Hva skjer hos oss?

Vi har nå mistet en han og en hun gyppy og en han molly på tre dager. Alle vannprøvene vi har tatt er vært fine (nitrit, ph og hardhet) hva annet kan det være? noen ideer til nybegynner? Vi har også ti små babyfisk i et fødekar og de lever i beste velgående. (fem svarte molly og fem gyppy)
strips/el?
Først, bruker dere strips eller dråpetester?
Dere har sjekket at ikke temperaturen er totalt gal, at ikke pumpen er tett/event. ikke faktisk ikke har bakterier i det hele?
Hvor lenge har karet vært oppe, med og uten fisk?
Hva skjer hos oss?
Vi bruker dråpe-tester....den heter JBL dråpetester. Vi har hatt fisk i ca to mnd. Tempraturen ligger på 26-27grader og pumpa virker fint.Nitriten var på null, ph lå på ca 7,2 og hardheta lå på 12-13.
Vi har hatt noe av samme problemet, vi har mistet halvparten av alle våre voksne guppy'er, eneste forvarsel er at de kvelden før er slappe og holder seg i et hjørne, neste morgen har de vært døde.

Vi har også yngel i en fødekasse, som ikke har vist noe tegn til å være syke, og ingen av dem har gått bort. Bortsett fra guppyer har vi skjørte- og vinkeltetraer, sommerfuglciklider og små ancistruser, hvorav ingen av dem har vist noen forandring, altså er det bare våre voksne guppyer..
I likhet med "tuja" har vi også testet vannet for alt mulig, og alt er i skjønneste orden. Dette virker som et stort mysterie for oss, dersom noen har noen idé hadde det vært flott å høre fra dere!
(Og for å svare på Tines spørsmål til tuja; Vi har testet med dråpetester, temperaturen har ikke forandret seg, pumpen er helt fin den også, og karet har vært gående siden slutten av august.)
Hva skjer hos oss?
Han Guppyen hos oss sto loddrett i vannet en hel dag før han døde. Det så helt snodig ut. Vi har kun Black Molly (også en hvit som datra fikk til bursdagen sin) Guppy, sverddrager og neon tetra.
Det er mange svake fisk på markedet, så om det er relativt nye fisk så er det ikke sikkert det var deres feil at de vandret hen :P
Regnes to-tre måneder gamle som nye? :/
vet ikke hva det er for noe
hmm, nei, jeg vil ikke regne 2-3 mnd som helt nye fisk.. Selv om de helt klart kan være svekket på noe vis, enten fra oppdretter/reise el opphold hos butikk.. Siden alt er OK hos dere(?) m temp, verdier, osv, så vet ærlig talt ikke jeg hva det er... Kanskje noen andre her har noen ide om hva det kan være(må vel si at jeg er nybegynner ennå-når er man ferdig utlært på slikt`a?, men noe har jeg da fått med meg
Inaktiv bruker
Tine Zachariassen
hmm, nei, jeg vil ikke regne 2-3 mnd som helt nye fisk.. Selv om de helt klart kan være svekket på noe vis, enten fra oppdretter/reise el opphold hos butikk.. Siden alt er OK hos dere(?) m temp, verdier, osv, så vet ærlig talt ikke jeg hva det er... Kanskje noen andre her har noen ide om hva det kan være(må vel si at jeg er nybegynner ennå-når er man ferdig utlært på slikt`a?, men noe har jeg da fått med meg:)

man blir aldri ferdig utlært,,,,når den dagen kommer er løpet kjørt!hehe
Når vannverdiene er OK, og alt annet ser ut til å stemme, bør en ikke miste fisk utenom om de er sjuke.

Jeg hadde nok vurdert kraftig om fiskene har helt normal utfarging\ adferd, og vurdert dette opp mot potensielle sykdommer.
Ser en ingen former for sykdomstegn, bør en vurdere eventuelle forgifninger som ikke kan påvises med de vanligste vanntestene, f.eks kobber.

Om dere har aquasafe i hus, skader det ikke å gi en dasj i karet, for å se om dette endrer noe på antall dødsfall
Ingen av dem viste tegn til sykdom før kvelden før de døde, og ingen av de andre fiskene har blitt dårligere heller. Aquasafe er allerede tatt i bruk, men nå har vi bare yngelen igjen av guppyene, og som nevnt tidligere har ikke en eneste av dem dødd. Heller ikke noen av skjørte- og vinkeltetraene, eller sommerfuglciklidene eller våre små ancistruser, som jeg har forstått er ganske skjøre. Merkelige saker.. I alle fall med tanke på at guppyene ikke kom fra samme sted. Noen private og noen fra to forskjellige butikker.

Vi forstår ingenting.. Forblir vel kanskje et evig mysterie, dette.
Har du målt nh4 verdien i karet? Dette er en skummel sak som ikke mange måler og som kan ta livet av fisk.

Foreslår at du kjøper denne for å sjekke. Kanskje det løser mysteriet
Jepp, det er allerede testet. Etter å ha lest så mye på forumet her, tenkte vi kanskje at det kunne være problemet, men akk nei. Og dersom det virkelig var problemet, ville ikke noen av de andre fiskene også blitt tatt livet av da mon tro?
Kan fiskene være jaget? Hadde tidligere en stim skjørtetetra- oppdaget at de jaget og hang seg fast i sporen på andre fisk (iltre krabater de der). Jeg skjønte først ikke hva som var galt i akvariet mitt, alle så ut til å leve i fred og fordragelighet - helt til jeg slo av lyset. Da lekte de små rakkerne taxi med de andre fiskene!
Oida! Det hørtes jo virkelig ikke bra ut.. Vi var en gang dumme nok til å slippe ut et par guppyunger som vi trodde var blitt store nok til å ikke bli sett på som mat, men vi undervurderte størrelsen på skjørtetetraens munn.. Det endte med at vi ble vitner til en stakkars liten guppy som ble spist levende og spyttet fra munn til munn.

For alt jeg vet, drev de godt mulig å terroriserte de voksne i mørket, vi la aldri merke til noe mens lyset var på. Men takk for tipset, vi har ikke skjørtetetraene lenger, men godt å vite noe som evnt kan være årsaken!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap