Faktisk effektøkning ved bruk av reflektorer

Hei, lurte bare på en sak vedr. diverse produsenters markedsføring av lysmengde som oppnås ved bruk av reflektorer kontra å ikke bruke det. Ta f.eks Juwel sine hvor de hevder en økning på 100% ved bruk av reflektorer på enten sine T8 el. T5 lysrør. Stemmer dette? Kan man da for å beregne faktisk lysmengde etter den formelen som sier 0.5w/l, gå utifra at effekten ved bruk av reflektorer blir å regne som at jeg faktisk har 2x108 w effekt å rutte med? Eller blir dette helt feil? Noen som har en tilnærmet nøyaktig oversikt over dette eller et sted hvor man kan lese seg til dette?


/TIK
jeg vil tro at meningen er at det er utnytteksen av lyset som blir 100%. Det er bare ca 50% av lyset som blir rettet ned i akvariet, og med en reflektor vil de resterende 50% bli reflektert ned, og en får da en utnyttelsesgrad som da blir 100% av det en hadde før en satte inn en reflektor.

Viss dette var å forstå

En vil ikke øke effekten kun utnyttelsen av lyset....
Med reflektor har du 2x54 uten har du 2x27 for å si det sånn
Det blir betraktlig bedre ja. Husker å ha sett bilde av et kar her inn før og etter montering av reflektorer, det ble veldig merkbart bedre belysning.
Trond Ferkingstad
Med reflektor har du 2x54 uten har du 2x27 for å si det sånn :)


Blir jo ikke flere watt, du bare sløser ikke halvparten av lyset vekk i taket, men gjør at det reflekteres nedover i karet. Derav Juwels ordlyd med 100% mer lys (i karet). Men ja, man kan jo forandre formelen.

(Forøvrig blir det vel ikke akkurat 100% heller uten at vi trenger dra frem matten :P)
Nei blir ikke flere vatt det jeg sier :P Om han da har 2X54w lysrør får vannet 2x27w uten reflektor Vet ikke hvorfor jeg diskuterer når vi er enige men noe må man da finne på
Det som skjer, er vel at du får ein større lysmengde i Lux ned i karet.

Mvh. Kjell-Arne
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap