Uvanelig skye?

hei min gjeng med 9 stk metaer og 5 stk trilineatus er veldig skye det har de stort sett vert hele tiden i mitt kar. de gjemmer seg stort sett hele dagen og kommer kun frem vist jeg sitter stille i 2 min foran et lite stykke unna akvarie. de stikker så fort de merker bevegelse i rommet(de står i spise stuen) er dette uvanlig? eller er de bare veldig skye av seg? vann verdier og gjemme steder anser jeg som ok.(se evt profil)
Noen Corydoras er bare sånn. Det er egentlig ikke artsavhengig, det bare er sånn med enkelte grupper.

Jeg hadde f.eks. en gruppe med Corydoras arcuatus en gang, og jeg så dem bokstavelig talt ALDRI i dagslys. Det var nesten så jeg trodde de hadde frosset til stein, det var ingen bevegelser å spore en gang.
Men de ble observert i full aktivitet på nattestid, når jeg spionerte med lommelykt... Jeg trodde lenge det var sånn C. arcuatus var som art. Men senere har jeg lest om andre med samme arten, og som forteller at deres Arcuatus er både aktive og tillitsfulle og fremme hele dagen....

Senere har jeg sett at dette varierer fra gruppe til gruppe med Coryer. Noen blir sky, andre blir det ikke, umulig å forutsi eller vite hvorfor.

Jeg har en gruppe viltfangede C121 som er svært tillitsfulle og glade De er hele tiden parat til å ta i mot mat, og begynner å lete i fòringshjørnet så fort jeg tar i luka De finnes ikke redde i det hele tatt, til tross for at de er viltfanget. Veldig uventet og overraskende at de er så tillitsfulle og trygge, men der ser man... man vet aldri hvem som blir sky, og hvem som ikke blir det.
De ser ikke særlig bra. Hvis jeg ikke husker helt feil ser de bare lysendringer rundt seg. Dermed vil bevegelser utfor karet tolkes som mulig fare. Jeg tror det vil variere fra art til art hvordan dette tolkes, og så vil det henge sammen med hvem de har i karet. De med mange beboere rundt seg bryr seg sikkert mindre enn de som er alene.
Jeg har inntrykk av at Corydoras har litt av et falkeblikk
Står jeg i ene enden av rommet, helt stille, så kan f.eks. en gruppe svært sky Corydoras i et kar våge seg frem. Så løfter jeg hånden (fremdeles i andre enden av rommet!) og dette ser fiskene øyeblikkelig på langt hold og styrter i dekning.
Dette gjør det veldig vanskelig å sitte musestille for å fotografere sky Corydoras, ettersom du kan vedde bestemors gyngestol på at det er nettopp da det begynner å klø så innmari på nesa eller i hodebunnen... Og da er alt spolert, for løfter jeg hånden forsiktig for å klø meg så styrter alle i dekning øyeblikkelig (som f.eks. C140)

Jeg har mange ganger blitt forbløffet over hvor godt de ser den minste bevegelse utenfor akvariet. Hadde også en idè om at de egentlig hadde dårlig syn, disse pansermallene, men etterhvert sier erfaringen det stikk motsatte. De ser det hvis jeg plutselig geiper (jepp, har testa*hehe*)
okay.jaja de får bare være sky da=P så får jeg spionere på de isteden hehe. de bor jo med 25 tetra og 4 ottoer så det skulle ikke være noe problem med beboerne tror jeg=) flotte er de iallfall
Min lille gruppe på 4 sterbai er også skikkelig sky, så det er nok noe i det du skriver mona. Men om jeg sitter rolig og ikke vimser med kamera, kan det hende jeg får til noen bilder.
For å være mer nøyaktig, dårlig detaljsyn. Dvs. de ser ikke at det er menneske eller bil som står utfor karet :P De kan nok merke den minste endring i lysmengde der de ser, så på den måten er de nok veldig falkeblikk aktige i reaksjonen som du sier mona
Har du lyst til å se mer av dem så kan du prøve å slukke lysene i rommet akvariet står i på kvelden. Når det er lyst i karet og mørkt utenfor så ser de ikke bevegelser så godt. Har fungert hos meg og mine trilineatus ihvertfall
ok takk for tipset=) ikke at det bruker å være så lyst i det rommet men kan slukke det som er der=)
Tilfeldig bekjentskap
© Mark Sabaj Pérez, ANSP & All Catfish Species Inventory
Reklame for plussmedlemskap