Lys....

Heisann jeg har et 160 liter helglass kar, målene er 40x40x100 har et heldekkende armatur/lokk på med 2 rør... ingen reflektor..
Jag har akkuratt kjøpt nye rør... super glow.. men er ikke fornøyd..
Har sett noen heftige kar med T5 belysning... er dette noe jeg enkelt kan ordne hva trenger jeg da.. og hva vil det koste.. og hvor kan det kjøpes..
Inaktiv bruker
Regner med att du har de vanlige t 8 rørene
festene til t 5 er annerledes,så du må gå for en annen lys topp enn den vanlige t8
t5 gir mye bedre intensitet med tanke på f,eks plante vekst
finns mye forskjellige rør her også
pris?regn med noen 1000 lapper

for bedre belysning ned i karet,med det du har kan du bruke aluminiums folie
Med T5-belysning vil lyset bli en del heftigere ja.

Alternativt er å hive i to ekstra T8-rør, da blir det ikke dyrt, men allikevel nok lys til å oppnå et forhold på 0,75 watt per liter i ditt kar. Selv kjøpte jeg to sett med Arcadia lysrørsett og et par reflektorer til min 160-liter. Skiftet ut de gamle lysrørene med nye. I de originale lysrørholderne har jeg nå Philips Aquarelle på 10000K, i de to "nye" lysrørholderne har jeg "Sun-Glo" på 4200K. Mye bedre og sterkere lys enn de originalmonterte lysrørene
Jeg antar at det er 30W rør du har over karet, og med riktige rør og reflektore, bør dette være tilstrekkelig til planter som ikke er alt for krevende.
Jo høyere lampen henger, jo mindre sentrert blir lyset, og da er det ekstra viktig med reflektore

Aner for å si det rett ut hva for rør det er som selges som "super glow". Google gav ingen relevante treff, ut over noe selvlysende som ikke er helt til akvabruk

Som det nevnes her, kan en bytte ut T8 med T5, men dette innebærer egentlig at en bytter ut absolutt alt utenom skallet til lampa.
Elektronikk og rørholdere er såpass ulikt at ikke noe kan brukes om hverandre.

Å bytte ut 2*30W med 2*39W T5 vil absolutt ha effekt, dette vil tilsvare tett på dobling av lysmengden sett mot T8.
Men en må nesten spørre seg selv:
Er det verdt såpass med penger?
Ett innbyggingssett for 2*39W, reflektore og rør kommer fort på 1800-2000 daler.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap