Gyppy og Mollyyngel. Hva er hva?

Hei,

Har fått ca 60 yngel i det "store" akvariet mitt! Ca 30 har jeg tatt i et kar som det bare er Neontetra i og en Albino panser Malle. Neontetraene bryr seg ikke med å spise dem så det går fint, Albinomallen bryr seg heller ikke.

(resten av yngelen svømmer sammen med de andre i det store akvariumet, noen blir sikkert spist,men det er en uke siden dem kommer og det er mange igjen)

Det jeg lurer på er følgende:

Noen er små, noen er litt større, noen er "blanke" mens noen er sorte.

Jeg aner ikke om det er Guppyyngel eller Mollyyngel.

Hvordan ser man forskjellen på om det er Gyppy eller Molly?

Tror dere at det kan være begge arter, at 2 har klekket ettersom de er så ulike og så mange?

Jeg har 3 Mollyer (2 jenter og 1 gutt) og 7 Guppyer (4jenter og 3 hanner)


Takknemlig for svar

Guppiyngelen er slankere (og ofte noe mer gjennomsiktig) enn mollyyngelen.
Du ser det best ovenfra.
Det er uansett ikke så lenge før forskjellen blir lett å se pga. farge.

Mvh. Nina
Hei og takk for svar

Kan jeg da nesten regne med at de sorte ynglene er Mollyer da?

Det kan du nok regne med. Det er bare de som får sorte yngel hos meg, iallfall, guppy (og sverddragere) får blanke/fargeløse yngel.
Hei Leifur og tusen takk for svar

Morsomt at de mørke kanskje er Molly da!

Hva tenker du om antallet jeg har fått?

Det er jo tydelig at det er minst en Guppy og en Molly som har fårtt fiskebarn, men tror du at det kanskje kan være 2 Guppyer som har fått?(flertallet er blanke barn)

Det bare "storyngler" hos meg nå i begge akvariene!

Noen som aner hva som er gjennomsnittet for Gyppy yngel og Molly yngel pr. "fødsel"?

*takk for svar*
Jeg er ikke akkurat noen superekspert, men hvis du har 4 voksne guppydamer så vil jeg nok tro at sjansen er stor for at MINST to av dem har ynglet. De yngler vanligvis jevnt og trutt hver fjerde uke, de der, så det blir fort mange av dem

Når det gjelder antallet yngel så har jeg ikke blitt klok på dette. Det varierer visst veldig - og det virker som om de av og til porsjonerer yngelen ut over flere dager. Men dette med størrelsen på kullene har vært diskutert flere ganger her på forumet, så du kan sikkert finne en del ved å søke.

Men 60 småttiser var en del, da!
Ja, det ble brått en hel haug av yngel *flirer*

Først hadde jeg (i oktober) 15 yngel som jeg "fanget" i en yngelboks.(dette var da på morgenen etter at en fisk hadde fødet, og jeg tror at kanskje noen var spist) Uansett var det lite i forhold til det jeg nå har fått. Hadde dem i en yngelboks.

3 overlevde og de puttet jeg etter 3 uker i det lille akvariumet.De svømmer fint rundt og virker som de er "glade"

Så tok jeg dem over i det andre akvariummet til samboer (der det kun er neontetra og en malle)

Samme dagen som jeg "tømte" yngelboksen så var det brått 60 +++ nye yngel i det store akvariummet.

Jeg lurte jo litt da at det kom såååå mange, (nettopp fjernet de andre)
Mulig det egentlig var over 60 stk. (litt vanskelig å telle)

Jeg tok da ca halvparten av ynglen over til samboers lilleakvarium, der dem svømmer rundt og har det så fint som bare det!

Fanger jeg alle må jeg nok kjøpe et nytt akvarium til
(har litt lyst da )

Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap