Glemte å sette igang den ene pumpa etter vannskifte, hva nå?

Jeg har for tiden to pumper i karet mitt, en utvendig eheim som holder på å innkjøres og har vært igang siden 28. nov, og en innvendig juwel-pumpe.
Jeg glemte å sette i kontakten til den invendige pumpa etter et vannskifte for snart to døgn siden
For all del, ikke start den innvendige pumpa! Ta ut filtermassen og vask den ren. Så er det bare å putte filteret i akvariet og fyre igang. Mål nitrit nå, og hver dag en stund fremover. Skift vann om nødvendig. Siden det har gått to dager og ingen fiskedød tror jeg Eheimen allerede fungerer ganske bra.
Opplever du at du får nitrit, kan du om mulig overføre noe fisk til et annet akvarie for å redusere belastningen på filteret.
Pc'en min lever sitt eget liv, så den postet innlegget før jeg var enig.... Prøver å poste det jeg hadde tenkt å poste:

Jeg glemte å sette i kontakten til den invendige pumpa (juwel) etter et vannskifte for snart to døgn siden. Holder på å kjøre inn en utvendig eheim, som har vært igang siden 28. nov, i samme karet. Den har ikke blittt skrudd av.
Så, den videre planen er å skylle det innvendige filteret grundig, for å få vekk alle døde bakterier. Men spørsmålet mitt er: Er det noe poeng i å sette denne pumpa igang igjen? Den blir jo som en helt ny pumpe. Det utvendige filteret er jo bare halvveis innkjørt.
Karet er ikke hardt belastet, en ancistrus og 4 corydoras, men jeg har store problemer med svevealger, så noe er galt oppi der.
NO2 og NO3 i kveld er på 0.

Ahh, nytt innlegg
Det utvendige filteret er sannsynligvis langt mer en bare halvveis innkjørt. Et nytt filter i et nytt kar bruker lang tid pga av svært få bakterier, men et nytt filter i et gammelt kar bruker langt kortere tid siden det er rikelig med bakterier der fra før. Kan ikke se at den innvendige pumpa vil gjøre noen skade bare den er ren. Den vil uansett hjelpe til med mekanisk filterering, og vil nok ganske kjapt være godt innkjørt den også.
Om jeg forstår intensjonen riktig, vil det innvendige Juwel-filteret fjernes når det utvendige er modent nok?
Siden det innvendige nå ikke har annen misjon enn at det er stort og stygt, ville jeg selv bare fjernet dette først som sist.
Er jo ikke mange bakteriene igjen inni der, som er i livet. Så da et det vel ikke mye å samle på heller
helt rett frank, det innvendige skal vekk
akkurat nå synes ikke den store sorte boksen veldig godt pga grønn tåke, men den håper jeg forsvinner etterhvert når det utvendige filteret blir bedre.

Men da pakkes bare den innvendige pumpa vekk.

Takk for hjelpa begge to =)
Du burde kanskje forsøke og mørklegge karet for å få bort den grønne tåken
har prøvd å mørklegge karet totalt i ei uke, det ble bedre men langt ifra klart, lyset står på i 8-9 timer ca annenhver dag, og jeg har leita overalt i karet etter døde planter og fisk. har tatt vekk alt som er dødt.
karet er på 190 liter og det bor 1 ancistrus på 5 cm og 4 corydoras sterbai der. føler heller ikke at jeg forer for mye, dvs 3-4 ganger i uka.

men har du noen andre tips så er det bare å rope ut =)

(har tenkt på uv-filtrering eller hva det enn kalles, men har lyst til å vente litt til før jeg tenker noe mer på å investere i det)
Neh du nevnte det meste her Men har du målt vannverdiene?
eneste "gale" jeg finner er lav gh, kh og jern, men det jobber jeg med å få gradvis oppover.
Tilfeldig bekjentskap
© Trond H Johansen
Reklame for plussmedlemskap