Hvilken løsning av filtermateriale bak hjemmelaget bakgrunn?

Jeg skal lage bakgrunn til et 400 l akvarium. Der skal det gå Malawi.
Skal ha to 2028 Eheim utvendige filtre til rensing. Hva slags lønsing har andre brukt for å skjule innsuget og utblåsningsrøret? Har tenkt på innsugingsrist for innsug og hull for utblåsning. Har også tenkt på å ha to luftpumper med luftesteiner i bunnen av akvariet. Er det noen som har erfaring med det?
Så også et sted noen som har blåmattefilter bak bakgrunnen, da må en vel ha powerhead i tillegg? Er denne filterløsningen nødvendig i tillegg til mine to 2028?

Mange spørsmål på en gang, men håper det er noen som har gode råd
Ha ristene i ene enden og innsuget i andre enden og blåsvamp mellom dette. Da får du extra god partikkelfiltrering.
Fant et bilde som viser i prinnsipp hva jeg mener. Utblåsningen er ikke fikset som den skal så ikke se på den.
Jeg skal ha to 2028 i denne 528l`en så jeg kommer til å ha begge innsugene i ene enden slik at alt vannet går gjennom blåsvampen før det går i filtrene. Fikser en utblåsning i hvert hjørne oppe i vannskorpen.
Der hvor ristene er i venstre hjørne har jeg også limt fast holderen (helt i topp av bildet) til varmekolben, da får jeg gjemt denne + at den står i konstant vannstrøm.
Med dobbelt filtersett, ville jeg selv gjort det enkelt: Utblås i begge ender, og sug i begge ender. La gjerne utblåset være på motsatt side av sugesiden, slik at slangene krysser bak karet.

Ser ikke det helt store behovet for å støffe masser av blåsvamp bak bakgrunnen, men det er selvsagt ikke noe i veien for å ha det

Selv hadde jeg nok latt utblåset enten gå over kanten, eller laget hull til strålerøret, slik at vannet fordeles jevnt i overflata, i stedet for en konsentrert stråle.
Om fargen på strålerøret avskrekker, får en mer nøytrale rør, i form av installasjonssettene til Eheim.
Takk for svar dere. Tenkt selv at det kanskje er unødvendig med blåsvamp når jeg skal kjøre med to 2028.
Får se hva det blir til.
Gleder meg hvertfall til å få satt det opp. Bare en del jobb med å lage bakgrunnen først

Et spørsmål til......hvordan får fiskene nok oksygen når det ikke er planter i et malawikar. Nevnte noe om luftesteiner. Er det nødvendig?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap