Eheim Ecco 2235

Noen som vet noe om denne pumpen? Hva er lurt og ha innvendig på den feks? Er det en ok pumpe?
Ecco er ecco.... Her er det spart på det meste, alt fra funksjonalitet til kvalitet og pumpekraft.

2235 heter i dag 2236, så jeg antar at den som selges ny i dag er en smule bedre enn de eldre. Hvorfor ellers revidere bøtta ?

Disse filtrene fungerer dårlig med bedre filtermasse enn groveste svamp, og er derfor etter mitt syn ett dårlig kjøp. Classic-filtrene er hakket bedre, selv om heller ikke de topper favorittlista mi. Faktisk er disse etterhvert blitt billigere enn ecco-modellen...
Men..bedre med den enn en innvendig?
Har fått tak i en, som du sikkert skjønner...skitbillig hehe..men..kan ingenting om utvendige pumper, derfor lurer jeg på om det er noe hjelp i og kjøpe noe filt til den for å bedre den, og evt hva?
Volumet er bedre enn hos det meste av innvendige filtre, og dette bør en utnytte.

Hvilken filtermasse fulgte med filteret?
Personlig ville jeg satt det opp slik:
Nederste kurv, kun svamp.
Midterste kurv, bioballer.
Øverste kurv, ehfisubstrat pro, eller tilsvarende.
Legg filtervatt på toppen av dette, for å ta de minste partiklene.

Å kjøre filteret med kun filtervatt, vil kun ha mekanisk effekt, og en risikerer da alvorlige problemer med ammoniakk og nitritt. I tillegg må filtervatt byttes ofte, og en får da ett filter til kun irritasjon

Hvor stort er karet som skal filtreres, forresten?
Hva som følger med vet jeg ikke enda, skal hente den nå hvert øyeblikk.
Så kommer jeg tilbake med litt mere info veeeldig snart
Ricky75
Hva som følger med vet jeg ikke enda, skal hente den nå hvert øyeblikk. Så kommer jeg tilbake med litt mere info veeeldig snart:)



Det er 160 liter`n min
Sånn da har jeg hentet den: I bunn er det ett sort/mørkegrønt filter.
Så er det noen slags kuler over der.Så er det en kurv uten noe i. og på toppen er det...tja...noen slags kuler med hull i hehe
Kulene er trolig ehfisubstrat pro, "makaronien" ehfimech eller lignende.

Normalt plasserer en disse rørene nederst, da disse har lite annen effekt enn å skape turbulens i filteret, slik at det meste av filtermasse blir aktiv.
Husk at om filtermassen er brukt, vil denne om man ikke meget fort får startet sirkulasjonen igjen, bestå av milliarder av stein døde bakterier, som kan lage skikkelig plundrete vannverdier.
Også døde bakterier er grunnlag for ammoniakk og nitritt
Ok, så da bør jeg få tak i helt nye filter før jeg setter denne i bruk da?
Er det blåfilter jeg kun bør ha i den?
Jeg ville byttet ut filtermassen.

Ser du innlegget mitt litt lengre opp, ser du hva jeg ville hatt i filteret
Om det er 4 kurver i de eldre modellene, ville jeg hatt to med ehfisubstrat pro, i stedet for en
Ok, takk for hjelpen nok en gang Frank
når man kjøper denne pumpa følger det med ehfisubstrat pro i prisen som eneste filtermateriale + en blå svamp som skal ligge i nederste kurven.

Kjører en ecco pumpe selv i 70l min (husker ikke nummeret i hodet, men det er den som pumper 600l/t) med dette oppsettet (svamp i bunnen og ehfisubstrat pro i resten ) og det funker supert her.

Ikke verdens mest effektive pumpe, men mer en bra nok for meg siden det er hele tre fisk i akvariet + masse eplesnegler da.

har kjørt den i en 200l før, og det funka vel greit, men ikke optimalt.
Tilfeldig bekjentskap
© Linn-Therese Nilsen
Reklame for plussmedlemskap