- Hjem
- Forum
- Off topic - diverse
- Organisasjoner å støtte?
Organisasjoner å støtte?
Postet 02.12.07 kl 19:20
Postet 02.12.07 kl 19:22
Postet 02.12.07 kl 19:48
Endret: 02.12.07 kl 19:55
Jeg støtter litt "lokalt", jeg dvs i Norge. Du nevner internasjonalt, men jeg snakker varmt om dette likevel ettersom deres arbeid er så livsviktig.
De siste 12 årene har jeg fast og årlig støttet Norsk Luftambulanse (NLA) med min medlemskontigent for hele familien. NLA gjør en uvurderlig jobb mht å redde menneskeliv når minuttene teller, der de er forulykket på de mest fjerntliggende og vanskelig tilgjengelige steder. De har lege i helikopteret, og kan gi livsviktig hjelp på stedet eller også på veien til sykehus.
Hjertestans, fjellulykker, drukningsulykker, bilulykker, alle slags tilfeller. De kan også hente hjem nordmenn som har forulykket i utlandet, dersom det ikke finnes sykehus på stedet som er bra nok.
Hvert år pleier NLA også å ha en spesiell innsamlingsaksjon, og ofte er det svært dyre men livsviktige hjelpeapparater som hjerte-startere de kan ha i helikopterne. Dette støtter jeg alltid, i tillegg til den vanlige støtten.
Røde Kors får også av meg, men ikke på fast "rutinemessig" basis. Jeg stoler på Røde Kors.
De siste 12 årene har jeg fast og årlig støttet Norsk Luftambulanse (NLA) med min medlemskontigent for hele familien. NLA gjør en uvurderlig jobb mht å redde menneskeliv når minuttene teller, der de er forulykket på de mest fjerntliggende og vanskelig tilgjengelige steder. De har lege i helikopteret, og kan gi livsviktig hjelp på stedet eller også på veien til sykehus.
Hjertestans, fjellulykker, drukningsulykker, bilulykker, alle slags tilfeller. De kan også hente hjem nordmenn som har forulykket i utlandet, dersom det ikke finnes sykehus på stedet som er bra nok.
Hvert år pleier NLA også å ha en spesiell innsamlingsaksjon, og ofte er det svært dyre men livsviktige hjelpeapparater som hjerte-startere de kan ha i helikopterne. Dette støtter jeg alltid, i tillegg til den vanlige støtten.
Røde Kors får også av meg, men ikke på fast "rutinemessig" basis. Jeg stoler på Røde Kors.
Postet 02.12.07 kl 20:51
Endret: 02.12.07 kl 20:53
Postet 02.12.07 kl 21:24
Postet 02.12.07 kl 21:28
CeccaFrelsesarmeen får ikke en krone fra mæ og mine, pga diskriminering av homofile.
Nå ble eg glad i deg!
Føler likevel det er på sin plass å tillegge at eg er hetero
P.S. De norske gir eg ikke til lenger. Dersom det kniper hos dem er staten tidsnok på plass. Pengene mine gjør bedre nytte for seg "der ute", føler eg.
Postet 02.12.07 kl 21:33
Endret: 02.12.07 kl 21:35
Norsk:
Foreningen Våre Rovdyr: Her
Ikke norsk:
Facing africa. Vil ikke legge inn link pga sterke bilder. De hjelper barn som har fått sykdommen "Noma". Noma angriper ansiktet og det er bare de fattigste som får den, og fordi den ikke er smittsom så blir den dysset ned.
Har ikke donert penger dit selv, men vil så gjerne.
Foreningen Våre Rovdyr: Her
Ikke norsk:
Facing africa. Vil ikke legge inn link pga sterke bilder. De hjelper barn som har fått sykdommen "Noma". Noma angriper ansiktet og det er bare de fattigste som får den, og fordi den ikke er smittsom så blir den dysset ned.
Har ikke donert penger dit selv, men vil så gjerne.
