Kampfisken min døden nær.

Fra å vere frisk eine dagen er han gørrsjuk neste dag. No står han loddrett i vatnet med haudet ned. Nesten heile halen er vekk. Klebrige finner. På få timer forsvinn halen. Kan eg bruke vanlig salt?? Vatnet er ok. Har fjerna flyteplanter etter sneglebesøk. Kan dette vere meir enn finneråte??
Kan sneglane ha tatt med smitte?? Dei har altså da måtta blitt med flyteplantene. Har 4 små Ottoa her og. Bør eg flytte dei??
sykdomsartikkelen her på Af
[I]Finneråte: Finneråte forårsakes av ulike bakterier, oftest bakterier i familien Aeromonas. Gjenkjennes ved at finnene faller fra hverandre, og "forsvinner". Gråaktig belegg over finnere er også vanlig. Finneråte smitter kraftig gjennom vannet. Behandling av finneråte: Lett finneråte kan behandles ved å tilføre 0,2 % salt (maks for alle malletyper), er det hardfør fisk, kan dette økes til 0,4 %. Hyppige vannbytter på +/- 25 % daglig har også god effekt. Stress bør selvfølgelig unngås. Dossering over 0,25% må gjøres utenom selve akvariet, da dette vil drepe filterbakteriene\ bakteriene i bunnlaget Om dette ikke hjelper, eller om fisken er hardt rammet, bør du medisinere. Anbefaler eSHa 2000 til kurering av denne bakterien, siden denne medisinen er en av de mer effektive, uten å ødelegge filterkulturen. [/I]

donna
DØD.

Huffda.. Døde den? :O
Kanskje den har vært syk en stund?

Heilt frisk igår. Død no for litt sida. Sto på haudet på slutten. Huda på halve fisken for og vekk. Fra litt framom midten og bak.
donna
Kan dette vere meir enn finneråte?? Kan sneglane ha tatt med smitte?? Dei har altså da måtta blitt med flyteplantene. Har 4 små Ottoa her og. Bør eg flytte dei??

Det er kanskje finneråte! har du noen bilder?
Sneglene kan ha litt smitte i seg fjern ALT i akvariumet og skift vannet helt og vask grus og selve akvariumet!

BILDER?
heddis
Det er kanskje finneråte! har du noen bilder? Sneglene kan ha litt smitte i seg fjern ALT i akvariumet og skift vannet helt og vask grus og selve akvariumet! BILDER?

Fisken er dau for lengst og tråden er fra desember.....
Innlegg nummer to burde hinte kraftig frempå at trådstarter ikke kan hoste opp noe bilde av en forlengst død fisk nå.
Tilfeldig bekjentskap
© Rolf H Dahl 2012
Reklame for plussmedlemskap