Hygrophila polysperma "Rosanervig", hvit i tuppene?

Jeg satte inn noen av denne planten for ca 10 dager siden og den har vokst villig siden under godt lys. Den har og fått den fine rosafargen på bladene faktisk ganske knall rosa på de øverste bladene. I dag da jeg kom hjem var disse øverste bladene blitt hvite?? hva kan dette skyldes?

Jeg har Sera sin bunnsubstrat og tilfører små mengder PMDD fra Aquazoo. Gjødnings tabletter fra Sera er tilsatt under plantene.

Andre planter som skal vær en god del mer krevende en denne trivest og vokser, flere av disse ble plantet samtidig med HP.

Jeg har lyset på i knappe 12 timer, her er ett phillips aqarelle 30w og ett dagslys på ca 6500k. Jeg har og to dagslysrør (2 * 30w 6500k) som kommer på ca 3 timer. Jeg kjører disse bare 3 timer da jeg er redd algeoppblomstring da mye av plantene er forholdsvis nyplantet og ikke blitt så store enda. Kansje jeg kan sette dette lyset på noen timer ekstra nå...? 5-6timer? mer?

Vannverdier:
pH: ca. 6,5
KH: ca. 3
GH: ca. 7
NO2: 0
NO3: ca. 25

CO2 fra 1,5 liter flaske med DIY

12 timer lys er nok litt for lenge i utgangspunktet, og plantene nyttegjør seg ikke av mer enn ca 10 timer uansett, derfor vil bare alger ha godt av det øvrige.

Jeg husker bare jeg bladde kjapt forbi denne plantevarianten i planteboka i går, og synes da jeg så noen variende farger i toppen. Hvor mye er hvitt av bladene? Har du bilde? Jeg føler jeg har sett denne med veldig lyse tupper og noen blader et par plasser ihvertfall. Mulig den har fått nok lys og bare reflekterer alt lyset
Takk for hurtig svar!

De øverste bladene var helt hvite. Nå kom lys nr 3 og 4 på for en time siden, da ser det ut som om de er blitt litt mindre hvite...? virker spesielt dette. Har hatt denne planten før, men da under mye mindre lys, og da var det bar så vidt rosa fargen kom frem.... men har aldri sett dem hvite slik som dette....

Skal legge ut bilder vis de blir like hvite igjen.....

Trodde plantene skulle ha opp mot 12 timer jeg? men kan vere derfor jeg har noen tråd alge som ligge og lurer innimellom? skal sette ned tiden der litt til 10,5 time tenker jeg. Kan jeg sette opp tiden da det står på 4 rør da heller?
Hvis lys nr. 3 og 4 kom på og den fikk mer farge så betyr det vel at fra de lysrørene så nyttiggjør den seg av fargespekteret utenom det som blir reflektert som lilla. Dette spørs nok på lysrørtype og stoffene i bladene.

Opp mot 12 timer. Vel, planter bruker ca. 7-8 timer stort sett i følge min litteratur, og lider heller ikke om det er en liten lyspause, det misliker alger mer. Resten av lyset er mest for vår skyld. Jeg kjører derfor lyset på ca. 10, av kl 14-17 og på fra 17 til 23.
ok, den varianten har ikke jeg tenkt. Vil vel stresse fisk litt med lys av og på til stadighet? eller?

Kan godt tenke algene ikke liker det, når jeg tenker meg om mener jeg å ha hørt det før....
Rune Vidar Vestre
ok, den varianten har ikke jeg tenkt. Vil vel stresse fisk litt med lys av og på til stadighet? eller? Kan godt tenke algene ikke liker det, når jeg tenker meg om mener jeg å ha hørt det før....


Skal ikke innbille deg at det er noe vidundermetode, for flere alger er ikke så veldig kravstore på lys heller, men en viss begrensning vil det nok gi. Det følte jeg ihvertfall selv, men det er ikke slik at alger bare fordufter

Om det stresser fisken, vel. Mine bolivianere er de eneste som tydelig sover, og de sover ikke på denne tiden, virker ikke spesielt stressa heller. Litt lys kommer det på karet om dagen. Mange fisker er jo ikke vant med at det er så lyst, så det er mulig at istedet for å stresse seg over endringen så vil de sette pris på det. Mindre fisker husker ikke lenge nok til å vite at det skjer hver dag, så gudene vet hvordan de reagerer, har ikke merka mistrivsel ihvertfall for å ta nybegynnersvaret, tetraer svømmer rundt og jakter på mat som vanlig
Dette blit ikke bedre.
Det ser ut som om "rosanervigen" sliter med å holde på fargen. Den er mørk lilla og meget pen, plutselig blir den hvit ytterst på stilkene. Noen som hvet hva det kan skyldes?

Skal se om jeg får tatt et bilde når lyset kommer på her nå kl 16.00
Litt "solbrent" tenker jeg
det vil si? for mye lys for fort? skal jo ha en hel del lys denne for å få rosafargen...
Det er de bladene som står helt oppunder overflata som blir helt lyse og nesten hvite,hvis jeg har forstått deg riktig.
Det blir nok for mye lys på nye og sarte skudd når de står for nært lysrøret i overflata.
noen av bladene står ca ti cm fra overfalten, men det er flere som er helt i bunn som og er blitt hvite...
Hmm,trodde det bare var i toppen.
Da er det nok noe annet enn at de er solbrent..
ja vil og tro det. Håper det er noen som kan gi meg ett svar. Har en del andre planter som krever mye mer en denne og de vokser fint og er sunne.
Er de hvite når du ikke har lys på i karet også? Er de lyse når bare noen av lysrøra står på?
Nei de er de lyse hele tiden, ser noen blader som ligger under den som nå er blitt hvit får en knall rosa farge. Litt spent på hva som skjer med dem. De som ligger høyest i vannet har litt mer rosa i det hvite enn de som ligger litt lenger nede.

Det jeg synes er merkelig er at de vokste og var flotte i en 8-10 dager før det plutselig var hvite her før helgen. Kan ikke se tegn på noe hos andre plnter heller så synes dette er merkelig. Veksten har stoppet litt opp. Denne planten skal jo ha middels til mye lys, og jeg vil tro jeg ligger midt i mellom dette.
Kanskje du skulle ha tilsatt vannet jern, da tenker jeg på bare jern og ikke noe annet middel som inneholder det.
Tror også jeg ville prøvd jern. Men kan også være andre næringsstoffer den mangler.
Ok. har noe jern igjen i en flaske her, men har tilført tropica "stikkpiller" og tropica flytende gjødsel. Bør ikke dette holde? Har og næringssubstrat fra Sera under grusen. Kan jo ver det er litt for lite jern i denne gjødselen da.....

Trode kansje jeg ville merket noe på disse plantene og da:
Alternanthera reineckii "Lilacina"
Lobelia cardinalis
Nesea crassicaulis



Hvilke lysrør har du da? Bare daylight?
Tilfeldig bekjentskap
© Erik Silgjerd
Reklame for plussmedlemskap