Postet 02.12.07 kl 21:34
Postet 02.12.07 kl 21:35
Postet 02.12.07 kl 21:36
Postet 02.12.07 kl 21:37
Fin og nyttig tråd du har startet, Donald! Det er viktig å ha i bakhodet at veldedige organisasjoner finnes i alle kategorier, fra de som gir 100% av det du donerer videre, til de som dessverre utnytter andres giverglede og uvitenhet.
Å dele erfaringer ved de forskjellige organisasjonene kan gjøre det lettere å velge, og også å skille de seriøse fra de useriøse.
Var innom siden til regnskogsfondet, og jeg tror jammen samboeren skal bli regnskogsvokter til jul! Han bygger trommer, og interesserer seg dermed for forskjellige tretyper, -fint om han gir de litt beskyttelse også
Ellers er jeg helt enig i at det ligger et dilemma i det å ha et personlig fadderbarn. Dette er barn som ofte allerede er sviktet på verste måte, og å først få, for så etter en tid å "miste" sin fadderfamilie tenker jeg også at kan være traumatisk. Så jeg håper og tenker at disse organisasjonene har en måte å skåne barna fra dette på...
Ikke alltid lett å hjelpe... eller vite på hvilken måte. Denne tråden kan for håpentligvis gi noen av oss nye ideer og et spark i ræva til å gjøre vår plikt overfor de som ikke har vært så heldige å bli født med en sølvskje i munnen som oss!
Ellers vil jeg bare minne om at det også er mange barn i Norge som trenger hjelp; de trenger støttekontakter og avlastningshjem (for å bli dette tar man kontakt med nærmeste barneverntjeneste), og de trenger fosterhjem! Ta kontakt med Bufetat eller fosterhjemstjenesten i din landsdel for info om dette.
Har man lite penger kan man også donere av sin tid, for eksempel via røde kors der man kan melde seg som frivillig leksehjelp etc. Eller, i stedet for å kaste den gamle pcen sin i søpla kan man levere den til en resirkuleringsstasjon som fikser de opp og leverer de videre til deler av verden der de trengs!
Nå endte jeg opp med å trekke frem ting man kan gjøre i Norge, siden det var det jeg kom på nå, og mange gode forslag allerede var nevnt.
Viktigst av alt er at : ALLE KAN BIDRA MED NOE!
Å dele erfaringer ved de forskjellige organisasjonene kan gjøre det lettere å velge, og også å skille de seriøse fra de useriøse.
Var innom siden til regnskogsfondet, og jeg tror jammen samboeren skal bli regnskogsvokter til jul! Han bygger trommer, og interesserer seg dermed for forskjellige tretyper, -fint om han gir de litt beskyttelse også
Ellers er jeg helt enig i at det ligger et dilemma i det å ha et personlig fadderbarn. Dette er barn som ofte allerede er sviktet på verste måte, og å først få, for så etter en tid å "miste" sin fadderfamilie tenker jeg også at kan være traumatisk. Så jeg håper og tenker at disse organisasjonene har en måte å skåne barna fra dette på...
Ikke alltid lett å hjelpe... eller vite på hvilken måte. Denne tråden kan for håpentligvis gi noen av oss nye ideer og et spark i ræva til å gjøre vår plikt overfor de som ikke har vært så heldige å bli født med en sølvskje i munnen som oss!
Ellers vil jeg bare minne om at det også er mange barn i Norge som trenger hjelp; de trenger støttekontakter og avlastningshjem (for å bli dette tar man kontakt med nærmeste barneverntjeneste), og de trenger fosterhjem! Ta kontakt med Bufetat eller fosterhjemstjenesten i din landsdel for info om dette.
Har man lite penger kan man også donere av sin tid, for eksempel via røde kors der man kan melde seg som frivillig leksehjelp etc. Eller, i stedet for å kaste den gamle pcen sin i søpla kan man levere den til en resirkuleringsstasjon som fikser de opp og leverer de videre til deler av verden der de trengs!
