris på alle råd og kommentarer dere måtte ha.
Gidder ikke å lese alt, men eplesnegler er en dårlig idé, da de skal ha gode vannverdier.
Alger ja.
Hehe, "enter" hengte seg opp.
Du har jammen skrevet fyldig der! HVIS jeg var deg ville jeg redusert lysmengden til 10 timer. Latt jernet være (jern er en meget god pådriver på alger hvis du har det problemet), og putta oppi to ancistrus. Også latt karet være uten noen mere innblanding fra din side i et par uker. Funker ikke dette ville jeg hatt oppi algemiddel, slådd av lyset og dekkt til karet i 1-2 uker også tatt et vannbytte og slamsugd alle de (forhåpentligvis) løsnede algene.

Har du brune penselalger får du nok litt mere pes.

Hvor mange lysrør har du over karet, og hvilken typer?
Kesol
Gidder ikke å lese alt, men eplesnegler er en dårlig idé, da de skal ha gode vannverdier.


Ja, men har du noe forslag til hva som er galt med vannverdiene mine? Jeg har verken påviselig ammoniakk eller nitritt og phen er jo slik som eplesnegler foretrekker såvidt jeg kan se?

Morten Rønning
Du har jammen skrevet fyldig der! :) HVIS jeg var deg ville jeg redusert lysmengden til 10 timer. Latt jernet være (jern er en meget god pådriver på alger hvis du har det problemet), og putta oppi to ancistrus. Også latt karet være uten noen mere innblanding fra din side i et par uker. Funker ikke dette ville jeg hatt oppi algemiddel, slådd av lyset og dekkt til karet i 1-2 uker også tatt et vannbytte og slamsugd alle de (forhåpentligvis) løsnede algene.

Hehe. Ja huff, men takk for at du allikevel tok deg tid til å lese innlegget.
Ancistrus er jo en god idé, hadde det ikke vært for mine ønsker om å få til reproduksjon av dvergciklider etterhvert. Hva tror du om eplesnegler?

mona o
Hvor mange lysrør har du over karet, og hvilken typer?
Lyset er 2 x 54w T5, standard lysrør som følger med karet: Juwel 240. Det står "Day" på det ene, som avgir ganske blått lys, og "Nature" på det andre - her er det mer gulaktig lys. Jeg har ikke reflektorer.
Ancistrus + dvergciklider.
For min egen del liker jeg ikke drette ciklider, spesielt de som krever smått levende for, i selskapsakvarier. De trenger så massiv og grisete foring at jeg syns det er bedre å ha dem i et eget kar. Når det gjelder voksne ancistrus så har de aldri greid å komme seg inn i kokosnøtta til dvergene mine, åpningen har vært for liten til det. Og små ancistrus blir nok kjeppjagd før de så mye som nærmer seg åpningen. Dverger er noen skikkelige tøffinger.
Når det gjelder eplesnegler er min erfaring at de er relativt tandre med tanke på vannverdier, passer bedre i innkjørte kar og for å ta knekken på "små" algeproblemer. Ancistrus er mere effektiv.
Ceratoptera pteriodes

Den beste algebekjemperen jeg har vært borti
Det er en flyteplante. De lange røttene som henger ned i akvariet, suger opp absolutt alt av næring.

En stund etter oppstart av 180 literen min, ble halve innvendige bakgrunnen plutselig helt lysegrønn. Hentet noen store eksemplarer av denne flyteplanten i et annet kar, plasserte den oppi 180 literen. Den planta tyner livsskiten ut av algene på en knapp uke
(En uke etterpå var bakgrunnen terrakottafarget igjen)

Dette er et bilde av en pinglete liten avlegger. Men de blir store som tallerkener



[External Image]
Et par bilder fra 180 literen slik den ser ut i dag.
Tok bildene nå nettopp for få minutter siden, beklager kvaliteten.

Legg merke til at jeg har åpnet armatur-luken, og plantearten jeg nevner i innlegget ovenfor titter da opp over kanten av karet
180 literen er 45 cm høy, så de røttene er virkelig bra lengde på.

Den må trimmes veldig ofte, ellers skygger den for de to plantene på hver side. I midten er det imidlertid ingen planter på bunnen, så jeg har passet på at den holder seg der (trerota virker som forankring).




[External Image]

En titt ovenfra, gjennom luken i armaturet.
[External Image]
Det er sikkert lurt ja Mona. Da får du jo samtidig dempa noe av lyset algene også vil ha.
mona o
[B]Ceratoptera pteriodes[/B] Den beste algebekjemperen jeg har vært borti:-)

Oi! Den så barsk ut. Hvis ikke den tar til seg overskuddsnæringa i akvariet, gjør ingenting det!

Takk for tipset, da prøver jeg det. Er det forøvrig andre liknende planter som kan brukes, om jeg ikke finner akkurat denne i butikken? I artikkelen om hurtigvoksende planter under akvarieskolen står det om en annen flyteplante; Ceratopteris cornuta. Er dette evt. et alternativ?
Tilfeldig bekjentskap
© Erik Johansen
Reklame for plussmedlemskap