Bytte ut innvendige filter?

I 83 liter'n er det et innvendig filter som tar opp mye plass samt at snegler og fisk stadig vekk havner oppi der. Ønsker derfor å bytte det ut med et mindre og "vanlig" filter som er mindre skjemmende/synlig.

I 240 liter'n (Juwel Rio) er det og et innvendig filter, ikke så plassstjelende som i 83 liter'n, men jeg må teipe igjen åpninger i toppedesklet for å holde øreålen min unna samt at jeg synes det er litt tungvint å få ut filtermattende i det. Men går det greit med å bytte det ut i et annet innvendig filter eller bør jeg kjøpe et utvendig et?

Ønsker tips om hvilke filtre som egner seg best til disse karene, gjerne med tips om hvor man gjør best handel og.
har du råd til det ville jeg kjørt utvendig filter i begge akvariene. mye mer plasssparende, og mye bedre rensing/filtrering.

Har selv et 70l med en pumpe som pumper 600lt så ikke noe fare for at utvendig blir for kraftig.


Hvilke pumper som anbefales overlater jeg til ekspertene
Hadde nok selv også valgt utvendige filtre her Om dette er uaktuelt, ville jeg vurdert ett hang-on filter.

Det er håpløst mange modeller å velge mellom, så i stedet for å la dette bli en lang og kjedelig liste, spør jeg:
Hvor mye penger er du villig til å legge i filteret?
Har du noen motforestillinger mot utvendig filtrering?
Penger...tja max. 1000,- pr kar.

Ensete "motforestillingen" mot utvendig filter er at der 83 liter'n står vil den antageligvis bli nedsyltet i bikkjehår. Men jeg har aldri hatt utvendig filter før så kan egentlig ikke uttale meg om hvordan det er.

Hva er et hang-on filter? Har du noen link til bilde/beskrivelse?
Lars Odland
[URLBLOCK1]


Stilig! Kan man bruke slike når man har heldekkende armatur da?
Det er desverre ikke ett alternativ med hang-on filter når en har dekk-glass eller lignende på karet.

Til en tusenlapp, skal du fint kunne få deg ett greit utvendig filter.
Tetra sine er ikke verdens beste, men for all del, de duger så det holder, og prisen er mer riktig for deg en hva ett Eheim-filter er.
En EX600, gjerne med endret filterinnhold, vil være alle tiders.
Ang kjøterhåra; filteret er lukka, så det spiller ingen rolle om det gror over av hår på utsiden

Her er omtale av Tetras utvendige filtre
Klart det er et alternativ. Dekk-glass og armatur må tilpasses filteret, så det gjør seg nok lite bra på stuepryden.
Da blir det nok et innvendig filter som tar mindre plass på 83 liter'n siden jeg ikke har skap på møbelet og 4 hunder som stadig vekk veiver forbi der samt at det ikke blir så synlig.
Og så går jeg for et utvendig på 240 liter'n siden jeg kan skjule stasen inne i skapet.

Tusen takk for gode råd!
Tilfeldig bekjentskap
© Graham Ramsay
Reklame for plussmedlemskap