Nå endte jeg opp med å trekke frem ting man kan gjøre i Norge, siden det var det jeg kom på nå, og mange gode forslag allerede var nevnt.
Viktigst av alt er at : ALLE KAN BIDRA MED NOE!
Postet 02.12.07 kl 21:46
MC Darupfrelsesarmeen gjør så utrolig mye bra ellers. Man må støtte de svake
De gjør det.
Men det ligger hele tiden bak at de skal frelse mennesker. Da er det enklest å få gjennomslag hos de svake.
Som du sikkert har skjønt er eg erkeateist, så eg klarte ikke la være å svare
Ser gjerne at du svarer igjen, men eg stopper her da det ikke var slikt eg ville diskutere. Dessuten er det ikke bra å diskutere religion her på forumet, føler eg.
Postet 02.12.07 kl 21:48
ShiramorNorsk: Foreningen Våre Rovdyr: [URLBLOCK1]
Da har jeg meldt meg inn der.
Jeg foretrekker å støtte organisasjoner som jobber med dyr og natur, da det tross alt er mennesker som er skyld i utryddelsestruede dyr og ødelagt natur. Jeg er medlem i WWF og har også adoptert noen tigere bl.a. herfra. Blir det mye jobbing (og dermed penger) i jula skal jeg også adoptere en panda, og den regnskogvokter-greia var en god ide.
London Zoo/ZSL gjør også en innsats for ville dyr, blant annet går noen prosent av inntektene fra billetter, souvenirer o.l. til dette. Privatpersoner kan hjelpe ved å for eksempel adoptere et av dyrene i dyrehagen eller et i det fri, eller bare donere penger. Og dette bør være noe for oss akvarister.
Røde kors får ikke en krone mer fra meg. Jeg ga dem en hundrelapp for noen år siden, og siden har de bombardert meg med medlemsblader o.l. for kostnader langt over beløpet jeg donerte... Sånt gjør meg bare irritert, og lite lysten til å støtte dem flere ganger.
Postet 03.12.07 kl 03:55
Jeg synes det er for lite krav til slike organisasjoner i Norge. TV2 Hjelper deg hadde vel et innslag om noen som fikk inn millioner av kroner hvor bare promille gikk til et faktisk formål.
Regnskogfondet synes jeg er en viktig sak, kanskje mer for dyreliv enn for det overdrevne CO2 snakket. Må vurdere å bli vokter, uten at jeg skal ha noe diplom på veggen av den grunn :P
Regnskogfondet synes jeg er en viktig sak, kanskje mer for dyreliv enn for det overdrevne CO2 snakket. Må vurdere å bli vokter, uten at jeg skal ha noe diplom på veggen av den grunn :P
Postet 03.12.07 kl 09:39
Og så har vi Bellona.
Det er en organisasjon som blir tatt alvorlig, og blir lyttet til av div. ledere og politikere.
Det er en organisasjon som blir tatt alvorlig, og blir lyttet til av div. ledere og politikere.
Postet 03.12.07 kl 17:45
Hva med å støtte noe mere i Norge?
Bli fadder for en norsk musiker for eksempel!
Som her i denne reklamen fra Plan, du har muligheten til å backe opp Idol-Kurt med dine kroner og gi ham den lønna han fortjener
"Gi barn som Gloria (og Kurt) en sjanse"
står det jo, sammen med et bilde av Kurt og Gloria... de stakkars trengende!
(reklamen står på forsiden til www.startsiden.no)
Bli fadder for en norsk musiker for eksempel!
Som her i denne reklamen fra Plan, du har muligheten til å backe opp Idol-Kurt med dine kroner og gi ham den lønna han fortjener
"Gi barn som Gloria (og Kurt) en sjanse"
står det jo, sammen med et bilde av Kurt og Gloria... de stakkars trengende!
(reklamen står på forsiden til www.startsiden.no)
Postet 04.12.07 kl 12:39
Endret: 04.12.07 kl 12:42